Ako parkirate na označenome parkirnom mjestu gdje je priključak na vodovodnu mrežu, ulaz u kanalizaciju ili nekakav drugačiji šaht, može vas dočekati kazna 300 kuna.
Parkiranje u centru većih gradova u Hrvatskoj često
postaje problem i za vozače i za grad. Osim što su cijene
poprilično visoke i uvijek postoji nedostatak parkirnih
mjesta s obzirom na broj vozila, postoje i suludi zakoni
kojima ćete zaraditi kaznu iako ste mislili da ste pravilno
parkirali. Jednako tako, često postoje i rješenja pomoću kojih
možete izbjeći parkirne kazne ili čak plaćanje parkiranja.
Prije desetak godina Zakon o sigurnosti prometa na cestama
nije bio dovoljno uređen pa se moglo proći nekažnjeno ako
parkirate nasred kružnoga toka, pješačkog otoka ili na sredini
kolnika koji nije namijenjen za promet vozila, ali danas je
situacija prilično drukčija. Aktualni zakon, koji vrijedi od 16.
studenoga 2017. godine, uređen je pa je točno definirano gdje je
dozvoljeno parkiranje i zaustavljanje.
Tako se spomenute stavke definiraju člankom
80 (stavak 3) koji glasi ‘Vozač može zaustaviti
ili parkirati vozilo na mjestima koja se nalaze na sredini
kolnika samo ako su ta mjesta obilježena odgovarajućim prometnim
znakom ili oznakom na kolniku kao mjesta za parkiranje
vozila’. Ako se držite starijih i nedorečenih zakona, vrlo
lako vas može dočekati kazna od 300 kuna.
Ono što se uči i u autoškolama je da se ne smije parkirati na
pješačkome prijelazu ili na udaljenosti manjoj od pet metara od
tog prijelaza. Također, ne smije se parkirati na raskrižju i na
udaljenosti manjoj od pet metara od najbližeg ruba poprečnog
kolnika.
Primjerice, samo u Zagrebu postoji niz označenih parkirnih mjesta
koji su vrlo blizu pješačkoga prijelaza ili
raskrižja pa osim što platite parkiranje možete
platiti i kaznu 300 kuna jer ste prekršili zakon. No to nisu
jedini apsurdi hrvatskih parkirališta.
Vrlo često možete naići na parkirno mjesto na kojemu
je priključak na vodovodnu mrežu, ulaz u kanalizaciju ili
nekakav drugačiji šaht, a prema 82. članku navedenog zakona ne
smijete ni tamo parkirati. Ako postupite suprotno tim odredbama,
također vas može dočekati kazna od 300 kuna.
Velik broj kolnih ulaza po gradovima
nije označen znakom o zabrani parkiranja i
zaustavljanja, ali se vrlo često nađu ‘pametnjakovići’ koji ondje
parkiraju. Naime, zakonom je definirano da se ne smije parkirati
ispred kolnog ulaza u zgradu, sklonište, dvorište ili garažu,
iako to nije označeno znakom zabrane.
Postoji odredba koja zabranjuje parkiranje na nogostupu ili u
pješačkoj zoni ako za kretanje pješaka nije ostavljeno
najmanje 1,6 metara širine na površini za kretanje pješaka. Ta
površina također ne smije biti uz rub kolnika, osim ako je to
dopušteno prometnim znakom.
No ako, naprimjer, parkirate nasred parka,
a ne parkirate na zelenoj površini i sa
svake strane ostaje dovoljno mjesta za pješake i nema oznake
za pješačku zonu ili zabranu parkiranja, prometno vam redarstvo
ne može napisati kaznu ni premjestiti vozilo jer za takvo
što zakon nije definiran.
Parking-službe imaju jako dobru motivaciju za redovito ocrtavanje
parkirnih mjesta jer ako propisana horizontalna signalizacija
nije dobro ocrtana, odnosno nije vidljiva, ne smije se obavljati
kontrola parkiranja. U prijevodu, ako ste dobili kaznu na mjestu
gdje se vrši naplata parkinga, a vaše parkirno mjesto nije
dovoljno vidljivo, slobodno možete tužiti tvrtku koja održava
parking i vrši kontrolu naplate, piše portal autostart.24sata.hr.
Jednako tako, ako pada snijeg, a parkirna mjesta nisu počišćena
te se zbog njih ne vidi signalizacija, ne morate plaćati
parkiranje i ne smijete dobiti parkirnu kaznu, zbog
jednakih uvjeta.
Uvijek se savjetuje poštovati pravila, propisno parkirati i
plaćati parkiranje, ali obratite pažnju gdje parkirate da vas ne
bi dočekala ‘čestitka’ ispod brisača iako ste smatrali
kako ste sve uradili prema propisu.
Također, zadnji navedeni propisi vaša su prava pa ako
dobijete kaznu pogreškom prometnoga redara, nemojte oklijevati
izboriti se za svoje dobro. Cijeli Zakon o sigurnosti prometa na
cestama možete pronaći na ovom linku.