One ljeti nisu obvezne, za razliku od zimskih zimi
Iako su se prošli tjedan zbog svibanjskoga snijega mnogi
‘opekli’ jer su na kotače postavili ljetne gume, sada je
uistinu vrijeme za skidanje zimskih guma. Za razliku od njih,
ljetne gume nisu obvezne pa će se neki na dotrajalim zimskim
voziti dok im ne ‘uzmu dušu’, ne bi li tako uštedjeli novac za
ljetne gume i trošak zamjene. A takva štednja može biti jako
skupa, nadasve opasna i pogibeljna.
Nažalost, posvuda u EU-u osim u Italiji, glede propisa dovoljno
je da guma ima minimalnu dubinu profila, a starost, namjena i
druge značajke ostavljene su na volju vozača. No mnogi nisu
svjesni opasnosti i nedostataka zimskih guma za viših temperatura
– dužega kočnog puta, slabije upravljivosti, povećanja potrošnje
goriva, brzoga habanja guma…
U trećoj skupini su oni koji se odluče za cjelogodišnje (All
Season) gume. Za što se odlučiti?
Kvaliteta guma različita je od proizvođača do proizvođača, a
zapravo najviše o nama ovise njihove performanse. Bitno je kako
brinemo o njima, kako ih skladištimo, vozimo li ih s
odgovarajućim tlakom zraka… A na vašu odluku možda će utjecati
rezultati jednoga istraživanja, koji ukazuju na što trebaju
računati vozači koji za vrućih ljetnih mjeseci voze automobile s
istrošenim zimskim ili novim cjelogodišnjim gumama, u usporedbi s
klasičnim ljetnim gumama.
Pokus je izveden na suhoj cesti, a mjeren je kočni put od brzine
100 km/h do zaustavljanja. Prvi se automobil, s novim ljetnim
gumama, zaustavio nakon 38,3 metra, a drugi se na toj razdaljini
i dalje kretao na novim cjelogodišnjim gumama, brzinom 42 km/h i
zaustavio se na razdaljini 46,5 metara. Automobil s istrošenim
zimskim gumama je na točki gdje se prvi auto zaustavio vozio
brzinom 34 km/h a njegov kočni put bio je 43,3 metra, što je bilo
ipak bolje nego s cjelogodišnjim gumama, ali se ne smije
zaboraviti kako se zimske gume brzo troše osobito za visokih
temperatura.
Dakle, ljetna guma je jedina uistinu ljetna. Zimske gume
napravljene su iz smjese koja ostaje mekana i čuva svojstva za
nižih temperatura (granica je oko 7 stupnjeva), a ljetne gume
rade se iz smjese koja je postojana za temperatura iznad te
granice.
Nova ljetna guma trebala bi, uz odgovarajuće održavanje, izdržati
oko 80.000 prijeđenih kilometara. Ono podrazumijeva stalni tlak u
gumama, prema naznaci proizvođača, jer to štiti gumu i omogućava
joj da svoje zadaće ‘odradi’ najbolje, a to omogućava i
smanjenje potrošnje goriva. Trebalo bi ga provjeravati jednom
tjedno.
Nakon 12.000 prijeđenih kilometara, gume je preporučljivo
‘rotirati’, odnosno prednje premjestiti straga i obrnuto. I
amortizere je dobro provjeravati jer utječu na trajnost guma.
Skladištenje ljetnih guma je presudno za njihove značajke. Za
zimskih mjeseci treba držati u prostoru s približno stalnom
temperaturom, bez bilo kakva utjecaja vanjskih vremenskih uvjeta.
Jednostavno je zaključiti: zimske gume u ljetnim mjesecima
zapravo su velik trošak, a još veći sigurnosni rizik! Zbog
materijala iz kojih su rađene i zbog vožnje na zagrijanu asfaltu
puno brže se troše i njihova struktura se mijenja pa zimi više
neće reagirati kao kvalitetno skladištene i čuvane zimske gume.
Ipak, nešto nije prepušteno volji vozača: dimenzije guma moraju
biti sukladne uputama proizvođača automobila, piše portal
autostart.24sata.hr.