Poledica

Na mostovima i nadvožnjacima kao na klizalištu

Tijekom zimskih uvjeta na cestama svaka prometnica može postati opasna, ali osobito su opasne one koje se najbrže zamrzavaju

Tijekom zimskih mjeseci, kad se temperature u pravilu spuštaju
ispod ništice, najveću opasnost za vozače predstavlja led na
cesti. Njegova pojava moguća je na svim mjestima na kojima
temperatura pada ispod točke smrzavanja. U kontinentalnim
krajevima Hrvatske vozači su uglavnom naviknuti na oprez, no u
priobalju on vozačima predstavlja iznenađenje, a često se na
cesti mogu vidjeti i automobili bez odgovarajućih zimskih
pneumatika.

Statistika otkriva kako su te brojke bolje nego u ostalom dijelu
godine, no to i dalje ne osporava činjenicu kako snijeg ili led
na cesti mogu predstavljati potencijalnu opasnost. Ipak, kad
pokušamo odrediti koja su to točno mjesta u zimskim mjesecima
koja možemo nazvati opasnim točkama, dolazimo do problema.

Na opasna mjesta veliki utjecaj može imati niski koeficijent
prianjanja između pneumatika i podloge. Sve su to lokacije gdje
uslijed vremenskih uvjeta može doći do povećanog rizika od
zanošenja vozila. Na takvim mjestima zaustavni put je duži i zbog
toga je uvijek dobro podizati svijest vozača, upozoriti ih da
vožnju prilagode zimskim uvjetima, stanju podloge, ali i da vode
brigu o zimskim gumama, o tome jesu li dovoljno kvalitetne i mogu
li s njima krenuti na put.

Bez obzira na to koji automobil vozili, je li riječ o pogonu na
sva četiri kotača ili automobilu opremljenim najmodernijim
sustavima sigurnosti, led na cesti predstavlja opasnost zbog
potencijalnog gubitka trakcije i kontrole. Dovoljno je samo malo
snijega ili kiše koja će se lediti na kolniku da primjerice
mostovi ili nadvožnjaci postanu klopka za vaš automobil.

Prema statistikama iz SAD-a, upravo se tijekom manjih snježnih
padalina događaju najteže prometne nesreće jer su vozači
opušteniji i neoprezniji nego tijekom obilnog snijega. Uzrok
mnogih teških nesreća upravo je višak samopouzdanja u kombinaciji
s neodgovarajućim gumama.

Neki vozači smatraju kako imaju dovoljno iskustva za zimsku
vožnju i kako zbog toga mogu voziti jednakom brzinom kao da su
uvjeti na cesti normalni, no to u pravilu nije tako, jer prilikom
zanošenja automobila čak i najbrži i najiskusniji vozači neće
imati šanse. Vozač koji na led naleti velikom brzinom, brzo će
shvatiti kako je to situacija s kojom se nije u stanju nositi, no
bit će, nažalost, prekasno.

Tijekom zimskih uvjeta na cestama svaka prometnica može postati
opasna, no najveći broj nesreća događa se na mostovima,
nadvožnjacima i cestama s povišenom razinom kolnika. Mostovi ili
nadvožnjaci posebno su opasni.

Primjerice, na američkim cestama često se mogu vidjeti znakovi
‘Bridge Freezes Before Road’ ili u prijevodu Most se ledi brže od
ceste. Ti znakovi odgovaraju istini. Za razliku od obične ceste
koja je hladnom zraku izložena samo s gornje strane, most je
izložen niskoj temperaturi i vjetru sa svih strana – iznad, ispod
i s boka. Kad temperatura pada, most će se hladiti brže od obične
ceste, na njemu će se većom brzinom skupljati i snijeg te
pojavljivati zaleđena površina.

Najveću opasnost za vozače predstavlja element iznenađenja, oni
nisu spremni na iznenadnu pojavu leda, putuju uobičajenom putnom
brzinom zato što je ostali dio ceste čist ili tek djelomično
mokar.

Posljedice tog iznenađenja mogu biti katastrofalne jer se gubitak
kontrole i udarac u prepreku događaju pri velikoj brzini.
Zanošenje se često ne može ispraviti, a pritom postoji i povećana
opasnost od višestrukog izlijetanja ili lančanih sudara, jer
automobili koji dolaze do mjesta nesreće u pravilu gube kontrolu
na istome mjestu. Sjetite se samo stravične prometne nesreće kraj
tunela Krpani na autocesti A1 koja je prije dvije godine odnijela
tri života.

S jedne strane toplo, a s druge led

Potencijalnu opasnost tijekom zimskih mjeseci predstavljaju i
prometnice sa strmim nizbrdicama jer na njima sile trenja između
kotača i ceste nisu dovoljno jake da prevladaju gravitaciju i
uspore ili zaustave automobil koji se nađe na ledu. Svaki zavoj
prekriven ledom također može biti opasan jer može doći do
zanošenja automobila, a opasnima se smatraju i mjesta na kojima
treba kočiti ili potpuno zaustaviti automobil, poput semafora,
znakova STOP, zona radova, mjesta na kojima se već dogodila
nesreća i slično.

Doslovno svako mjesto na kojem se vozač mora zaustaviti na
snijegu ili ledu može predstavljati potencijalno opasnu lokaciju.
Pritom će ceste s manjom gustoćom prometa lakše nakupiti veću
količinu snijega ili leda od prometnica s većom gustoćom, a ovdje
se mogu ubrojiti i parkirališta, prilazi te seoske ceste.

Tuneli se također smatraju opasnima, posebno kad vozač iz njih
izlazi jer je i ovdje prisutan visok moment iznenađenja zato što
uvjeti s dvije strane tunela ne moraju biti identični. Dobar
primjer je tunel Sv. Rok u kojem s jedne strane cesta može biti
potpuno suha, a s druge prekrivena snijegom i ledom.

Opasnim se mjestima smatraju i ona na kojima se nakuplja ili
otječe voda koja se zadržala nakon prestanka kiše ili se slijeva
na kolnik s obližnje uzvisine, brda ili jarka te se prilikom pada
temperature smrzava i pretvara u led. Vremenski uvjeti mogu se
jako mijenjati, čak i s malom promjenom nadmorske visine,
primjerice u Zagrebu ceste mogu biti suhe, a na Sljemenu
prekrivene snijegom i ledom. Na većim nadmorskim visinama
temperatura zraka je niža, kiša prelazi u snijeg, pa zato treba
biti spreman na velike promjene u pogledu uvjeta na cesti.
Kaldrma također predstavlja opasnost jer je podobna stvaranju
leda zahvaljujući pukotinama na površini ceste u kojima hladan
zrak dovodi do stvaranja poledice.

Kad je hladno sve su oborine opasne

Budite oprezni u zimskim uvjetima, koristite zimske gume i
prilikom sjedanja u automobil tijekom zimskih mjeseci obratite
pažnju na pripremu. Ne morate biti meteorolog, no važno je
informirati se o vremenskim uvjetima jer vam takve informacije
mogu spasiti glavu.

Posebnu pozornost obratite na mogućnost padalina i vanjsku
temperaturu. Bilo kakva mogućnost oborina kad su temperature
blizu ili ispod točke smrzavanja dodatno povećava opasnost.
Tijekom zime čak i najmanje oborine, lagana kiša ili manji
snijeg, mogu cestu napraviti opasnom i zahtjevnom za vožnju.
Vežite pojas, smanjite brzinu, prilagodite je uvjetima i lagano
kočite te vožnja tijekom zime neće predstavljati problem,
savjetuje portal revijahak.hr.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije