Većina vozača i vlasnika automobila znaju datum kada su kupili svoj automobil, ne radi se o odličnom pamćenju već se uglavnom radi također o datumu kada moraju obaviti i tehnički pregled. Kako bi uspješno registrirali vozilo, te se bezbrižno i legalno vozili idućih godinu dana, bitno je da im automobil zadovolji na tehničkom pregledu
Kako bi si olakšali prolaz, a i život, važno je znati osnovne
stvari o tehničkom pregledu. Za početak, važno je znati da sva
vozila moraju proći tehnički pregled i dokazati ispravnost. Nova
osobna vozila idu na tehnički dvije godine (24 mjeseca) nakon
prve registracije vozila, a zatim svakih 12 mjeseci kao i ostala
vozila.
Novim vozilima se smatraju vozila koja nisu registrirana, nisu
bila u prometu i nisu starija od jedne godine. Motorna i
priključna vozila najveće dopuštene mase veće od 3500 kg,
autobusi, vozila hitne medicinske pomoći i vozila za taksi
prijevoz, bez obzira na to jesu li nova ili rabljena: svakih 12
mjeseci.
Jače eksploatirane grupe vozila, kao što su rent-a-car vozila,
auto škole, taksi vozila, autobusi i slična druga vozila,
podliježu i preventivnim tehničkim pregledima između redovnih
tehničkih pregleda. Periodi u kojima gore navedena vozila moraju
dolaziti na preventivne preglede su: svakih šest mjeseci od
obavljenoga redovitog ili preventivnog tehničkog pregleda za
vozila starija od šest pa do deset godina starosti te svaka tri
mjeseca od dana obavljenoga redovitog ili preventivnog tehničkog
pregleda za vozila starija od deset godina.
Preporučuje se doći na tehnički pregled u mjesecu u kojem ističe,
ali prije nego što istekne prometna dozvola, kako bi se, u
slučaju pada na tehničkom pregledu, do servisa i natrag mogli
odvesti s još važećom prometnom dozvolom. Primjerice, ako
prometna dozvola ističe 15.4., na tehnički se pregled može doći
ranije u mjesecu u kojem ističe prometna dozvola, tj. u periodu
od 1.4. do 15.4., pa ostaje vremena za uklanjanje eventualnih
nedostataka prije njenog isteka.
Smisao tehničkog pregleda je provjera ispravnosti uređaja i
opreme na vozilu, bez rastavljanja dijelova vozila. Ako se kod
tehničkog pregleda uoči ili čak dogodi neki kvar na vozilu –
imali ste sreće! Naime, tako ste izbjegli da se isti kvar dogodi
na cesti i potencijalno ugrozi živote ili vas financijski znatno
više optereti.
Osim toga, vlasnik s vozilom koje nije prošlo na tehničkom
pregledu može u roku od 15 dana doći na BESPLATNI ponovljeni
tehnički pregled. Tako primjerice, ako se ne prođe na eko-testu,
to znači da je sustav nepodešen i da će popravak najvjerojatnije
smanjiti potrošnju goriva ili prevenirati skuplji popravak.
Evo i primjera sklopova i uređaja čija se ispravnost provjerava
pri tehničkom pregledu vozila, a time i doprinosi sigurnosti svih
sudionika u prometu:
Uređaj za upravljanje – nadzornik
tehničkog pregleda uvjerit će se postoji li iskrivljenost ili
napuknutost kola upravljača, pomiče li se optimalno, jesu li sve
komponente pričvršćene, upozoriti vas na pokidanu oblogu ili
neobične zvukove te stanje servoelektromotora i ostalo što bi
moglo utjecati na upravljanje tijekom vožnje, tako da ne dođete u
situaciju da vozilo u prometu nemate pod kontrolom
Uređaj za kočenje – učinkovitost kočnica može
biti ispitana na valjcima ili pomoću posebnih uređaja, a
efikasnost kočnica uvjet je bez kojeg ne možemo ni pomišljati na
vožnju, a ako za vrijeme tehničkog pregleda npr. pukne kočno
crijevo, smatrajte se sretnim što se to nije dogodilo u vožnji
Svjetla i svjetlosna signalizacija – duga i
kratka svjetla te svjetla za maglu provjeravaju se na posebnom
uređaju koji mjeri jesu li ispravno podešena i bacaju li ispravan
predviđeni snop na cestu, kako ne bi zasljepljivala druge vozače
u prometu
Vjetrobran, brisači i retrovizori – normalna
vidljivost vrlo je važna za sigurnost, a zbog tehničkog pregleda
nećete se za vrijeme kiše zateći s neispravnim brisačima zbog
kojih ne biste imali jasnu vidljivost na kolnik
Karoserija, elementi ovjesa, osovine, kotači
– korozija, pričvršćenost, izbočenost i druga oštećenja koja
bi mogla dovesti do prometne nezgode ili nesreće mogu se uočiti
pri tehničkom pregledu vozila i popraviti prije nego dođe do
neželjenih posljedica . Primjerice, ako se neki dio na karoseriji
klima, zbog tehničkog pregleda ćete ga morati pričvrstiti da ne
bi otpao, uništio se (zbog čega bi morali potrošiti novac za
nabavu drugoga) ili oštetio vozilo iza vas i time doveo u
opasnost druge sudionike u prometu
Stanje elektro uređaja i
instalacija – provjera na tehničkom pregledu
može otkriti oštećene instalacije, koje mogu dovesti do požara i
nekontroliranog pražnjenja akumulatora, ili primjerice
neispravnost alternatora zbog koje možete ostati na cesti s
ispražnjenim akumulatorom
Ispušni sustav i plinovi (eko test) – se sastoji
od vizualne kontrole i mjerenja sastava ispušnog plina na
uređajima, a način mjerenja ovisi o vrsti ugrađenog motora.
Oprema vozila – prilikom pregleda opreme vozila,
nadzornik je upozorava vozača na eventualne nedostatke u opremi
vozila koju je obavezan imati sa sobom, pa se na taj način
izbjegavaju potencijalne kazne ili problem u slučaju potrebe da
se neki dio upotrijebi – fluorescentni prsluk vas štiti na cesti,
a ako mjesto zaustavljanja zbog kvara ne označite ispravnim
trokutom, postoji mogućnost naleta drugog vozila na vaše.
Nekoliko savjeta za pravilno održavanje
vozila
– pri svakom ulasku u auto, pregledajte kontrolnu ploču
automobila, te ostakljene i zrcalne površine
– provjerite ručnu kočnicu
– provjerite svjetla (žarulje) i svjetlosne signale vozila
– pregledajte pneumatike i karoseriju motornog vozila
– provjerite stanje obvezne opreme vozila
– redovite servisirajte vozilo kod ovlaštenog servisera radi
vlastite i sigurnosti ostalih sudionika u prometu
Svako vozilo koje sudjeluje u prometu, bilo da se radi o novijem
osobnom automobilu ili starijem teretnom vozilu, mora zadovoljiti
tehnički pregled i biti tehnički ispravno kako bi osiguralo
sigurnije uvjete na prometnicama za sve sudionike.
Sadržaj omogućio CVH