Opreza nikad dosta

Vodič za kupovinu rabljenih automobila: Kako prepoznati prevarante?

'Poznat mi je slučaj jednog čovjeka koji je kupio BMW na kojemu je bila zabilježena kilometraža od 250 tisuća kilometara, ali nakon provjere u ovlaštenom servisu automobil je ustvari prošao 750 tisuća kilometara!'

Kupiti novi ili rabljeni automobil? To je česta dilema kada se
kupuje automobil. Jedni vole nove automobile jer s njima ide i
garancija od tri do sedam godina, dok drugi navode da nikad ne bi
kupili novi automobil jer mu samo u godinu dana cijena zna pasti
između 15 i 30 posto, ovisno o marki automobila. A u sljedećih
pet godina za većinu marki automobila se cijena prepolovi.
Daljnjim protokom vremena automobili gube na cijeni i do 75 posto
od prvotne vrijednosti.

Prema prošlogodišnjoj analizi web oglasnika Njuškalo, automobili
iz 2006., 2007. i 2008. godine na cijeni su izgubili oko 75 posto
vrijednosti. No, ima automobila koji itekako drže cijenu, pa
primjerice po istraživanju navedenog oglasnika Golf star godinu
dana gubi samo 12 posto od svoje prvotne cijene, a isti automobil
star 5 godina gubi 42 posto cijene. Dakle u trećoj ili četvrtoj
godini Golf izgubi cijene koliko neki automobili izgube čim iziđu
iz salona, piše portal slobodnadalmacija.hr.

Kupujte ‘benzinca’

Poznatog prometnog i auto stručnjaka Željka
Marušića
 upitali smo bi li on prije uzeo rabljeni
ili novi automobil.

– Definitivno rabljeni, ali prije kupnje napravio bih pravu malu
istragu kako bih bio siguran što kupujem. Ne bih kupovao nasumce
preko oglasa, nego radije od neke provjerene i ugledne autokuće.
Naime, oni i kad uvoze rabljene automobile dobro ih provjere jer
se ne žele suočiti s negativno intoniranim tekstovima u novinama
i mogućim tužbama.

Preporučujem da se kupi atmosferski benzinac jer u pravilu
dolaze s manje kilometara, rizici kvarova su manji, a popravci
jeftiniji. Dizelaši u principu više kilometara prolaze prije nego
se prodaju, a održavanje takvih automobila je neusporedivo
skuplje. Ako ste našli dobar automobil preko oglasnika i želite
baš taj kupiti, onda je prva stvar koju morate dobro provjeriti –
kilometraža.

Poznat mi je slučaj jednog čovjeka koji je kupio BMW na kojemu je
bila zabilježena kilometraža od 250 tisuća kilometara, ali nakon
provjere u ovlaštenom servisu automobil je ustvari prošao 750
tisuća kilometara! – kaže Marušić, kojega smo upitali je li
komplicirano i skupo promijeniti kilometražu na softweru
automobila.

– Nije. Danas se za 30 do 50 eura može namjestiti kilometraža od
kriminalaca do kojih prodavatelji lako dolaze i na taj prljav
način povećavaju vrijednost rabljenog vozila. Nažalost, svaki
treći automobil koji se prodaje preko oglasnika ima namještenu
kilometražu i to je najveća zamka – odgovara Marušić, navodeći na
koje stvari još treba pripaziti pri kupnji vozila.

– Trebate dobro pregledati automobil jer ako su mu volan, mjenjač
i papučice izlizane, e taj auto sigurno nije prošao 50.000 km.
Također, bolje je kupiti rabljeni automobil koji ima poneki friž
nego onaj svježe obojan koji možda nešto i krije – kaže Marušić.

‘Vječni’ BMW

Sudski vještak za promet i vozila Siniša
Bacalja
 navodi da bi on također za sebe uvijek
najprije kupio rabljeno vozilo.

– Svjestan sam činjenice da se jako često namještaju kilometri,
ali to mi nekad i nije važno ako kupujem BMW koji ima motore koji
mogu jako puno prijeći bez većih problema. Najbitnije mi je da je
motor očuvan i redovno servisiran. Ja na oko odmah vidim što na
autu ne valja, ali ljudima koji nisu tako upućeni obavezno
savjetujem da pri kupnji rabljenog sa sobom povedu stručnu osobu
ili da auto odvezu kod pouzdanog automehaničara ili ovlašteni
servis – kaže Bacalja, dok također sudski vještak za promet i
vozila Jakov Bakić nam pak kaže da bi ipak uzeo
novi automobil jer želi znati što kupuje.

– Rabljeni bih kupio ako bih točno znao tko ga je vozio i kako ga
je održavao, te je li poštivao servisne intervale. U protivnom,
novo je moj prvi izbor jer je previše nejasnoća oko uvoza i
prodaje rabljenih vozila – kaže Bakić.

Stanice za tehnički pregled

No, što ako se ipak odlučite za rabljeni? E onda ga je najbolje
uzeti od nekog provjerenog ili na preporuku. A ako pak uzimate
preko oglasnika od privatnih osoba morate se dati, kako je naveo
i Željko Marušić, u pravu istragu da biste bili sigurni da ćete
za svoj novac zaista i dobiti ono što vam je ponuđeno u oglasu.

Prva stvar koju trebate napraviti je zatražiti servisnu knjižicu,
usporediti kilometraže u servisnim intervalima s podacima o
kilometraži koja stoji u automobilu. Prijeđeni broj kilometara
provjerite obavezno i u stanici za tehnički pregled.

– Trebate doći s važećom prometnom dozvolom od automobila koji
želite kupiti i ponijeti svoju osobnu iskaznicu. Provjera vas
zapada 26 kuna – rekla nam je ljubazna gospođa iz Centra za
vozila Hrvatske – STP Croatia.

Inače, podaci o kilometraži u stanicama za tehnički pregled se
prate od 2006. godine. No, ni to nije 100-postotna garancija,
posebice ako se radi o automobilima iz uvoza. S kilometražom se
naveliko mulja jer, primjerice, ako netko spusti kilometražu na
automobilu za 50.000 do 100.000 km, onda će automobil prodati po
desetke tisuća kuna višoj cijeni.

Platite provjeru u servisu

Nakon provjere kilometraže automobil odvezite kod pouzdanog
mehaničara ili, još bolje, u ovlašteni servis. Primjerice,
hrvatski zastupnici BMW-a taj pregled naplaćuju 500 kuna, drugi
servisi i mehaničari naplaćuju između 200 i 300 kuna. Za pregled
se morate naručiti. Ako kupujete skuplji automobil, onda ga
odvezite i kod limara da vidi je li auto bio karamboliran.

Kada automobil prodaje prvi vlasnik, on drži i veću cijenu. Stoga
zamolite vlasnika automobila da s vama ode do MUP-a kako bi se
provjerilo koliko je zaista automobil promijenio vlasnika. Ako je
sve u redu s automobilom, prodavatelj se ne bi trebao buniti.
Tražite od vlasnika vozila neki račun ili drugi pisani dokaz da
je on zaista prvi vlasnik.

I sada, ako je sve to u redu i vlasnik automobila, kao i
automobil, su prošli test, dolazimo do kupnje. Međutim, ni
slučajno ne uplaćujte novac prodavatelju automobila dok niste
provjerili ima li kakav teret na pokretnini, primjerice ako nije
do kraja isplaćen kredit. To možete provjeriti i i web stranicama
Fine, ali vam je potreban broj šasije automobila.

Ako kupite automobil koji je isplaćen recimo dopola, a vi niste
pazili, onda vam ga banka ili autokuća mogu oduzeti. Zakon je na
njihovoj strani te će vas uputiti da za prijevaru tužite
prodavatelja. I sad, dok sud donese pravomoćnu presudu mogu
proteći godine, pa i desetljeće.

Kupite testno vozilo

Ako vas je strah muljaže, možda biste trebali razmisliti o tome
da kupite automobil od domaće autokuće, primjerice testno vozilo.
Evo za primjer, Opel Moka koja je zapadala oko 200 tisuća kuna, s
jedva nekoliko tisuća kilometara zapada oko 160 tisuća kuna.
Priznat ćete, itekakva ušteda.

Popularna Suzuki Vitara, koja zapada 140-150 tisuća kuna i koja
je prošla 20-30 tisuća km, od autokuće se može pronaći i za 120
tisuća kuna. Također, automobile vraćaju i rent-a-car kuće,
najčešće nakon jedne sezone, pa i o tome valja razmisliti.

– Ja ne bih kupovao vozilo iz rent-a-cara, jer ne mogu znati kako
su ga vozili ti koji su iznajmili automobil. Auto se može
uništiti i u jednoj vožnji, a ljudi kad dnevno plate 300 – 400
kuna za automobil i znaju da nije njihov, onda se iživljavaju. I
sada, želite li kupiti automobil koji je u godinu dana vozilo 50,
100 i više ljudi?

A što se tiče testnih modela i to može biti rizično, ali ipak je
manje rizično od rent-a-car automobila – kaže Željko Marušić, dok
Siniša Bacalja navodi da je kupnja testnih modela za njega
povoljno i jako dobro rješenje jer ste praktički dobili novo
vozilo s jako velikim popustom, te na njega imate i garanciju.

Što ako ipak kupac želi novi automobil?

– E onda bih se ja odlučio na sasvim bazni model, bez dodatne
opreme. To je najbolja i najisplativija kupnja jer ako kupac
kupuje previše dodatne opreme to mu neće puno pomoći kada bude
prodavao automobil – kaže Marušić, kojega smo upitali je li bolje
kupiti novo vozilo prvenstvo zbog garancije od tri do sedam
godina.

– Slušajte, autokuće imaju svoju računicu. Garancija vrijedi ako
ste auto održavali prvenstvo u njihovom servisu, čije su usluge
daleko skuplje od drugih mehaničara. Tako da vi sami opet platite
tu garanciju. Garancija jest neka vrsta sigurnosti, ali nemojte
misliti da ste nešto dobili besplatno – kaže Marušić.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije