U Hrvatsku je lani uneseno rekordnih 79.345 osobnih automobila prosječno starih 7,18 godina i s prosječnim ispuhom od 121,66 g/km CO2, a dizelaši čine 87 posto ukupno unesenih vozila
Volkswagen Golf VI proizveden krajem 2010. godine s dizelskim
1,6-litrenim motorom od 90 konja i s ispuhom ugljikova dioksida
od 119 g/km iz Njemačke prototip je prosječnog automobila
unesenog u 2018. u Hrvatsku. Lani ih je bilo rekordnih 79.345,
prema podacima o prvim registacijama rabljenih automobila Centra
za vozila Hrvatske.
Porijeklo više od 99 posto tih automobila je EU, pa zbog toga
koristimo termin unos, budući da je uvoz, koji označava porijeklo
auta izvan EU, praktički zanemariv. Prema podacima CVH, prosječna
je starost lani unesenih automobila u Hrvatsku 7,18 godina.
Dizelaši dominiraju
– Rast broja registriranih rabljenih automobila posljedica je
pojednostavljenja unosa iz EU i nešto nižih trošarina koje
vrijede od 1. siječnja 2018. godine. Važno je prepoznati da se i
prosječna starost unesenih automobila ipak smanjuje, što se
izravno može povezati sa smanjenjem trošarina. Svakako bi bilo
bolje da se registrira više novih automobila. Ono što bi meni,
kao inženjeru, bilo važno je da se registrira što više novih
automobila s većim brojem sustava pasivne i aktivne sigurnost,
jer su oni sigurniji. Ako se dogodi prometna nezgoda, osiguravaju
da posljedice budu što manje – rekao je Goran
Pejić, pomoćnik uprave za tehničke poslove Centra za
vozila Hrvatske.
Da su izmjene trošarina urodile plodom i da u Hrvatsku više ne
dolaze zagađivači i ‘stare krame’, osim prosječne starosti
unesenih automobila govori i podatak da je prosječni ispust CO2
unesenih polovnih auta 121,66 g/km, što nije mnogo više od
prosječnog ispusta registriranih novih automobila u 2018. od
115,7 g/km CO2.
Što se tiče pogonskih motora, kod rabljenih automobila snažno
dominiraju dizelaši, kojih je lani među 79.345 bilo čak 87 posto.
To je u suprotnosti s trendom porasta benzinskih motora kod novih
automobila – od 61.731 registriranih novih automobila 2018. u
Hrvatskoj 54% ih je s benzinskim motorom, a samo 43 posto s
dizelskim.
Bugarska je odlagalište isluženih rabljenih
Modeli koji su se lani najviše unosili u Hrvatsku, prema podacima
Promocije plus, su VW Golf (8542), VW Passat (3318), Renault
Megane (3269), BMW 3 (3248), Ford Focus (2735), Renault Clio,
Opel Astra, Audi A4, Audi A3, BMW Serija 1. Volkswagen je daleko
najtraženiji od svih marki vozila s 15.658 unosa automobila,
Renault je drugi s 8551 unosom. Slijede BMW, Ford, Audi i
Mercedes. Ako ste mislili da je Hrvatska postala groblje
isluženih automobila iz EU, kako se često paušalno ocjenjuje,
treba pogledati podatke iz najsiromašnije države EU – Bugarske.
Lani je u Bugarsku uneseno 287.150 osobnih i LKV vozila s
prosječnom starosti od čak 19 godina. Bugari na unos nemaju
nikakvih ograničenja, a u kontekstu toga čini se da je naš
trošarinski sustav, iako ograničen pravilima EU koja ne dopuštaju
diskriminaciju kupoprodaje rabljenih automobila iz EU, ipak dobro
izbalansiran, pa se ne isplati unos najstarijih i najnesigurnijih
automobila.