Drastično veće kazne za prometne prekršaje, privremeno oduzimanje vozila za osam najtežih prekršaja, dvogodišnje pauziranje i ponovno polaganje vozačkog ispita pogodit će najviše one koji divljaju na cestama
‘Zacementirani’ je to prijedlog izmjena Zakona o sigurnosti
prometa na cestama koji će se u četvrtak naći na sjednici Vlade,
a nakon toga bi trebao proći dva čitanja i, kako se nadaju
predlagatelji, do ljeta biti u primjeni.
Što je izbačeno?
Kako Jutarnji list ekskluzivno doznaje, u prvo
čitanje ne bi išao prijedlog da vozači stariji od 67 godina
prilikom produljenja vozačke dozvole idu na obavezni liječnički
pregled. No, to ne znači da to u konačnici neće biti prijedlog
jer će MUP i Ministarstvo zdravlja i dalje pratiti u kojoj mjeri
vozači stariji od te dobi svojim (ne)poštivanjem propisa utječu
na sigurnost prometa i zasad je za tu odredbu MUP povukao ‘ručnu
kočnicu’, a obavit će se i dodatne analize.
Prije nego što ga u četvrtak Vlada usvoji i uputi u saborsku
raspravu, zakon je prošao i javno savjetovanje, a prvi su put u
njegovoj izradi sudjelovali i prometni stručnjaci.
Odredba koja je najviše intrigirala javnost, privremeno
oduzimanje vozila kojim je počinjen prekršaj, ostaje (postoji i u
drugim državama), ali će sud u roku od 15 dana morati odlučiti o
prijedlogu policije za tu drakonsku mjeru. Policija cilja da će
na taj način vozačima koji čine najteže prekršaje pojasniti da je
vozilo opasno sredstvo.
MUP je osluhnuo i uvažio primjedbe vlasnika vozila, ali i
iznajmljivača i poslodavaca pa će se tako moći na mrežnim
stranicama MUP-a vidjeti je li nekom vozaču izrečena zaštitna
mjera zabrane upravljanja vozilom, ima li i koliko negativnih
bodova. Bit će dovoljno ukucati broj vozačke dozvole da bi se
dobio ‘profil’ je li neki vozač rizičan ili ne, a pritom se
neće otkriti nijedan osobni podatak.
Oduzimanje vozila
Vozilo će se moći oduzeti onim vozačima koji su najmanje dvaput
pravomoćno kažnjeni te treći put počine neki od sljedećih
prekršaja: ako voze u suprotnom ili zabranjenom smjeru na
autocesti, brzoj ili cesti isključivo za motorna vozila, ako u
naselju prekorače brzinu više od 50 km/h od dopuštene, za
namjerni prolazak kroz crveno, odbijanje alkotestiranja ili
testiranja na droge, ako voze s više od 1,5 promila alkohola u
krvi ili pod utjecajem droga, ako voze i bez prava na vozačku.
Bez automobila će privremeno moći ostati i ako voze dok im je
vozačka ukinuta zbog negativnih prekršajnih bodova ili dok im je
oduzeta, ako su isključeni iz prometa ili dok im je oduzeta
vozačka.
Namjerni prolazak kroz crveno svjetlo jedna je od novina, a
uvedena je nakon što je uočeno da neki to doživljavaju kao
sredstvo vozačkog dokazivanja.
Za neke vrste prekršaja policija predlaže i drastično povećanje
novčanih kazni, čak do trostruko većeg iznosa. Tako bi se
maksimalna kazna za telefoniranje ili korištenje mobitela u
vožnji podigla s 500 na 1500 kuna, za brzinu koja je 50 km/h veća
od ograničenja s 10.000 na 20.000 kuna.
Nepoštivanje crvenog svjetla na obilježenom pješačkom prijelazu
kažnjavalo bi se, umjesto s 1000, s tri do sedam tisuća kuna.
Dižu se i granice bodova za prometne prekršaje pa se za neke
najteže prekršaje može izreći i šest negativnih bodova, a to su
isti oni prekršaji zbog kojih se i privremeno može oduzeti
vozilo. Dosad se za pojedini prekršaj moglo dobiti maksimalno tri
negativna boda. Ova mjera posebno cilja one koji učestalo čine
prometne prekršaje, predviđena je kao sredstvo odvraćanja, a oni
koji sustavno nastave s takvim prekršajima za koje mogu zaraditi
do šest bodova, ostat će bez vozačke i morat će ponovno polagati
ispit.
Drastičnije kazne
Podižu se kazne i za neke od najčešćih prekršaja kao što je
nevezivanje sigurnosnog pojasa za što bi kazna po novom bila
1000, a ne kao dosad 500 kuna. Samo lani MUP je registrirao
85.464 takva prekršaja, što čini ukupno 11,8 posto ukupnih
prekršaja. Predloženo je da se i nepropisno prevoženje djece u
vozilu također kažnjava s 1000 kuna, a ne s 500 kao dosad.
Međutim, prijedlog pravobraniteljice za djecu da se o roditeljima
koji ne voze djecu u sjedalici obavještavaju i Centri za
socijalnu skrb nije usvojen. Jer, u policiji smatraju da to treba
rješavati neki drugi propis, a ne Zakon o sigurnosti prometa na
cestama.
No, kako bi se smanjio broj stradalih, a vozače odvratilo od
kršenja propisa, predloženo je da se neki najteži prekršaji vežu
uz obavezno izricanje sigurnosnih mjera. Pritom je MUP vodio
računa da se prvi teški prekršaj može svakome dogoditi i
ostavljena je mogućnost sudovima da izreknu minimalno mjesec dana
zabrane upravljanja vozilom. Međutim, kad neki vozač drugi put
počini prekršaj zbog kojeg može ostati i bez vozila, minimalno će
šest mjeseci biti bez vozačke, a ako “padne” i treći put, bez
vozačke može ostati najmanje godinu dana (maksimalni je rok dvije
godine).
Ono što je novina u odnosu na dosad iznesene prijedloge jest da
će se vozački ispiti snimati audio i video zapisima. Konačni je
cilj izmjena zakona da broj smrtno stradalih u prometu do
sljedeće godine ne prijeđe 213 te da se vozače i sve sudionike u
prometu osvijesti o nužnosti poštivanja prometnih propisa radi
vlastite sigurnosti.
Ključne novosti
1. PRIVREMENO ODUZIMANJE VOZILA – za vožnju u suprotnom
smjeru, za vožnju 50 km više od dopuštene u naselju, za namjerni
prolazak kroz crveno, odbijanje alkotesta i vožnju s više od 1,5
promila te pod zabranom
2. UDVOSTRUČENA KAZNA ZA POJAS – umjesto dosadašnjih 500,
nevezivanje pojasa plaćalo bi se 1000 kuna
3. 20.000 KUNA KAZNA – maksimalni iznos predviđen je i za
vožnju u suprotnom smjeru na autocesti te za odbijanje
alkotestiranja
4. 15.000 KN ZA NEDOSTAVLJANJE PODATAKA – toliko bi mogao
platiti vlasnik koji ne dostavi podatke o osobi koja je vozila
automobil kojim je počinjen prekršaj
5. TROSTRUKO SKUPLJE TELEFONIRANJE U VOŽNJI – 1500 kuna za
korištenje mobitela, a dosad je bilo 500 kuna
6. NEBRIGA O DJECI STOJI 1000 KUNA – nepropisna vožnja djece
samo će se kažnjavati, ali se neće obavještavati Centri za
socijalnu skrb
7. ZA TEŽAK PREKRŠAj I 6 BODOVA – za najteže prekršaje
podignuta je granica s tri na šest negativnih bodova
8. MINIMALNO BEZ VOZAČKE 6 MJESECI – vozač koji drugi put
počini težak prekršaj
9. STARIJI OD 67 NA ČEKANJU – zasad neće morati na obavezni
liječnički pregled za produljenje vozačke, ali to još nije
konačno
10. PROVJERA VOZAČKE – MUP će omogućiti provjeru vozačke,
stanja bodova i prekršaja putem web servisa