U Hrvatskoj je ukupno registrirano 1,66 milijuna automobila, a toga broja svega 452 su električna
Koliko su električni automobili prisutni u medijima, koliko ih se
promovira i reklamira, rekli bismo da su vrlo popularni i
traženi. No istina je potpuno drugačija, u stvarnosti rijetko tko
vozi električne automobile.
Kako piše portal 24sata.hr, unatoč raskošnim poticajima u
ukupnom broju prodanih novih automobila, oni su prošle godine
sudjelovali sa samo 0,2 posto. Još je gora situacija kad
pogledamo podatke o ukupnom broju električnih auta koji
trenutačno voze našim cestama. Krajem 2018. bilo su samo 452 ili
mizernih 0,03 posto. U prijevodu, na 3700 auta s benzinskim ili
dizelskim motorom dolazi jedan električni.
Još jedan podatak pokazuje ‘sav jad’ naše scene električnih
auta. Trenutačno je u Hrvatskoj instalirano više od 700
priključaka za punjenje električnih automobila. Dakle, imamo više
punjača za električne automobile nego samih automobila.
Broj električnih automobila je porastu
Primjerice, 2017. ih je bilo samo 277, a 2012. tek 13. Čini se
kao dobar napredak, no ovim tempom rasta trebat će još nekoliko
desetljeća da električni auti dostignu mizernih 1% u ukupnom
broju automobila koji se voze našim cestama, a o nekim
značajnijim udjelima još ne možemo ni razmišljati.
No električnim autima ‘ruže još ne cvatu’ ni u razvijenijim,
bogatijim državama. Dovoljno je reći da je na teritoriju Europske
unije udio novih električnih automobila među novim prodanim bio
samo 2%. I to uz sve restrikcije i zabrane te visoke poreze koje
neke države uvode na konvencionalno pokretane automobile. Na
svjetskoj razini to je još gore. Udio električnih auta među novim
prodanima je manji od jedan posto.
Postavlja se pitanje – zašto električnim autima nikako ne krene?
Vrlo jednostavno, oni su još previše skupi u odnosu na
konvencionalne, njihovo punjenje traje predugo, a baterije
pružaju premali doseg s jednim punjenjem.
U nekim stvarima i situacijama mogu biti superiorni
konvencionalnim autima, ali ukupno gledano, benzinci i dizelaši
još su uvelike superiorni električnim automobilima u realnim
uvjetima života. Električna revolucija još nije ni počela. Bez
obzira na svu ‘pompu’, industrija električnih automobila još je
samo tinjajuća iskra. No ipak, vidi se neko ‘svjetlo na kraju
tunela’.
U bliskoj budućnosti najavljeno je mnogo zanimljivih i naprednih
elektroautomobila – VW ID.3, Opel Corsa, Peugeot 208… Možda oni
konačno ‘pokrenu stvar’.