MUP je predložio da se za neke od najtežih kategorija prometnih prekršaja, a i onima koji ih učestalo ponavljaju, privremeno oduzme vozilo
Tako će vozač koji je kažnjen oduzimanjem vozila
morati snositi troškove njegova čuvanja. A bez auta bi
privremeno mogli ostati oni koji su najmanje dvaput pravomoćno
kažnjeni za vožnju u krivom smjeru ili odbijanje alkotestiranja,
zatim oni koji su najmanje dvaput pravomoćno kažnjeni jer su
vozili dok im je oduzeta vozačka, koji su dvaput kažnjeni jer im
je alkotest pokazao iznad 0,5 promila te oni koji su dvaput
kažnjeni za vožnju u naselju 50 km/h iznad ograničenja, piše
portal jutarnji.hr.
Za brzinu i u zatvor
I dok u studenom nije bilo poznato na koji bi se rok vozilo
oduzelo po konačnom prijedlogu, to bi bilo moguće do pravomoćnog
okončanja prekršajnog postupka.
Ministarstvo je u petak izmjene Zakona o sigurnosti prometa na
cestama – kojim se kazne za neke prekršaje drastično povećavaju,
pa i dvostruko, primjerice sa 10 na 20 tisuća kuna, ali se i
izriče mogućnost do 60 dana zatvorske kazne za one koji na
autocesti voze 50 km/h iznad dopuštene brzine ili prođu zaredom
kroz više crvenih svjetala na semaforu – pustilo u postupak
e-savjetovanja koje je otvoreno do 4. ožujka.
Kako je i najavljivao,
ministar Božinović kao glavni argument
za oštrije kažnjavanje naveo je recidiviste koji čine najteže
prekršaje, ali i nezadovoljstvo stanjem sigurnosti u prometu.
Negativan trend sigurnosti nastavljen je i u ovoj godini pa je u
siječnju na hrvatskim prometnicama poginulo 19, a u istom
razdoblju prošle godine 15 osoba. Crni saldo smanjila je samo
Policijska uprava zagrebačka; u siječnju ove godine poginule su
četiri osobe, a u istom razdoblju lani sedam osoba. No svaki je
izgubljeni život neprocjenjiv. Hoće li drakonsko povećanje kazni
utjecati na smanjenje broja stradalih, tek će se vidjeti, kao i
to što će donijeti prijedlozi u dvotjednom otvorenom
savjetovanju.
S čak do 20.000 kuna kažnjavat će se prekoračenje brzine u
naseljima ili na mjestima gdje je brzina regulirana prometnim
znakovima, a za 30 km/h veće prekoračenje od dopuštene brzine,
umjesto dosadašnje 2000 kuna, kazna može iznositi od tri do sedam
tisuća kuna. Osim povećanja novčane kazne, novina je i oduzimanje
vozačke dozvole na šest mjeseci, ako je to vozaču prvi takav
prekršaj, do dvije godine ako je to treći put da je vozio
prebrzo, kao i svaki sljedeći put.
Uvoz iskustava
Policija će podatke o vozačima prekršiteljima čuvati u svom
informacijskom sustavu 15 godina. Rajko
Horvat, profesor Fakulteta prometnih znanosti koji je
bio i član radne skupine, smatra da će biti dosta prijedloga
tijekom savjetovanja. Već u studenom, kad je iz MUP-a najavljeno
oduzimanje vozila prekršiteljima, razvila se žustra polemika, a
Horvat nam o tome kaže:
– To nije naš izum, takva praksa postoji i u drugim zemljama.
Međutim, mi smo upozoravali ministra Božinovića na tehničke
probleme pri provedbi te mjere. Ta će vozila morati biti čuvana i
zaštićena jer bi u slučaju oštećenja država morala vlasniku
nadoknaditi štetu. Ministar Božinović i MUP na sebe su preuzeli
veliku odgovornost i morat će donijeti pravilnike da bi ta mjera
funkcionirala. Uostalom, sud bi mogao odrediti i da se oduzeto
vozilo vrati drugi dan.
Horvat smatra da će kazne sigurno imati učinak u početku, što
pokazuje i praksa, ali pitanje je koliko se dugoročno može
postići samo drakonskim povećanjem kazni. Iako će, smatra, one
utjecati na počinitelje najtežih prekršaja.
Uvodi se i prometni odgoj
– U zakon je ušla i odredba o obvezi uvođenja prometnog odgoja,
ali nema sankcija za one koji je ne provode – ističe Horvat.
Dok se zakon još ‘kuhao’ u MUP-u, ministar Božinović isticao
je nezadovoljstvo stanjem sigurnosti i teško dostižnom brojkom od
200 poginulih do 2020. godine. No, istovremeno s izmjenama
Zakona, nabavlja se 53 milijuna kuna vrijedna oprema za kontrolu
prometa. Sve se stanice za tehnički pregled moraju opremiti
sustavima za videonadzor i čuvati snimke godinu dana, a kao dokaz
o brzini vozila moći će se koristiti i fotografije.
Ključne novosti koje će izazvati prijepore
1. PRIVREMENO ODUZIMANJE VOZILA
Za vozača koji je najmanje dva puta pravomoćno kažnjen za vožnju
u krivom smjeru, odbijanje alkotestiranja, ako je vozio dok mu je
vozačka oduzeta, ako je imao iznad 0,5 promila alkohola u krvi i
za vožnju u naselju brzinom 50 km/h većom od ograničenja
2. UKIDANJE DOZVOLE I IZVANREDNI LIJEČNIČKI
Za skupljenih 12 negativnih bodova, a za mlade vozače ako skupe
devet negativnih bodova. Na izvanredni liječnički će oni koji su
tri puta u tri godine vozili alkoholizirani
3. BEZ DOZVOLE DO DVIJE GODINE
Za tri prekršaja prolaska kroz crveno na semaforu te za tri i
više prekršaja vožnje pod utjecajem alkohola ili droga
4. KAZNA DO 20.000 KUNA I(LI) 60 DANA ZATVORA
Prolazak na crveno na semaforu, ubrzanje na crvenom ili prolazak
kroz više crvenih svjetala, odbijanje alkotestiranja i testiranja
na opojne droge, te odbijanje liječničkog pregleda, za vožnju bez
položenog vozačkog ispita
5. NAKON 67. GODINE OBAVEZAN LIJEČNIČKI
Nakon 67. godine vozači su dužni proći liječnički pregled da bi
produžili vozačku. Posljedica je to sve većeg broja nesreća koje
izazivaju vozači u trećoj životnoj dobi