Zimski uvjeti podrazumijevaju snijeg i poledicu, no obveza upotrebe zimske opreme odnosi na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika
Iako kalendarski zima još nije počela, kolokvijalno početak
prosinca povezujemo sa zimom, a na pamet nam pada snijeg koji
donosi i nove uvjete na cesti. Međutim, zimski uvjeti na cesti
stupaju puno ranije, a glavni razlog tome je možda i krilatica
‘bolje spriječiti, nego liječiti.’
Tako je već sredinom studenog, točnije od 15.11. na snagu stupila
promjena koja se tiče kretanja cestom, a osvrće se upravo na
zimske uvjete i potencijalne neugodnosti koje si možemo
prouzrokovati neuvažavanjem pravila.
Osim kazni, koje su već svima dobro znane, glavni razlog zašto
bismo trebali primjenjivati pravilo o zimskoj opremi jest upravo
briga za sebe. Obaveza uporabe zimske opreme odnosi se na sve
vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje
kolnika.
Za sve one koji ne poštuju propise, kazne mogu varirati od 700
kuna u Hrvatskoj pa do 5000 eura primjerice u Austriji. Nije baš
da prije nadolazećih blagdana želimo odriješiti džep, pa zato
preporučujemo slijediti sljedeća pravila:
Za vozila dopuštene mase do 3,5 tona propisuju se zimski
pneumatici na svim kotačima ili ljetni s dubinom profila od 4
milimetra, a svakako i lanci za snijeg koji se postavljaju na
pogonske kotače.
Za autobuse se propisuju lanci ili zimski pneumatici na pogonskim
kotačima. Zimski uvjeti podrazumijevaju snijeg i poledicu, no
obveza upotrebe zimske opreme odnosi na sve vrste motornih vozila
bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika.
Ako prometna policija zatekne vozilo bez zimske opreme onda kada
je ista obvezna, vozaču će narediti da zaustavi vozilo te
upotrijebi zimsku opremu. U slučaju zanemarivanja upozorenja,
vozaču prijeti kazna od 700 kuna.
Korištenje neadekvatne opreme ponekad može biti i kobno, a razlog
tome je koncept zaustavnog puta. Kod temperature od minus 10
Celzijevih stupnjeva, automobil s ljetnim pneumaticima, pri
brzini od 60 kilometara na sat, zaustavit će se nakon 55 metara,
dok će se automobil koji na kotačima ima zimske pneumatike,
zaustaviti nakon 44 metra. Na nižim temperaturama put kočenja još
je duži.
Ako je automobil opremljen ljetnim pneumaticima, zaustavit će se
nakon 62 metra, a sa zimskim najdalje do 50 metara. Ljetni
pneumatici u tim uvjetima nemaju nikakve šanse, a kako je upravo
pneumatik posrednik između automobila i ceste, njihova primarna
zadaća je sigurnost.
Iz razloga sigurnosti preporučuje se imati odgovarajuće
pneumatike, jer već kada se temperatura na termometru spusti
ispod 7 stupnja Celzija, dolazi do gubitka elastičnosti i
svojstva prianjanja u odnosu na uvjete na cesti za koje su ljetni
pneumatici inače predviđeni.
Sadržaj omogućio Centar za vozila Hrvatske.