Ako je vozilo potpuno opterećeno putnicima i prtljagom, tlak u gumama mora biti viši
Gume u ljetnim danima zahtijevaju posebnu skrb jer na njima
vozite po pregrijanim kolnicima, a putovanja su često duža i s
opterećenim automobilom. U Goodyearu savjetuju da prije odlaska
na putovanje provjerite stanje i tlak u gumama ugrađenima na
vozilo i prikolicu.
Zašto je važan pravilan tlak u gumama?
Ako su gume pravilno napuhane, postići ćete manju potrošnju
goriva i maksimalni životni vijek gume, automobilom ćete lakše
upravljati, vozilo će pri kočenju bolje reagirati i vožnja će
biti lakša, a time ćete pozitivno utjecati na sigurnost u
prometu. Pravilan tlak zraka u gumama važan je čimbenik koji
ljeti doprinosi odličnom putovanju.
Koliki je pravilan tlak u gumama?
Stručnjaci iz Goodyeara preporučuju da uvažavate savjet
proizvođača vozila. Tlak je naveden kod vozačevih vrata, blizu
mjesta za točenje goriva ili u priručniku za upotrebu vozila. Ako
je vozilo potpuno opterećeno putnicima i prtljagom, tlak u gumama
mora biti viši. Pritom uvažavajte preporuku za opterećeno
vozilo koja je navedena kraj preporučenog tlaka.
Tlak provjerite kad su gume ‘hladne’ i barem jednom
mjesečno, a obavezno ga provjerite prije duljeg putovanja i
prilagodite ga masi natovarenog vozila. Nemojte zaboraviti
provjeriti tlak u rezervnom kotaču ako ga imate.
Što se događa kad je guma premalo napuhana?
Kad je guma premalo napuhana, veći dio njezine površine u
kontaktu je s cestom, a otpor kotrljanja se povećava, što
smanjuje ekonomičnost potrošnje goriva. Prenizak tlak pogoršava
sve vozne značajke vozila, na primjer stabilnost i upravljivost,
a utječe i na razinu i neravnomjernost habanja guma. Premalo
napuhane gume znače dakle nedostatak s vidika sigurnosti i
potrošnje goriva te njihova životnog vijeka.
Što se događa kad je guma previše napuhana?
Kad je guma previše napuhana, manji dio njezine površine u
kontaktu je s cestom. To uzrokuje brže i neravnomjerno habanje, a
osim toga guma ne postiže maksimalno prianjanje, zbog čega vozač
može imati poteškoće pri kontroli nad vozilom i kočenju. Guma s
previsokim tlakom postaje osjetljivija pa je rupe ili strana
tijela na kolniku mogu brže oštetiti. Ako primijetite previsok
tlak u gumi, nemojte ga nikako ispuhivati iz vruće gume!
Prije odlaska na duže putovanje, provjerite dubinu
profila guma
Prije odlaska na put prekontrolirajte dubinu profila po čitavom
opsegu i širini dezena gaznog sloja guma. Dubina žljebova mora
biti dovoljna jer jako utječe na vozne značajke i osobito na
sprječavanje akvaplaninga. Zakonski propisana minimalna dubina u
Hrvatskoj i većini europskih zemalja iznosi doduše 1,6
milimetara, ali u Goodyearu savjetuju da zbog prije navedenoga
razloga gume zamijenite već ranije – kad se dubina žljebova
smanji pod 3 milimetra.
Pregledajte gazni sloj i bokove guma
Prije odlaska na dulje putovanje provjerite površinu gaznog sloja
i bokove. Ako primijetite bilo kakva oštećenja gume (posjekotine,
ispupčenja…), odnosno sve što je neuobičajeno za gume, što
prije se posavjetujte s vulkanizerom. Eventualne kvarove moći
ćete riješiti na vrijeme i izbjeći neugodnosti koje bi vam inače
mogle pokvariti put do omiljene destinacije.
Pazite na neravnomjerno habanje
Dok provjeravate gazni sloj gume, obratite pozornost i na
neravnomjerno trošenje gume, što znači da je guma na jednome rubu
istrošenija nego na drugome ili na sredini. To naime uzrokuje
kraći životni vijek gume, veću potrošnju goriva i neudobniju
vožnju. Ako primijetite da su gume istrošene na oba ruba, možda
ih treba napuhati na odgovarajući tlak ili provjeriti puštanje, a
ako se gazni sloj na sredini troši brže nego na rubovima, to može
biti znak previše napuhanih guma. Uzrok nepravilnog habanja
također može biti nepravilna geometrija podvozja, a kod toga vam
može pomoći za to osposobljen stručnjak.
Bušenje gume
Usprkos pomnim pripremama na putovanju vam se može probušiti
guma. Prije nego što krenete od kuće provjerite koja je mogućnost
za vaše vozilo primjerenija – rezervna guma ili pribor za
popravak. Uvijek imajte pri ruci broj za pomoć na cesti.