Svi volimo zamišljati da nam nema ravnih kad je vožnja u pitanju, no iako možda vozimo sasvim u redu, činjenica je da mnogi od nas prilikom upravljanja vozilom rade barem neke od grešaka
Jednom davno, netko mudar je izjavio ‘vožnja nije pravo, nego
privilegija’, no žalosno je da danas na cestama možemo vidjeti
vozače koji posjeduju vozačku dozvolu unatoč tome što su kod
svakog sjedanja za upravljač, prijetnja sebi i ostalim
sudionicima u prometu.
No, iako se takvima u svakodnevnim situacijama često prisjetimo
bliže i daljnje rodbine, možda je bolje da krenemo od sebe,
jer budimo realni, nitko od nas nije savršen i bez greške
kad sjedi za upravljačem svog vozila. Portal automobili.hr donosi dvanaest stvari
koje mnogi od nas svjesno ili nesvjesno radimo krivo prilikom
vožnje.
Držanje upravljača
Ne uče nas bez razloga u autoškoli da upravljač treba držati u
položaju ‘9 i 3’, ako upravljač gledamo kao analogni sat, no
dovoljno je da pogledate bilo koju osobu koja vas vozi i
zamjetiti ćete da se toga pridržavaju samo rijetki. Vožnja jednom
rukom kao da smo upravo ispali iz hip-hop spota, držanje
upravljača previsoko ili prenisko, pa čak i vožnja bez ruku, da,
sigurni smo da ćete se naći u barem jednom od nabrojanih načina
vožnje. No, imajte na umu da je bilo koji od njih opasan i da vam
znatno produžava vrijeme reakcije u opasnim situacijama.
Loše podešeni ‘retrovizori’
Kao i kod držanja upravljača, ‘retrovizori’ ili vozačka ogledala
su stvar koju obavezno morate provjeriti kad sjedate u automobil,
a pogotovo ako niste jedini koji koristi to vozilo. Ogledala
moraju biti pravilno podešena kako bi maksimalno smanjili
mogućnost da vam se vozila koja nailaze sa stražnje strane nađu u
mrtvom kutu i da ih ne vidite prilikom skretanja ili
prestrojavanja u drugu traku. Pravilo podešavanja bočnih ogledala
je da u njima vidite odprilike 1/4 vašeg automobila.
Upotreba dugih svjetla prilikom magle
Nije teško zaključiti da duga svijetla u magli samo još dodatno
pogoršavaju situaciju. To se događa zbog toga što se svijetlost
reflektira od molekula vode u zraku i prilikom toga nam dodatno
smanjuje vidljivost. U takvim situacijama koristite kratka
svjetla, svjetla za maglu i prilagodite brzinu uvjetima na cesti.
Kočenje u zavoju
U klasična najčešće grešake neiskusnih vozača spada i kočenje u
samom zavoju, jer se prilikom toga težina prenaša na prednji kraj
vozila, dok se stražnjim gumama smanjuje trakcija i može doći do
zanošenja vozila. Ako morate prikočiti zbog zavoja koji slijedi,
to svakako napravite prije samog ulaska u zavoj jer bi se moglo
dogoditi da vam ‘pobjegne’ stražnji kraj i završite u
kanalu.
‘Nabijanje’ vozilu ispred
Mnogi od nas vole voziti iza drugog automobila tako da su
praktički parkirani u njegovom ‘bunkeru’. No, dobar dio takvih
vozača na teži je način naučio da je ovakav stil vožnje prilično
opasan, a na kraju i skup jer je u gotovo svim situacijama
prilikom sudara kriv baš vozač koji je udaro u stražnji kraj
drugog vozila. Budite oprezni, držite dovoljan razmak da uvijek
imate vremena reagirati prilikom nepredviđene situacije.
Vožnja u nečijem ‘mrtvom kutu’
Iako nas u autoškoli uče da prije svakog skretanja ili promijene
vozne trake provjerimo mrtvi kut pogledom preko ramena, činjenica
je da mnogi vozači taj dio jednostavno ne rade. I zato, ako se sa
svojim vozilom nalazite u ravnini stražnjih kotača vozila ispred
vas, pretpostavite da vas vozač tog vozila neće vidjeti ako
odluči promijeniti voznu traku.
‘Turaža’ hladnog motora
Ako želite da vas automobil dugo služi, onda morate obratiti
pozornost na određene stvari, a jedna od najvažnijih je da ne
tjerate motor u visoke okretaje dok automobil ne dođe na radnu
tempraturu. Nemojte ‘turirati’ motor u visoke okretaje, pa čak ni
previše naglo ubrzavati dok ulje u motoru ne postigne radnu
tempraturu, u suprotnom riskirate pretjerano trošenje dijelova
motora.
Vožnja nizbrdo s pritisnutim kvačilom
Još jedna klasična greška kod neiskusnih vozača koja može biti
izuzetno opasna, a to je da se drži kvačilo prilikom spuštanja
nizbrdo. Problem koji se tada javlja je taj da morate pretjerano
korisiti kočnicu, što može dovesti do pregrijavanja i
‘spaljivanja’ kočnica. Umjesto pritisnutog kvačila, ostavite
automobil u brzini i poslužite se kočenjem motora, uz povremenu
regulaciju brzine upotrebom kočnice.
Neravnomjerno kočenje
Uvijek se pameno služite kočnicom kako bi vožnja bila ugodna i
sigurna za vas i ostale sudionike u prometu. Mnogi od nas to u
biti rade krivo, pa dobrim dijelom koče lagano da bi na kraju
shvatili da to nije bilo dovoljno i zatim nagaze prilično
žestoko. Unaprijed predviđajte situacije, kočite ravnomjerno jer
bi se moglo dogoditi da vas netko udari od iza.
Preglasna muzika
Znamo da je teško ne raspaliti muziku kad na radiju zasvira neki
od vama omiljenih izvođača, no, znanstveno je dokazano da nas
glasna muzika ometa prilikom vožnje i smanjuje nam koncentraciju
na okolinu. Ostavite to ipak za izlaske vikendom.