Još uvijek skupa klasična goriva mnoge vozače usmjeravaju prema upola jeftinijem autoplinu, a ugradnja LPG instalacije ujedno je povoljnija nego ikad do sada
Cijene klasičnih, benzinskih i dizelskih goriva već godinama
dodiruju, katkad i premašuju granicu od 10 kuna, što je za
posljedicu imalo kontinuiranu privlačnost alternativa poput
autoplina. Cijena litre LPG-a (Inin LPG – 4,47 kn/l), naime, još
uvijek je uglavnom više nego upola niža od one benzina (Inin
Eurosuper 95 – 9,25 kn/l) ili dizela (Inin eurodizel – 9,47
kn/l), što ugradnju i/ili korištenje LPG instalacije čini vrlo
primamljivom opcijom za vozače benzinskim motorima pokretanih
automobila, posebice ako godišnje prelaze veću kilometražu.
Osim što je upola jeftiniji od benzina, autoplin nerijetko služi
kao način da vozači anuliraju ionako nešto višu ili visoku
potrošnju njihovih Otto-motora. Posljednjih godina, broj
proizvođača automobila koji nude tvorničku ugradnju plinske
instalacije sve je manji, a tvrtki koje nude naknadnu
ugradnju istih sustava – sve veći.
Tvornička ugradnja autoplina
Jedan od najpoznatijih proizvođača koji na hrvatskom tržištu nude
tvorničku ugradnju LPG instalacije jest Opel. Njemačka marka već
dugi niz godina raspolaže brojnim modelima s opcijskim LPG-om,
ali i kod njih je ta paleta sve manja. Danas, primjerice, Opel
nudi tek tri modela s tvorničkim autoplinom – Adam, Corsu i
Mokku. Gradski Adam, među ostalim, nudi se sa standardnom i LPG
verzijom 1,4-litrenog benzinca s 87 KS. Potonja
‘plinska’ inačica u kombiniranom prosjeku troši 5,8 l/100 km
benzina i 7,4 l/100 km autoplina. Osim toga, raspoloživa je s
nekoliko razina opreme (Jam, Unlimited, Glam i Slam), a raspon
cijena kreće se od 110.288 do 121.217 kuna. Svaka od izvedbi,
drugim riječima, skuplja je za 8535 kuna u odnosu na istovjetnu
benzinsku inačicu bez LPG instalacije.
Corsa LPG također dolazi u kombinaciji sa spomenutim 1,4-litrenim
motorom, doduše s 90 KS, a dostupna je s paketima opreme
Selection, Enjoy, Color Edition i Cosmo te u kombiniranom
prosjeku troši 6,1 litru benzina, odnosno 7,8 l/100 km LPG-a.
Cijene se kreću od 93.295 do 110.132 kune, što je oko 4500 kuna
više u odnosu na istu benzinsku izvedbu bez
‘plinske’ instalacije.
Turbobenzinska Mokka s 1,4-litrenim motorom i 140 KS dostupna je
s LPG instalacijom te dva paketa opreme (Enjoy i Innovation) i
cijenom od 164.846 i 177.600 kuna, koja je čak i nešto niža od
istovjetne, usporedive verzije bez autoplina. Mokka LPG ima
kombiniranu prosječnu potrošnju benzina od 6,7 l/100 km, a
autoplina od 7,7 l/100 km.
Dacia je još jedna marka koja je na hrvatskom tržištu poznata po
modelima s tvornički ugrađenom LPG instalacijom. Štoviše, od
ukupno sedam dostupnih modela, njih čak pet može se dobiti uz
autoplin. Sandero, Logan i Logan MCV nude se u kombinaciji s
0,9-litrenim TCe trocilindrašem s 90 KS i LPG instalacijom, a sva
tri modela mogu se kombinirati s Essential ili Comfort paketima
opreme te imaju slične kombinirane prosjeke potrošnje benzina
(5,8 l/100 km) i autoplina (7,5 l/100 km). Cijene se kreću od
78.900 kuna za Sandero (3500 kuna više u odnosu na 0,9-litrenu
verziju bez LPG-a), od 79.400 kuna za Logan i od 84.900 za Logan
MCV.
Novi Duster i Dokker, s druge strane, nude tvorničku LPG
instalaciju uz 1,6-litreni SCe benzinski motor sa 115, odnosno
102 KS. Duster je pritom ograničen samo na Essential opremu
te troši 6,8 litara benzina i 8,7 litara LPG-a, a Dokker se može
dobiti uz Essential ili Comfort opremu te troši 7,2 l/100 km
benzina i 9,1 l/100 km autoplina. Cijene počinju od 107.900 kuna
za Duster, odnosno od 103.000 kuna za Dokker.
U oba slučaja, Opelovu i Dacijinu, LPG instalacije potječu od
provjerenih i godinama dokazanih proizvođača, a iako većina
kupaca neće biti zainteresirana za kupnju ‘plinskih’ verzija
navedenih modela, dobro je znati da postoje kao opcije u slučaju
da tražite dodatnu uštedu po kilometru vožnje.
Naknadna ugradnja plina
Ono što posljednjih godina brojne vozače usmjerava prema LPG-u
ujedno je sve povoljnija cijena naknadne ugradnje instalacije,
koja u nekim slučajevima može biti više nego dvostruko niža u
odnosu na cijene od prije desetak godina. Ovisno o tome koga
slušate, neki će vas mehaničari upozoriti na oprez kod ugradnje
povoljnijih instalacija, poput kineskih, ruskih ili turskih, koje
navodno nisu na razini talijanskih, poljskih ili nizozemskih
sustava, no mnogi korisnici tih jeftinijih instalacija sasvim su
zadovoljni njihovim performansama i pouzdanošću.
Brojne tvrtke na hrvatskom tržištu nude naknadnu ugradnju LPG
instalacije, a cijene variraju ovisno o tome koliko vaš benzinski
automobil ima cilindara i koje Euro norme o dopuštenoj emisiji
CO2 udovoljava. Tako, primjerice, cijene povoljnijih instalacija
za četverocilindarske modele mogu varirati od samo 4500 do 7500
kuna, za šesterocilindarske od 7000 do 10.000 kuna, a za
osmerocilindraše od 8000 do 11.000 kuna. Isplati li se takva
investicija, ovisi o vašim vozačkim navikama, odnosno ponajprije
o količini prijeđenih kilometara na godinu, no s obzirom na danas
uistinu povoljne cijene instalacija, doduše katkad razmjerno
nepoznatih brendova, ne sumnjamo da će mnogi uvidjeti prednost
vožnje na LPG.