Postoji li razlika u vremenu u kojem će vozač zamijetiti prepreku, zakočiti ili je zaobići u situaciji kad koristi mobitel za volanom od situacije kad to ne čini? Što se događa s automobilom dok je vozač zaokupljen SMS porukom, a što kad mu još pritom istrči pješak ili se pojavi drugi automobil?
Ovo su samo neka od pitanja na koja će precizne odgovore kroz
istraživanje distrakcije, konkretno kroz mjerenja i testiranja
vozača u svim simuliranim uvjetima dati istraživački tim okupljen
u okviru projekta ‘Dan bez mobitela u prometu Hrvatske’ udruge
menadžera sigurnosti, koja ovih dana provodi istraživanje na
poligonima Centra za sigurnu vožnju ORYX-a.
Simulacije niza različitih situacija izvode Dijana
Beganović, Nikola God i Ivan
Krmpotić s Fakulteta prometnih znanosti iz Zagreba.
Istraživanje za HUMS nadzire profesor Marko
Ševrović, predstojnik Zavoda za prometno planiranje pri
Fakultetu prometnih znanosti.
Radi se o prvom takve vrste istraživanju koje će biti provedeno u
Hrvatskoj, a čiji će rezultati biti prezentirani početkom rujna.
Jučer je istraživački tim na poligonu Centra za sigurnu vožnju
onima koji su bili zainteresirani omogućio da sami probaju voziti
pod distrakcijom i preprekama i osjetiti što se događa a
automobilom kad nije pod kontrolom vozača.
Prepreke su vodeni stupovi koji za ovu prigodu glume pješake,
bicikliste, majke ili očeve kako prelaze cestu s bebom u kolicima
ili naprosto osobe koje pretrčavaju prometnicu da bi sustigli
tramvaj ili autobus. Taj vodeni stup se pred vozačem nepredviđeno
uzdiže, a vozač ga mora primijetiti i reagirati, zakočiti ili
zaobići, a ne pregaziti. Ispitivači mjere što se događa kad
vodeni stup iskoči vozaču kad je za mobitelom, a što kad istom
brzinom i na istoj ruti ceste vozi koncentriran na promet.
Vozači uključeni u istraživanje nisu profesionalci. Štoviše,
različite su dobi, spola i dužine vozačkog staža. Ima onih koji
su vozačku dozvolu dobili prije par mjeseci, onih koji voze nešto
više od pet godina, te onih koji za volanom broje i više od 40
godina.
Iako će se tek nakon niza provedenih mjerenja i testiranja
situacija i simulacija uvjeta u vožnji analizirati i sumirati
rezultati, već nakon prvih par dana istraživanja distrakcije može
se ustvrditi kako je korištenje mobitela tijekom testiranja
znatno utjecalo na vještine vožnje vozača. Vodeni zid često su
vozači baš u tim situacijama probijali i to bez obzira koje oni
bili dobi, spola ili vozačkog iskustva.
Nakon provedenog istraživanja rezultati će se naći u brošuri koja
će biti objavljena u okviru Dana bez mobitela u prometu, projekta
Hrvatske udruge menadžera sigurnosti, naglasila je Renata
Ivanović, voditeljica projekta.
‘Izdat ćemo jednu zanimljivu i edukativnu publikaciju koja će se
moći koristiti u prometnim školama i autoškolama. Osim podacima o
distrakciji koju radi korištenje mobitela u prometu, koje ćemo
dobiti zahvaljujući ovom istraživanju, u njoj će se naći obilje
podataka o današnjem fenomenu korištenja komunikacijskih
tehnologija u autokabini i u prometu uopće i tome što nam je i
kako činiti da bi povećali sigurnost u cestovnom prometu,
odnosno, smanjili broj nesreća uzrokovanih upravo distraktima
kakav je danas postao mobitel’, najavio je Alen
Ostojić, predsjednik HUMS-a.
Dan bez mobitela u prometu kao kampanja osvješćivanja o
opasnostima korištenja mobitela u prometu provodi se drugu godinu
zaredom. Podupire je Ministarstvo unutarnjih poslova, a
sufinancirana je iz Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog
prometa.
Nakon provedenog istraživanja rezultati će biti objavljeni u
brošuri koja će biti prezentirana u rujnu, naglasila je Renata
Ivanović, voditeljica projekta.
‘Bit će to ujedno i edukativna publikaciju koja će se moći
koristiti u prometnim školama i autoškolama. Osim podataka o
distrakciji korištenja mobitela za volanom u brošuri će se naći
obilje podataka o današnjem fenomenu korištenja komunikacijskih
tehnologija u autokabini i u prometu uopće. Bit će tu analiza i
promišljanja struke o tome što nam je i kako činiti da bi
povećali sigurnost u cestovnom prometu, odnosno, smanjili broj
nesreća uzrokovanih upravo distraktima kakav je danas postao
mobitel’, najavio je Alen Ostojić, predsjednik HUMS-a.
Dan bez mobitela u prometu će se kao datum obilježavati 21.
listopada 2018., drugu godinu zaredom, a istraživanje
distrakcije mobitelom tek je jedna od aktivnosti ovogodišnje
kampanje HUMS-a kojima je cilj osvješćivanje o opasnostima
korištenja mobitela u prometu i smanjenje broja nesreća na
cestama.
Lani je u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu HUMS proveo
i istraživanje navika i ponašanja sudionika u prometu. Koje je
također bilo prvo takve vrste u Hrvatskoj, a rezultati su
pokazali da čak 91 posto vozača koristi mobitel za volanom, 33
posto biciklista telefonira dok pedalira te 50 posto pješaka dok
prelazi prometnicu.
Dan bez mobitela u prometu podupire Ministarstvo unutarnjih
poslova, a sufinancira Nacionalni program sigurnosti cestovnog
prometa.