Među registriranim automobilima u Hrvatskoj čak su 15.802 starija od 30 godina, sad već sa statusom oldtimera, a taj broj mogao bi dramatično porasti
Ako nas već nema kao Kineza, onda smo barem za petnaest puta
nadmašili broj oldtimera koji se vozi njihovim cestama. Naime, u
Kini je registrirano tek tisuću oldtimera, dok je kod nas ta
brojka dosegla 15.802 automobila (automobili stariji od 30
godina). Nemojmo sad gajiti iluzije o tome da su Hrvati veliki
štovatelji tehničke baštine i zato je ta brojka tako velika.
Budimo realni – niski troškovi eksploatacije glavni su razlog
zašto više vjerujemo Golfu II i III nego njegovim suvremenicima
opremljenim kompliciranom elektronikom.
Golf je u 44 godine na tržištu postao etalonom kompaktne klase i
postao je gotovo brand unutar marke Volkswagen, a držanje
vrijednosti na našem tržištu garancija je da ipak nećete s njim
na CIOS taman da i dušu ispusti. Čak 6256 Volkswagena na našim
cestama starije je od 30 godina, a još 73.753 ima tendenciju
steći taj status u idućih nekoliko godina. Volksvagenu kao marki,
sudeći po broju registracija, Hrvati su i najvjerniji.
Stari i pritom dizelaši
Naravno, većina VW-a kod nas su dizelaši i mnogo njih se održava
po privatnim garažama kod uradi sam majstora. Mercedes je s 2966
registriranih oldtimera na hrvatskim cestama drugi brand po
vjernosti među Hrvatima. Čak je 16.055 Mercedesa na čekanju da se
uključi u taj klub privilegiranih, a među njima neprikosnoveni je
vladar C klasa W201. Mercedes Benz C klase je rijetki multitalent
na automobilskom tržištu.
Kompaktna limuzina, rasni sportski kupe, varijabilni karavan za
obitelj ili posao te naposljetku i uspješni trkaći bolid. Sve su
to različita lica jednog automobila, nastalog s ciljem
dugotrajnog moderniteta umjesto kratkotrajnog tržišnog efekta.
Voze Hrvati rado i E klasu W124, zatim nismo imuni i na S klasu
W126, a nije s cesta nestala i legendarna ‘gastarbajterska’
W123.
Čak 1449 Zastava na našim cestama je u statusu oldtimera, a još
1959 njih ubrzo će se uključiti u tu kategoriju prkoseći
kapitalizmu. U većini slučajeva u pitanju je Yugo. Temperamentni
štediša – tepali su mu novinari 1980. godine, kad je preuzeo
konačnu ulogu posustalog Fiće. Bio je veći, malo je tražio i puno
pružao. Barem je tako pisalo na prospektu, a sudeći po brojkama
na našim cestama, i blizu je istine. Imao je filmsku karijeru u
Hollywoodu, a neuspjeli posao stoljeća saniran je iz saveznog
budgeta SFRJ.
Opelovi oldtimeri četvrta su najbrojnija oldtimerska kolonija na
našim cestama s 987 registracija i s 35.694 koji su u redu da taj
status steknu uskoro. Kadett C, D i E te njihova nasljednica Opel
Astra te Corsa dominantni su modeli među starcima na našim
cestama, donosi revijahak.hr.
Čak 255 tisuća vozila starih od 20 do trideset
godina
Opel je sa 188.917 registracija ukupno i drugi brand među
Hrvatima po vjernosti. Ukupno je na našim cestama 171.500
automobila marke Renault. Od toga 807 oldtimera i 18.063 njih
koji imaju tendenciju to postati. Clio, svojedobno europski auto
godine s dva naslova, model je najzastupljeniji kod nas. Četvorke
i petice mogu se nabrojiti na prste jedne ruke, a ostale starije
modele današnje generacije ne pamte.
Od japanskih automobila Suzuki je sa 160 primjeraka dominantan
oldtimer u Hrvatskoj. Još 1476 Suzukija uskoro će sazrijeti za
mirovinu i time dokazati dugovječnost proizvoda iz Zemlje
izlazećeg Sunca. Premda nam su sela sve praznija, a zemlja
obrasla korovom, vozni park traktora broji 117.480 primjeraka,
među kojima je prosječna starost 30,58 godina! Tomo Vinković,
Ferguson, Štore, IMT, Steyr, Vladimirec, Deutz, Zetor, Fendt…,
samo su neka od najčešćih imena među tom oldtimerskom
populacijom.
Zabrinjavajuće zvuči da bi 255 tisuća automobila status
oldtimerske punoljetnosti mogli steći u nekoliko sljedećih godina
– to je, naime, broj vozila starih od 20 do 30 godina. Ono što je
zabrinjavajuće u cijeloj priči jest: koliko sigurni možemo biti
da su sva ta vozila korektno održavana. Sam po sebi zamor
materijala čini svoje i mnoga od tih vozila su opasnost u
prometu. Naravno, ljudima se teško može nešto predbaciti jer im
primanja ne omogućuju kupnju novoga vozila.