Nakon isteka jamstvenog roka odlazak u ovlašteni servis se većini vozača jednostavno ne isplati jer puno pristupačnije rješenje predstavlja reparacija određenih dijelova
Dok je automobil nov ili barem relativno nov, problema nema, ali
nakon što odradi nekoliko godina obično se počinju pojavljivati
prve poteškoće, problemi, posjeti servisima…
Ako je još u granicama jamstvenog roka, sve se najčešće rješava u
ovlaštenim servisima i tu su mogućnosti za eventualno smanjenje
troškova ili nikakve ili svedene na minimum. No kako godine
prolaze, nije tajna da se vlasnicima nešto starijih modela više
ne isplati obavljati redovne servise, pa tako ni izvanredne
popravke, u skupim radionicama unutar službene mreže.
Dijelom to vrijedi zbog činjenice da ih na to više ništa ne
obavezuje, dijelom zbog skupljih radnih sati, a dijelom i zbog
cijena novih rezervnih dijelova koji su, u slučaju originala,
ponekad višestruko skuplji od zamjenskih, također novih dijelova.
A ponekad su i takvi mnogima preskupi ili ih za neki model uopće
nema u ponudi, pa se u tom slučaju kao jedino rješenje nameće
reparacija postojećih neispravnih komponenti.
Što se sve može reparirati i može li se takvim dijelovima uopće
vjerovati? Odgovor je: puno toga i da, prema iskustvima većine
vozača koji su se odlučili na taj korak, može im se vjerovati,
tim više što se za dio njih dobiva i čvrsto jamstvo za obavljeni
posao.
Primjerice, to vrijedi kod tvornički obavljenih reparacija, koje
su sve češća pojava u svijetu automobilske industrije. I to je
već, uostalom, dobar znak jer pokazuje da su i veliki proizvođači
i dobavljači, poput primjerice Boscha, shvatili da im je bolje da
i oni uzmu barem dio kolača koji se odnosi na reparacije. Osim
svega, uštede za vozača pritom su često tolike da bi se i
najskeptičniji vjerojatno odlučiti ‘riskirati’.
Vlasnik jednoga Mitsubishi Colta nedavno je bio primoran
promijeniti letvu volana čije su ožičenje na parkingu pred
zgradom oglodali miševi. Čovjek se s pravom šokirao kad je saznao
da bi novi dio trebao platiti 7500 kuna pa se odlučio na
reparaturu koja ga je na kraju izašla svega – 1500 kuna. Računica
je, dakle, sasvim jasna. Što se sve, dakle, od dijelova
popravlja? Mnogo toga, uključujući mjenjače, lamele,
diferencijale, turbopunjače…, pa čak i vjetrobranska stakla.
Portal revijahak.hr donosi nekoliko primjera…
Letve i pumpe volana
Do problema kod spomenutih letvi i servo pumpi upravljača
najčešće dolazi zbog oštećenih manžeta te ulaska nečistoća i
vode, a to otvara put nastanku korozije i otkazivanju prvotne
funkcije. Kao i u nekim drugim slučajevima, netko plaća
originalni zamjenski dio, dok se dio vozača pritom odlučuje na
nabavku polovne letve, bilo na otpadu ili preko oglasa, ali ona
je sigurno lošiji izbor od reparirane. Nešto jeftinija će biti,
ali nikad ne znate kad ćete morati mijenjati i nju.
Kočione čeljusti
Među dijelovima koji se vrlo često repariraju su kočione
čeljusti. Uzroci problema ovdje također mogu biti razni, od
zablokiranih stražnjih čeljusti zimi (do čega zna doći na niskim
temperaturama ako se, primjerice, ručna kočnica inače rijetko
koristi), pa do istrošenih i oštećenih klipova. Zaštitna gumena
manžeta s vremenom se troši, baš kao i kočione pločice, pa klip s
vremenom postaje sve više podložan vanjskim utjecajima te se
polako haba i treba ga mijenjati. Procedura je i ovom slučaju u
većini specijaliziranih radionica takva da se oštećeni dio
ostavlja, a umjesto njega se ugrađuje drugi, ranije reparirani.
Radi li se o rjeđem modelu, trebat će vjerojatno pričekati dan
ili dva da se nabave svi potrebni dijelovi, ali i to se u pravilu
rješava bez većih problema. Cijene variraju od modela do modela i
obično se broje u stotinama kuna te su u pravilu barem tri do
četiri puta jeftinije od novih čeljusti.
Elektropokretači i alternatori
Anlaser ili, koristimo li ispravan naziv, elektropokretač obično
strada kao kolateralna žrtva nekog drugog problema u vozilu. Ne
dođe li do normalnog starta, prva reakcija vozača obično je
opetovano dulje verglanje, a ono bez predviđenog hlađenja
uzrokuje pregrijavanje četkica i rotora. Oni inače mogu stradati
i na duge staze, s redovnim trošenjem, a znaju otkazivati i drugi
dijelovi, poput automata povezanog sa zamašnjakom. Cijene
repariranog elektropokretača startaju od stotinjak kuna i obično
su barem dvostruko jeftinije od novoga. Na alternatorima kvarove
i poteškoće često također uzrokuje pregrijavanje kao posljedica
sve češćih i snažnijih naprezanja, a pritom je prvi na udaru
diodni most. Razvoj automobila i sve veće povećanje broja trošila
u osobnom automobilu uvjetovali su i stalno povećanje snage
alternatora, a istodobno su njegove dimenzije smanjene, pa se
nerijetko događa da se u specijaliziranim radionicama sa
spomenutim teškoćama češće pojavljuju noviji i općenito
opremljeniji automobili od onih starijih i jednostavnijih. Cijene
se i ovdje razlikuju od slučaja do slučaja, a za osobne
automobile startaju već od stotinjak kuna, dok se kod velikih i
skupljih gospodarskih vozila mogu brojiti i u tisućama.
Glave motora
Reparacija glave veliki je zahvat do kojeg obično dolazi nakon
havarije motora. Glavni primjer uzroka za to svakako je pucanje
remena, koje uzrokuje udaranja klipa u ventile, njihova savijanja
i pucanja te velika oštećenja glave motora. Popravak se obavlja u
nekoliko faza i obuhvaća različite dijelove od usisnih kanala do
dosjeda, odnosno podupirača ventila, a pritom je od velike
važnosti i materijal od kojeg je glava izrađena, aluminij ili
sivi lijev… Ovisno o tome o koliko se točno kompleksnom popravku
radi, reparatura glave motora može potrajati od nekoliko radnih
sati do nekoliko dana, a na sličan način onda se formiraju i
cijene samih zahvata. Iznosi se kreću od oko 1000 kuna naviše.
Stražnji most
Glavobolje sa zadnjim mostom nisu strane vlasnicima malo starijih
primjeraka, obično francuskih marki Peugeot i Citroen, za koje su
konstrukcijski specifični. Glavna osovina mosta kod njih, obično
nakon velikog broja prevaljenih kilometara, postaje podložna
uvlačenju nečistoća vlage i soli, koji zatim počinju nepovoljno
djelovati na njezinu unutrašnjost i ležajeve. U slučaju problema
cijeli je most potrebno skinuti s vozila, nakon čega će doći do
rastavljanja svih ključnih dijelova, zamjene i temeljitog
čišćenja. Ovako reparirani most može se nabaviti od 1200 do 1500
kuna, ovisno o konkretno obavljenim zahvatima i određenome
modelu.
Dizel-pumpe i injektori
Slabo ‘dihtanje’ i loša kvaliteta goriva među razlozima su koji
mogu prouzročiti razne probleme s dizelskim pumpama. Najčešća
poteškoća pritom se svodi na to da pumpa procuri, nakon čega se
događa zaustavljanje vozila ili neke druge posljedice. Probleme,
nadalje, između mogu uzrokovati i otpadne strugotine s dotrajalih
ležajeva koje se nađu u gorivu. Popravci se sastoje od otvaranja
i dijagnoze kvara, rastavljanja, čišćenja i zamjene određenih
dijelova te stoje od nekoliko stotina kuna naviše, no uvijek su
mnogo jeftiniji od kupovine novih dijelova. Govorimo li o
injektorima, najčešći uzrok problema je gorivo, odnosno njegovo
nekontrolirano propuštanje u cilindar. Ono za posljedicu može
imati izgaranje katalizatora i filtra krutih čestica, pa čak i
klipova. Ključni dio popravka je fino podešavanje postavki rada
obnovljenih injektora, da se problemi ne bi jednostavno ponovili.
Popravci stoje nekoliko stotina kuna po injektoru, a kupnja
novoga, s druge strane, taj izdatak zna podići do nekoliko tisuća
kuna.