U 2019. godini slijedi novi, u posljednjih nekoliko godina već četvrti pokušaj slanja vozača starijih od 65 na obavezan liječnički pregled. MUP ovaj put misli ozbiljno, no nema sumnje da će prijedlogu nogu nastojati podmetnuti Matica umirovljenika. Za koje je to 'diskriminacija po dobi'
Bit će zabavno. Ministarstvo unutarnjih poslova, naime, prije
neki je dan otkrilo plan svojih aktivnosti u 2019., koji između
ostaloga pokazuje da se u sljedećoj godini ponovno
planiraju izmjene Zakona o sigurnosti prometa na
cestama. I to ne bilo kakve.
Iz priloženoga se vidi da će se nastojati izmijeniti sve i
svašta, pa tako i jasnije odrediti dužinu trajanja zabrane
upravljanja za pojedine prekršaje, propisati ukidanje
vozačke dozvole u slučajevima kad je ona istekla ili oduzeta,
uvesti video nadzor u vozila kako bi se spriječile manipulacije
pri polaganju ispita iz vožnje u autoškoli…
No, u oči posebno upada nakana da se propiše
obavezni liječnički pregled za vozače starije od
65 godina u slučaju da oni žele produljiti vozačku dozvolu.
Zvuči li vam to poznato? Sasvim sigurno. Riječ je, naime, ni
manje ni više nego već o četvrtom takvom pokušaju u posljednjih
nekoliko godina. I baš svaki je propao, koliko god se nastojalo
time propisati nešto što bi trebalo biti razumljivo samo po sebi
– da vozači prije smrti barem jednom moraju na obavezni
liječnički. To u Hrvatskoj, naime, nije slučaj. Tko ovdje s
18 godina bude zdrav i dobije vozačku, bez ikakve zdravstvene
kontrole vozi dok kod on smatra da mu je tako zgodno.
I kako se čovjek onda ne bi dobro zabavljao, posebno kad se sjeti
nekih prijašnjih ‘epizoda’ kada se također spominjao obavezni
liječnički za starije vozače, da bi potom zamisao pala u vodu uz
izrečene stavove bez jasnog doticaja sa zdravim razumom. Posebice
je upečatljiva, vjerujemo da ćete se složiti, ‘epizoda’ u kojoj
je kumovao nekadašnji ministar unutarnjih poslova Ranko
Ostojić.
Nakon što je 2014. nekim čudom prijedlog da se
vozače starije od 65 pošalje liječniku uvršten u
zakon i stupio na snagu, bivši ministar je samo godinu
poslije spomenutu odredbu odlučio izbaciti iz Zakona o sigurnosti
prometa na cestama. I to uz lakrdijaško objašnjenje da se taj
izdatak ‘pokazao prevelikim financijskim opterećenjem za građane
te dobi’, koliko god taj liječnički stajao poput spremnika
benzina i donosio produljenje vozačke na 10 godina.
Pravi razlog takvom obratu, međutim, bilo je tragično
dodvoravanje umirovljenicima u predizborno vrijeme, čije udruge i
stranački predstavnici u Saboru od početka s gnušanjem gledaju na
ideju da im se vožnja uvjetuje barem zadovoljavajućim zdravljem.
I onda im se povlađuje, koliko god takva politika očigledno
štetila sigurnosti na cestama…
Barem jednako upečatljiv bio je i posljednji slučaj neslavne
propasti zamisli da se starijim vozačima propiše odlazak
liječniku, s kulminacijom u proljeće 2018. Posebno za one koji su
slučaj pratili iz početka – činilo se da stvari idu dobrim
smjerom kad je u nacrt izmjena zakona ubačeno logično objašnjenje
da ‘kod starijih od 65 dolazi do zdravstvenih promjena koje mogu
utjecati na sposobnost upravljanja vozilima te im stoga treba
propisati obavezni liječnički pregled barem kad produžuju vozačku
dozvolu’.
No, već u konačnom prijedlogu zakona prvi obavezni liječnički
više se nije propisivao sa 65 nego sa 70 godina, da u
konačnici niti to nije prošlo u Saboru. Gdje, gle čuda,
krhku većinu iz sjene podržava i Silvano Hrelja,
predsjednik Hrvatske stranke umirovljenika.
Nema stoga sumnje da će se nastojati minirati i novi pokušaj
policije da propiše obavezni liječnički za vozače starije od 65
godina. Posebice glasno negodovanje treba očekivati od Matice
umirovljenika, koja se u prošlosti već proslavila izjavama da je
tu riječ o ‘diskriminaciji po dobi’ i ‘velikom financijskom
opterećenju’ te zazivala praksu da taj mrski liječnički, ako
je već potreban, rade obiteljski liječnici. Jer su oni, kako su
rekli, najupućeniji u njihovo zdravlje, piše portal jutarnji.hr/autoklub.
Iako bi tek to bi poraz čitave ideje, obzirom da je poznato kako
obiteljski liječnici gotovo nikad ne obavještavaju policiju kad
njihov pacijent ima bolest zbog koje ne bi smio upravljati
vozilom. S druge strane, nitko ne kontrolira niti obiteljske
liječnike, i tako u krug.
Ukratko
Koliko god bilo nebulozno, zakon ne propisuje obavezni liječnički
pregled kod produljenja vozačke dozvole za vozače B kategorije,
osim za instruktora vožnje i one kojima je upravljanje vozilom
osnovno zanimanje.
Liječnici i sad imaju obvezu dojaviti policiji da im je pacijent
nesposoban za vožnju, a nepoštivanje te odredbe im može donijeti
kaznu od 15.000 kn. Međutim, u pravilu to ne čine i posljedice su
često katastrofalne.
Ministar Davor Božinović ima dobre argumente za
donošenje ove mjere. Problem je, međutim, što se dosad nije
toliko slušalo što ima za reći MUP, koliko Matica umirovljenika.
Obavezni liječnički za starije od 65 podržava i
statistika
Europska komisija još je 2014. jasno upozorila kako će stariji od
65 godina uskoro postati najrizičnija skupina vozača. To se,
međutim, u Hrvatskoj još nije dogodilo no sve ide u tom smjeru.
Pokazuje to i službena statistika Ministarstva unutarnjih
poslova.
Iz Biltena o sigurnosti jasno je iščitati da stariji od 65
nesrazmjerno često izazivaju prometne nesreće sa stradalima u
odnosu na brojnost (posljednjeg dana 2017. u Hrvatskoj je, naime,
bilo ukupno 2,38 milijuna vozača, od čega njih 282.045 (12%). Tim
više jer uglavnom nisu skloni jurnjavi, a zbog zdravstvene
onemoćalosti mnogi više niti ne voze, iako imaju vozačku…
Policija tako ima dobre argumente za svoj prijedlog, makar bi se
vjerojatno još veći iskorak dogodio kad bi se nadziralo zdravlje
i mlađih vozača.