Prihodi od cestarine na autocestama u nadležnosti Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka - Zagreb od početka godine do 10. lipnja premašili su 1,1 milijardu kuna, što je 5,3 posto više nego u isto vrijeme lani
Hrvatske autoceste (HAC) ove godine
očekuju pet posto veći promet nego lani, čemu bi
trebala pridonijeti ljetna sezone čiji će početak
obilježiti redovno desetpostotno povećanje cijene cestarine u
razdoblju od 15. lipnja do 14. rujna, za određene skupine vozila.
Prihodi od cestarine na autocestama u nadležnosti Hrvatskih
autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb od početka godine do 10.
lipnja premašili su 1,1 milijardu kuna, što je 5,3 posto više
nego u isto vrijeme lani, ističu u HAC-u.
Kako piše portal 24sata.hr, tim autocestama istovremeno je
prošlo oko 22 milijuna vozila, milijun više nego u isto vrijeme
lani, rekao je u utorak na brifingu za novinare predsjednik
Uprave HAC-a Boris Huzjan.
U prvih pet mjeseci 2019. na tim je autocestama zabilježen
promet 20,5 milijuna vozila i naplaćena cestarina u iznosu
od 943 milijuna kuna, što je i u jednom i u drugom slučaju
povećanje od pet posto.
HAC je, vezano uz pripremu turističke sezone, u razdoblju od
lanjskog rujna do travnja ove godine u izvanredno održavanje
autocesta uložio preko 85 milijuna kuna, od čega najveći dio
u sanaciju asfaltnog zastora kolnika na autocestama A3
Bregana – Zagreb – Lipovac i A4 Zagreb – Goričan.
Nabavljeno je i 25 novih ophodnih vozila s LED displejima na
stražnjoj strani vozila na kojima će se prikazivati precizna
upozorenja vozačima u slučaju potrebe.
Ophodna vozila opremljena su s 32 automatska
defibrilatora, a za ovu je sezonu osposobljeno
dodatnih 103 radnika. Turistička sezona za HAC službeno
počinje 17. lipnja pa će se radovi na autocestama od tada
obavljati u najmanjem mogućem obimu, tako da ne utječu na
promet.
Do kraja lipnja s radom će početi i prvi nadzorni centar na
naplatnoj postaji Komin s jednim radnikom u smjeni. On
će nadzirat rad automata za naplatu
cestarina na nekoliko naplatnih postaja čime će se,
hvali se Uprava HAC-a, dodatno osloboditi rad 22 blagajnika za
rad na direktnoj naplati. Tako će, recimo, samo na
naplatnoj postaji Komin raditi jedan blagajnik umjesto
dosadašnjih pet.
Komentirajući recentni niz nesreća s poginulima na hrvatskim
autocestama, Huzjan je kazao je da se već za iduću godinu, po
uzoru na zapadne zemlje, primjerice Austriju, razmatra uvođenje
nadzornih sigurnosnih kamera. Prekoračenje brzine
automatski bi se kažnjavalo u suradnji s Ministarstvom
unutarnjih poslova. Huzjan smatra da će ta mjera smanjiti
broj nesreća.
U sklopu priprema za predstavljanje koncepta novog sustava
elektroničke naplate u Hrvatskoj, HAC je naručio istraživanje o
navikama korištenja autocesta. Istraživanje je, u svibnju ove
godine, na uzorku od 600 ispitanika provela agencija Ipsos.
Ono je pokazalo da 57 posto anketiranih autoceste koristi
zbog odlaska na odmor, dok se prosječno u svakom vozilu koje
prometuje autocestama vozi 2,7 osoba.
Autoceste naši građani koriste jer njima brže stižu na
odredište (86 posto odgovora), a i sigurnije su od drugih cesta
(33 posto). Za 28 posto ispitanih putovanje autocestom udobnije
je nego ostalim prometnicama. Nažalost, istraživanje je pokazalo
da trećina ispitanih nikada ne putuje stranim autocestama,
rijetko putuje njih 22 posto,a jednom godišnje 18 posto.
Nadalje, 55 posto anketiranih misli da su naše autoceste jednake
kvalitete kao i strane, da su kvalitetnije smatra njih 24 posto,
a da su lošije kvalitete njih 19 posto. Isto tako, čak 63
posto ispitanih smatra da su hrvatske autoceste skuplje od
stranih, a tek šest posto da su jeftinije. Da su sličnih cijena
misli 22 posto anketiranih.
Četiri petine vozača ili 82 posto podržava stav da se promijeni
postojeći model naplate beskontaktnim plaćanjem i prolaskom
naplate bez zaustavljanja, a većina vozača, njih 7 od 10,
češće bi koristili autoceste kada bi cestarine bile niže. Isti je
udjel onih koji preferiraju model ‘plati koliko
voziš’ umjesto vinjeta, dok dvije trećine vozača, 64 posto,
podržava ideju niže cijene cestarina u vrijeme smanjenog
prometa i više cijene za vrijeme najvećih gužvi.
Da su nove dionice autocesta bezuvjetno potrebne misli 36 posto
anketiranih, a za 52 posto njih smatra da su potrebne samo ako
njihova izgradnja ne ugrožava državni proračun i poslovanje HAC-a
i ARZ-a.