Ovog ljeta cijene goriva ponovno su otišle vrlo visoko, što dodatno opterećuje budžet za odlazak na godišnji odmor
Vrijeme godišnjih odmora je započelo, a budžet za godišnji odmor
– osim cijene smještaja, hrane i zabave – svakako opterećuje i
cijena putovanja. Tim više što u ljetnoj sezoni moramo plaćati
veću cijenu korištenja autocesta. Osim toga, država nas
opterećuje i sve većim cijenama goriva za koje se pitamo u
kolikoj su mjeri opravdane pogledamo li cijenu sirove nafte.
Slijedi nekoliko korisnih savjeta kako da pokušate uštedjeti
pokoju kunu na gorivu, a da ne narušite planirano vrijeme
potrebno za putovanje.
Ubrzanje
Pokušajte se malo upoznati sa svojim automobilom te otkriti gdje
je njegovo područje najvećeg okretnog momenta. To područje je
područje najveće iskoristivosti motora, te je preporuka što dulje
ga voziti u tom području. Govorimo li o ubrzanju, preporuka je da
to napravite tako da ubrzate što je moguće prije, uz normalan
pritisak papučice gasa u prvom i drugom stupnju prijenosa, dok u
kasnijim stupnjevima prijenosa papučicu gasa ‘poklopite do
kraja’, ali tako da vam okretaji ne odu iz područja najvećeg
okretnog momenta. Govorimo li o dizelskim motorima, to je kod
mnogih između 1500 i 2500 okretaja u minuti. Kod benzinaca za
nekih 200-300 okretaja više.
Vožnja
Cilj je što dulje voziti željenom brzinom kretanja s konstantnim
i jednoličnim pritiskom na papučicu gasa, u što je moguće većem
stupnju prijenosa. Znajte da kad jednom ubrzate do određene
brzine, trebate minimalno snage za održavanje te brzine kretnje,
naravno ako ne govorimo o jurnjavi većim brzinama. Dizelske
motore možete slobodno voziti tako da su vam okretaji nisko, na
1200-1300, bez bojazni da se ‘motor muči’. Trebate li ubrzati,
naravno da to nećete napraviti tako da tada pritisnete papučicu
gasa do kraja, već ubacite stupanj ili dva prijenosa niže, kako
biste podigli okretaje motora te postignete željenu brzinu
kretnje.
Usporavanje
Za održavanje željene brzine kretnje konstantnom treba pratiti
promet ispred sebe, a ne se voziti vozilu ispred ‘na
stražnjici’ jer si tako smanjujete vidno polje, a ujedno i
više ovisite o radnjama vozača tog vozila. S više razmaka
dobivate i više manevarskog prostora, što je korisno i sa
sigurnosnog aspekta. Usporavate tako da prvo maknete nogu s
papučice gasa, čime već počinje usporavanje, te kočite motorom.
Kočnica je tu kao sigurnosna mjera, kada je uistinu nužna njezina
upotreba. Približavate li se semaforu ili pak skupini vozila koja
je nešto sporija, nemojte koristiti ‘ler’ vožnju, jer tada
vozilo troši više nego tijekom kočenja motorom, odnosno
usporavanja, tako da mjenjač ostaje u vezi s motorom.
Uklonite sve nepotrebno
Vozilo je pri samom projektiranju prošlo i testiranja u zračnom
tunelu, sa svom serijskom opremom. Tada su postavljene i službene
brojke potrošnje goriva. Sva dodatna oprema na vanjštini vozila
utječe na povećan otpor zraka, što znači i povećanju potrošnju.
Znači, kada nemate potrebu za krovnim nosačima, krovnom kutijom
ili pak stražnjim nosačima za bicikl, uklonite ih s vozila jer
oni povećavaju potrošnju. Tako je bilo i sa zastavicama
popularnim tijekom Svjetskog nogometnog prvenstva.
Provjerite pritisak u gumama
Mnogo je vozača koji se od izmjene ljetnih guma zimskima niti
jednom ne sjete provjeriti tlak u gumama. Govorimo li o novijim
vozilima, zadnjih nekoliko godina novi automobili moraju biti
opremljeni sustavom za nadzor tlaka u gumama, koji upozorava kad
je tlak preslab. Ipak, preporuka je jednom u dva mjeseca, odnosno
pred neko dulje putovanje, provjeriti tlak u gumama jer razlika u
tlaku od jednog bara može utjecati na potrošnju goriva do litre.