Održavanje rabljenih vozila

Kad se popravak više ne isplati…

Skupim kvarovima i oštećenjima od novih su automobila još podložnija rabljena, odnosno vozila starijih godišta, a takvih je na hrvatskim prometnicama trenutačno popriličan broj

Premda redovito održavanje automobila tijekom njegova životnog
vijeka vlasniku pruža miran san, popravke nekih dijelova,
poglavito onih koji su i projektirani kao potrošna roba ili
materijal, s vremenom nitko ne može zaobići. I ne treba, jer to
je sasvim normalan dio života jednog osobnog automobila: njegova
vrijednost s godinama neizostavno pada, a troškovi popravaka
rastu.

Problemi, međutim, nastaju kad se ove dvije krivulje sastanu u
onoj točki u kojoj izdaci za samo redovito održavanje odnosno
puku funkcionalnost automobila počinju premašivati samu
vrijednost automobila. A do nje se, iznenadili bi se mnogi,
ponekad može doći mnogo brže nego što bi se to moglo pomisliti,
piše portal revijahak.hr.

Kod deset i više godina starih vozila, kakva uostalom i dalje
čine prosjek na hrvatskim cestama, dovoljan je već i jedan
ozbiljan kvar ili snažnija prometna nezgoda da se smisao daljnjeg
posjedovanja vozila dovede u pitanje. O onoj staroj i dobro
poznatoj, prema kojoj nesreća nikad ne dolazi sama, da i ne
govorimo…

Zbog svega toga, dakako, ne samo da je iznimno važno redovito
održavati automobil koliko god je to u platežnoj moći vlasnika,
ali i dobro paziti prilikom kupnje rabljenog automobila. I pritom
obraćajte pažnju na bitno, a ne samo na prvi dojam, pristojnog
vlasnika i uredno ispunjenu servisnu knjižicu. Jer i kod vozila
kod kojih ima nedostataka to ne znači nužno da vas je prodavač
svjesno želio prevariti: za neke kvarove i potencijalne probleme
možda nije znao ni on.

Među takvim kvarovima, oštećenjima i drugim problemima kod kojih
je isplativost popravka upitna postoji niz raznih primjera, pa
ćemo ovdje navesti samo njih nekolicinu.

Automatski mjenjač

Jedna od prvih stavki koje padaju na pamet kad se počne govoriti
o temi skupih popravaka svakako su mjenjači, posebno automatski,
bez obzira na to radilo se o klasičnom, CVT ili DSG sklopu. S
obzirom na to da s njima, želite li da potraju, treba postupati
pažljivo i redovito ih održavati, kod kupnje rabljenog automobila
mnogi će radije birati obični ručni mjenjač nego riskirati da se
za nekoliko mjeseci na teži način uvjere da bivši vlasnik njima
nije, kako se to kaže, rukovao manirom dobroga gospodara.
Serviseri ih, čast izuzecima, znaju otpisati kao nepopravljive
čak i kad to možda nije stvarno stanje stvari, upućujući
nesretnog vlasnika na zamjenu novim sklopom. A to se onda mjeri
iznosima koji nerijetko prelaze 20, 30, 40 i više tisuća kuna.

Zračni jastuk

Bez obzira na to susreli se s problemom zamjene airbaga kao
posljedicom vlastitog udesa ili vam se možda na radaru pri kupnji
rabljenoga našao inače sasvim pristojan primjerak kod kojega bi
‘samo’ trebalo zamijeniti zračni jastuk ili dva, računajte
da je vrijeme za uzbunu. Zamjenski dijelovi ne postoje, a u
pravilu, osim samog jastuka, treba mijenjati i niz drugih
elemenata, od armaturne ploče, cijele ili djelomično, pa do
senzora i elektronike samog sustava. I opet, bez velikih
(peteroznamenkastih) kunskih iznosa ovakav je popravak gotovo
nemoguć.   

Oštećeni okvir (šasija)

Jako natučena limarija i okvir karoserije kao posljedica teškog
sudara kod starijih automobila često znači totalnu štetu i
potpuni otpis vozila. Čak i ako se ispostavi da je svijeni okvir
moguće vratiti u njegov originalni oblik, njegova je struktura, a
time i daljnja mogućnost apsorpcije sila ozbiljno narušena i
takav se automobil više ne može smatrati sigurnim. Sve to,
dakako, do izražaja posebno dolazi kod starijih vozila kod kojih
su elementi limarije i podvozja k tome još vjerojatno nagriženi i
korozijom. O iznosama ne treba ni govoriti, takve automobile u
svakom je slučaju pametnije izbjegavati, posebno ako ne poznajete
kompletnu povijest konkretnog vozila.

Motor

Ultimativna noćna mora svakog vlasnika rabljenog automobila s
mnogo kilometara svakako je teška havarija motora, do koje može
doći i zbog više razloga, poput pucanja, odnosno
preskakanja remena. U najcrnjem scenariju obično dolazi do
udaranja klipa u ventil i njegova savijanja ili potpunog pucanja
i teškog oštećenja glave motora. Uobičajeni postupak ovdje je
obično temeljita reparatura svih zahvaćenih dijelova, no i u tom
se slučaju šteta u pravilu broji u barem nekoliko tisuća kuna:
5000, 6000, 8000, pa i 10.000 i više. U svakom slučaju, toliko da
ispada jeftinije tražiti cijeli zamjenski motor.  
 

Dvomaseni zamašnjak

Još jedan od dijelova automobila od čijeg se spomena vlasnicima
rabljenih vozila, posebno onih novopečenih iz uvoza, diže kosa na
glavi. Mnoge od njih prije ili poslije čeka zamjena kompleta
spojke (koja već sama po sebi zahtijeva nemale izdatke, od
nekoliko stotina do nekoliko tisuća kuna), a uz nju, barem kod
modela koji su njime opremljeni, u većini slučajeva treba
promijeniti i dvomaseni zamašnjak. Zajedno s troškom zamjene
spojke sve to može stajati i više od 10.000 kuna, i time opet
ulazimo u sferu upitne isplativosti cijelog zahvata. Vatrogasna
mjera je ugradnja zamjenskog krutog zamašnjaka, koji je nešto
jeftiniji, ali ne i jeftin, a i mnogi ga mehaničari ne
preporučuju.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije