Zakon predviđa da u slučaju prodaje ili drugog načina promjene vlasništva na vozilu, novi vlasnik vozila u roku od 15 dana od stjecanja vozila registrira vozilo na svoje ime ili ga odjavi
Međutim, kako piše portal jutarnji.hr/autoklub, to često nije
slučaj. Razloga je više, a najčešći je izbjegavanje plaćanja
upravne pristojbe koju novi vlasnik plaća pri
registracijskom poslu promjene vlasništva. Kako bi spasio iznos
koji u slučaju prosječnog, 12 godina starog automobila od 66 kW
iznosi 660 kuna, novi vlasnik nikad ne provede postupak koji se
već više od godine dana obavlja u stanicama za tehnički pregled.
Prije ili kasnije bivši vlasnik dozna za tu situaciju, u pravilu
kad na njegovu adresu počnu stizati kazne za prometne prekršaje.
Ili, u gorem slučaju, uplatnice za neplaćene dnevne parkirne
karte. Zašto u gorem slučaju? Dok policija ima
razumijevanja za vozače koji temeljem kupoprodajnog ugovora
dokažu da nisu bili vlasnici vozila u trenutku počinjenja
prekršaja, sudska praksa pokazuje da to nije slučaj i s dnevnim
parkirnim kartama. Sudovi odgovornima za plaćanje karata za
parkiranje smatraju vozače evidentirane kao vlasnike u
Ministarstvu unutarnjih poslova, pa se takvima crno piše ako se
kupac pokaže neodgovornim.
U toj situaciji vozačima ne preostaje drugo nego platiti za tuđi
prometni grijeh i zatražiti odjavu vozila. Čisto kako bi
spriječio nove neugodnosti… Kako takvih situacija niti najmanje
ne nedostaje pokazuju i podaci Centra za vozila Hrvatske – samo u
2018. bilo je više od 800 zahtjeva bivših vlasnika za odjavu
vozila. No, niti taj postupak trenutačno ne ide glatko. Kako
je obveza odjave na vlasniku, zaposlenici CVH u ovakvim
slučajevima moraju ishoditi suglasnost za odjavu od vlasnika
vozila, a često se događa da je automobil u međuvremenu
promijenio nekoliko ruku i čitava priča se pretvara u zahtjevnu
potragu za vlasnikom i složeni upravni postupak. On, doduše,
gotovo uvijek u konačnici završi povoljno za prvog vlasnika, no
čitav postupak oduzima puno energije i živaca.
Upravo stoga je šteta što prodavači češće ne posežu za praktičnim
rješenje odjave vozila. Odnosno, reagiraju na vrijeme i odjave
vozilo i prije potpisivanja kupoprodajnog ugovora. To prema
Odluci o visini naknada za tehnički pregled i druge poslove koji
se obavljaju u stanicama za tehnički pregled stoji svega 18
kuna,što je zbilja mala cijena za miran san. A sam taj
postupak, uvjerili smo se i sami u stanici za tehnički pregled,
ne oduzima više od pet minuta. Vlasnik automobila sa sobom treba
ponijeti prometnu dozvolu, registarske pločice te osobnu
iskaznicu. Registarske pločice potom se deponiraju u stanici za
tehnički pregled na 90 dana, a vlasnik u tom vremenu može doći po
njih i obaviti registraciju bez nekih posebnih troškova. Želi li
registrirati autom na svoje ime platit će tek standardne troškove
pri produljenju registracije te naknadu za izdavanje registarskih
pločica.
U slučaju da je riječ o istim pločicama njihovo ponovno izdavanje
platit će svega 65 kuna, pa ispada da čitav manevar odjave i
ponovne prijave vlasnika neće stajati više od 200
kuna.
Pritom treba reći da se dio novca plaćenog pri registraciji može
vratiti i nazad. Vlasnici koji odjave svoja vozila temeljem
članka 6. Pravilnika o naplati godišnje naknade za upotrebu
javnih cesta imaju pravo na povrat dijela plaćene godišnje
naknade razmjerno razdoblju u kojem je, računajući od dana odjave
vozila, prestala uporaba javnih cesta.
Kako bi to bio slučaj vlasnik vozila u roku od 15 dana treba
poslati zahtjev Županijskoj upravi za ceste, kopiju prometne
dozvole i osobne iskaznice, originalnu potvrdu o obračunatoj
naknadi za uporabu javnih cesta te broj tekućeg računa na koji se
može uplatiti razlika. U slučaju da je prošlo tek pola godine od
plaćanja naknade, a ona je iznosila 400 kuna, vlasnik će u
džep spremiti 200 kuna. To je lijep iznos, no treba imati na umu
da će takav potez otežati prodaju s obzirom na to da će novi
vlasnik mora platiti cjelokupnu naknadu, dok ju uz predočenja
originala ‘Potvrde o plaćenoj naknadi za ceste’ bivšeg
vlasnika ne plaća za razdoblje za koje je godišnja naknada već
plaćena. Povrat novca pritom je moguć i od obveznog osiguranja,
barem ako do odjave vozila nije ostvario osigurani slučaj. Dakle,
u slučaju da polica nije korištena ugovaratelj ima pravo na
povrat dijela neiskorištene premije.
I tu se, znači, po odjavi vozila može izvući lijep novac. Koliko
god prosječna premija obveznog osiguranja proteklih godina
naočigled kopnjela, krajem 2018. je još uvijek iznosila
pristojnih 920 kuna. Samim time, spašavanje i djelića tog iznosa
nešto znači, iako i tu vrijedi ista stvar kao i s povratom
naknade za ceste – novi vlasnik u tom je slučaju dužan ugovoriti
novu policu, a to otežava prodaju. Zanimljivo je pritom da
naknadu za okoliš nije moguće djelomično vratiti, čak i u
situacijama ako je auto odjavljen i ne koristi se u prometu. Pa
samim time i ne zagađuje… Jednostavno, donesena je odluka da se
ta naknada plaća ‘neovisno o vremenskom trajanju
vlasništva ili nekog drugog prava’, kako potvrđuju iz Fonda
za zaštitu okoliša.
No, i bez toga je uz odjavu moguć povrat konkretnog novca, pa se
ta akcija isplati i kad se automobil nema namjeru koristiti neko
vrijeme, neovisno o tome je li ponuđen na prodaju ili ne. A u
slučaju da kupac u tom razdoblju dođe i poželi isprobati
automobil tu se kao rješenje nude pokusne pločice. Za stotinjak
kuna širokogrudno je ponuđena čak trodnevna vožnja za obavljanje
tehničkog pregleda, tako da je tu ponuđeno vrijeme i za probnu
vožnju. Odjava vozila tako nije nikakav bauk i može uštedjeti
puno novca kad vozilo stoji nekorišteno, ali i puno živaca u
slučaju da je novi vlasnik zaboravio registraciju prebaciti na
svoje ime i pokupio koju kaznu…
Ukratko:
Kad kazne stignu već je kasno
– U 2018. je više od 800 bivših vlasnika tražilo odjavu vozila,
što pokazuje da problema ne nedostaje
– Kako bi izbjegli plaćanje upravne pristojbe dio kupaca
rabljenih ne prenese vlasništvo u propisanom roku od 15 dana, a
posljedice te odluke najviše trpe prodavači
– U stanicu za tehnički pregled treba donijeti pločice, prometnu
i osobnu. Na licu mjesta se ispunjava Potvrda o odjavi, koja
vlasniku služi kao dokaz da je pločice ostavio na čuvanju
– Sama odjava stoji 18 kuna, a čitav manevar odjave i ponovne
prijave vlasnika neće stajati više od 200 kuna odluči li ponovno
registrirati automobil na svoje ime
– Vozači kod odjave vozila imaju pravo na povrat dijela naknade
za uporabu javnih cesta, a pripada im i neiskorišteni dio premije
obveznog osiguranja
Pločice se čuvaju 90 dana
– Planira li vlasnik ponovno koristiti iste registarske oznake
njihovo ponovno izdavanje će platiti 65 kuna
Sudovi bez milosti – Bez odjave prvi vlasnik plaća dnevne
parkirne karte
Kako je odjava vozila prilikom prodaje vozila ili njegovog
ustupanja na korištenje drugom vozaču pametna stvar pokazuje i
postojeća sudska praksa vezana uz naplatu dnevnih parkirnih
karata.
Koliko god se, naime, vozači pozivali na kupoprodajne ugovore
koji dokazuju da oni više nisu vlasnici automobila zatečenih bez
valjane parkirne karte, sudovi redom odlučuju da se već time što
su u spornom razdoblju evidentirani u Ministarstvu unutarnjih
poslova kao vlasnici vozila smatraju kao korisnici vozila prema
Odlukama o organizaciji i načinu parkiranja te su time dužni
platiti trošak dnevne karte.
Za pravo takvo tumačenje je lani podržao i Vrhovni sud, koji je
zaključio da je u parnicama radi naplate karte za parkiranje
pasivno legitimirana osoba upisana u evidencije MUP-a kao vlasnik
vozila.
Brzo i povoljno – Za odjavu vlasništva treba samo 5
minuta i 18 kuna
Od 1. siječnja 2018. poslovi vezani uz registraciju vozila
obavljaju se u stanicama za tehnički pregled vozila. Pa tako i
odjava vozila. Sam postupak traje otprilike pet minuta, a kako bi
odjavio vozilo vlasnik mora donijeti prometnu dozvolu,
registarske pločice te uz sebe imati osobnu iskaznicu.
U slučaju da je riječ o otpadnom vozilu potrebno je donijeti i
potvrdu o obrađivanju, dok je u slučaju privremene odjave
potrebno dati Izjavu o mjestu čuvanja vozila. Vlasnik prilikom
odjave mora napomenuti ostaju li pločice na čuvanju. To se
ispisuje na Potvrdi o odjavi koja se izdaje vlasniku i služi mu
kao dokaz da je pločice ostavio na čuvanju. Prometna dozvola
pritom se poništava i vraća vlasniku, dok pločice može preuzeti u
roku od 90 dana.