Živi bili pa vidjeli hoće li tolika kazna ugasiti mobitele u rukama vozača
Vlada je rekla da, čak i mnogi vozači u svim anketama to
podržavaju, a na Saboru je da do ljeta, nakon još jedne rasprave,
izglasa, između ostalog i utrostručenje kazne za korištenje
mobitela prilikom upravljanja cestovnim vozilima, s 500 na 1500
kuna, piše portal autostrat.24sata.hr.
Nepotpuna učinkovitost edukacijskih akcija te redovnih i
izvanrednih policijskih kontrola pokazuje kako bez
represivnih mjera nema željena efekta. A dotad ćemo i dalje
gledati vozila čiji vozači, kao pijani, bez razloga usporavaju,
koče, ne kreću za zelenoga svjetla na semaforu, ne pale žmigavce
jer zbog mobitela nemaju slobodnu ruku, gaze prometne crte i
‘šetaju’ iz trake u traku… Sve zato što –
telefoniraju!
Ne poduzmu li se i dodatne mjere u načinu hvatanja prekršitelja,
ne možemo očekivati velike pomake. Jer, primjerice, za
vikend-akcija policija izrekne od 200 do 300 takvih kazni pa
ispada kako je samo svaki 20. kažnjeni vozač
telefonirao. Statistike su zastrašujuće, a stvarna situacija
je još gora kada vidimo vozače oko sebe, pa i svoje ponašanje. U
nas je više od dva milijuna vozila, još više vozača, a pridodajmo
još nekoliko milijuna stranih turista, jer ih tri četvrtine stiže
motornim vozilima.
Razgovara li vozač mobitelom za upravljanja motornim vozilom
efekt je isti kao da ima 0,8 promila alkohola u krvi. U to se
uvjeravamo svaki dan. A čak 23 posto to i tipkanje povećavaju
opasnost. Svejedno držimo li mobitel u ruci ili komuniciramo
putem nekog uređaja, rizik od prometne nesreće povećava se četiri
puta.
Naprimjer, samo vidno polje nam se smanjuje za trećinu.
Neuvjerljivi su statistički podaci kako oko deset posto vozača
koristi mobitel tijekom vožnje, a dva posto tipka. Najčešće
vozači ne telefoniraju u vožnji iz poslovnih ili obiteljskih
razloga. U jednoj anketi oko 93 posto ih je koristilo mobitel dok
su bili sami u vozilu. A većina je zapravo tako ‘ubijala
vrijeme’ i dosadu pred semaforima, u kolonama, lutala
internetom, tražila zabavu…
Teško je povjerovati kako vozači, kao i ostali sudionici u
prometu, nemaju dovoljno svijesti o opasnosti i posljedicama
takve vožnje. Vozila su danas i u nas pokretni uredi stotina
tisuća taksista, autoprijevoznika, poslovnih ljudi… Sastavni je
to dio svakodnevice svih vozača.
No telefoniranje, pisanje i čitanje poruka, pregledavanje
internetskih stranica ili pretraživanje lokacije putem
navigacijskih karata zahtijevaju vizualnu, zvučnu i kognitivnu
pažnju pa stoga odvraćaju pažnju vozača na nekoliko sekundi. To
kratko razdoblje može biti kobno.