Dobro je znati

Znate li što znače oznake na gumama?

Automobilske gume jedna su od najvažnijih komponenti vozila, s obzirom na to da su jedini dio automobila koji je u doticaju s cestom. Tako je odabir dobre gume vrlo bitan jer često može odlučivati kako će se vaš automobil 'ponašati' u pojedinim situacijama

Pri izboru ‘pravih’ guma za svoje vozilo moramo znati što znače
oznake na njima. Slova i brojevi na gumama jako su važni za
pravilan izbor jer svako vozilo zahtijeva posebnu vrstu
guma. 

1. Dimenzije (npr. 235/55 R19)

Jedan od najvažnijih podataka o gumi svakako je njihova veličina.
Te oznake se sastoje od širine gume u milimetrima (u ovom slučaju
navedeno oznakom 225), njezine visine u postocima (55 posto od
širine) te na koju veličinu naplatka se stavlja (R19). Svako
vozilo ima posebno propisane dimenzije kotača i guma, a te
dimenzije ćete najlakše pronaći u prometnoj dozvoli automobila.

2. Naljepnica EU

Svaka nova guma dolazi s naljepnicom EU, koja obuhvaća oznake s
ocjenama od A (odličan) do G (loš). Ovdje možete pronaći sljedeće
podatke: – prianjanje gume na mokroj površini (mjeri se prema
zaustavnom putu pri brzini 80 km/h) – koliko guma neposredno
utječe na potrošnju goriva (razlika između najviše i najniže
ocjene je oko 7,5 %) – koliko vanjske buke proizvodi guma (koliko
decibela proizvodi guma pokazuju crne crtice kod simbola
zvučnika; gume s jednom crticom su najtiše, a s trima crticama
najglasnije)

3. Nosivost i brzina (npr. 105V)

Oznake nosivosti sastoje se od dvoznamenkastog ili
troznamenkastoga broja (između 60 i 179) te nam otkrivaju
dopušteno opterećenje. Brojka se odnosi na opterećenje pojedine
gume pa ako imate broj 105 on označava da navedena guma može
nositi 925 kilograma, što bi značilo da je nosivost svih četiriju
guma 3700 kilograma. Opterećenje svih guma ne smije biti manje od
najveće dopuštene mase automobila.  Indeksi brzine za osobna
vozila označeni su slovima Q, T, H, V, W i Y, koja dopuštaju
brzine do 160, 190, 210, 240, 270 i 300 km/h. Također postoji
kategorija brzine ZR, koja dopušta brzinu iznad 240 km/h.

4. Oznaka DOT (0413)

Pruža informacije o datumu proizvodnje gume. Iako ima čak 12
znamenki, za kupca gume je najbitnija treća šifra koja ima četiri
znamenke (u ovom slučaju 0413). Prve dvije znamenke označavaju
tjedan u godini (04), a druge dvije označavaju godinu proizvodnje
gume (13). Prema tome možemo iščitati kako je navedena guma
proizvedena u četvrtome tjednu 2013. godine.

Ovo je također vrlo bitna oznaka jer gume starenjem gube bitna
svojstva pa tako mogu produžiti put kočenja i utjecati na
upravljanje. Naime, ako je guma pravilno skladištena, zbog
suvremenih materijala i dodataka može se smatrati novom i do pet
godina. Proces starenja se ubrzava kad su gume ugrađene na
vozilo, jer na njih djeluje više čimbenika poput sunca,
različitih temperatura te utjecaja s ceste. 

5. Oznake M+S i 3PMSF

Kako biste znali da kupujete prave zimske gume, one moraju imati
oznaku M+S (Mud & Snow) te oznaku snježne pahuljice s trima
vrhovima. Iako se i obične gume M+S prema našemu zakonodavstvu
smatraju zimskima, za vožnju u pravim zimskim uvjetima
preporučujemo gume s oznakom pahuljice, jer se upravo one
podvrgavaju strogim testovima na snijegu i ledu. Zimska guma ne
mora imati oznaku snježne pahuljice, jer postoji i strana oznaka
za nju te onda piše 3PMSF. Iako je drukčija oznaka, značenje je
jednako.

6. i 7. Oznake XL, Extra Load i SUV

Oznake XL ili Extra Load obično su napisane kod oznake za
nosivost gume. One označavaju model koji ima ojačanu konstrukciju
(prije svega bokove gume) i veću nosivost. Takve gume su
namijenjene za ugradnju na težim vozilima. Međutim, oznaku XL ne
smijemo miješati s posebnim modelima guma za SUV vozila, jer se
one znatno razlikuju.

Dodatna oznaka: Indikator istrošenosti gume

Ako pogledate u profil svih novijih automobilskih guma možete
primijetiti manja izbočenja. Ona označavaju minimalno dopuštenu
dubinu profila, odnosno one su indikator dokle smijete potrošiti
gumu. Svaka nova guma ima približno od 8 do 10 milimetara
profila, a minimalni profil gume je u pravilu 1,6 milimetara.

Naime, gume nije preporučljivo trošiti do te razine jer na mokrim
površinama put kočenja može biti dvostruko duži nego kod potpuno
nove gume, savjetuje portal autostart.24sata.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije