Tržište automobila

CIJENE VOZILA Izmjenom trošarina spriječili jedno poskupljenje, i dalje nam prijeti drugo

Razvoj novih automobila je skup, danas više nego ikada jer su sigurnosni i ekološki zahtjevi u Europi postroženi. Konvencionalni motori traže velika ulaganja da bi emitirali manje ugljikova dioksida

Godinu za kojom smo zatvorili vrata mnogi su – i prije
pandemije koronavirusa – najavljivali kao ključnu za
automobilsku industriju. No, promjene zakona i pravilnika zbog
kojih smo strahovali od 2020. godine zapravo su u punoj primjeni
od siječnja ove godine. Stoga 2021. preuzima primat. Za Hrvatsku
je najvažnija promjena načina izračuna posebnog poreza na motorna
vozila, odnosno trošarine, koja je na snagu stupila 1. siječnja.
Promijenila su se oba kriterija prema kojima se plaća trošarina –
vrijednost vozila i ispust CO2. Dosadašnja granica cijene vozila
na koju se ne obračunava trošarina prema vrijednosnom kriteriju
sa 150.000 kuna podignuta je na 200.000 kn. Smanjena je i
‘cijena’ grama CO2, pa je niži i dio koji se računa na
temelju emisije CO2 .

Promjene su bile nužne zbog novih pravila EU prema kojima se od
1. siječnja 2021. uvela puna primjena homologacije prema WLTP
protokolu, prema kojem su vrijednosti ispusta CO2 i do 30
posto više nego prema starom NEDC načinu mjerenja potrošnje
goriva, odnosno ispusta ugljikova dioksida. Kako Hrvatska iznos
trošarine veže uz ispust CO2, da se način izračuna nije
promijenio, trošarine bi za sve automobile osjetno porasle.

– Podizanjem vrijednosne granice oporezivanja kao i
repozicioniranjem cijena grama CO2 te primjenjivih razreda
na WLTP benzinske i dizelske motore jasno je da država ne želi
kažnjavati najmodernije tehnologije iako automobili na
‘papiru’ ispuštaju i veću količinu štetnih plinova nego
ranije, već upravo suprotno. Smatramo da glasni i kritički
komentari kako je riječ o kozmetičkim zahvatima nisu utemeljeni.
Ako je PPMV na nekom vozilu ukupne cijene 153.000 kn bio 3000 kn,
a s novim izračunom je pao na 1000 kn te vozilo sada stoji
151.000 kn, iz perspektive kritičara država je samo kozmetički
dotaknula cijenu vozila i ona je korigirana za mizernih 1,3
posto, no iz perspektive države – ista se odrekla 67
posto posebnog poreza što je golemi ustupak. Ove porezne
promjene treba promatrati kroz ispravne, a ne paušalne kriterije.
No, ne mislim da će novi obračun znatno potaknuti tržište novih
vozila. U prosjeku se radi o premalim razlikama u ukupnoj cijeni
vozila. Znatno više moglo bi se učiniti putem PDV-a, koji je
drugi najviši u EU – rekao je Ivo
Ivančević
, direktor tvrtke Porsche Croatia koja zastupa
marke Volkswagen, Škoda, Seat i Audi.

Miljenko Gvozdić iz Suzukija napominje da
je korekciju trošarina preporučila i Europska unija, koja je WLTP
metodu mjerenja potrošnje goriva uvela radi realnijeg prikaza
stvarne potrošnje.

– Izričito su napomenuli da zbog toga ne bi smjelo doći do
poskupljenja automobila – kaže M. Gvozdić ističući kako to
ne znači da će auti dugoročno biti jeftiniji jer
‘normalni’ auti nemaju velike iznose trošarina pa država
nema mnogo manevarskog prostora. Europa sve više forsira hibride
i električne aute. Konvencionalni motori bez pomoći elektromotora
ne mogu udovoljavati trenutačnim propisima. Stoga je neizbježno
da će novi automobili poskupjeti jer su sve složeniji. Na
sve ovo treba dodati i 95 eura poreza za svaki gram CO2 iznad 95
g CO2/km, koje proizvođači moraju platiti Europskoj uniji za
svaki registrirani automobil, što bi također moglo povećati
nabavne cijene novih automobila. Pretpostavka je, naime, da će
taj trošak proizvođači ukalkulirati u cijenu vozila.

– Prebacivanje tereta na krajnje kupce nije rješenje. Proizvođači
su se fokusirali na povećanje udjela prodaje vozila na električni
pogon i hibrida te tako drastično smanjuju prosječnu emisiju CO2.
Puno se ulagalo i u motore s unutarnjim sagorijevanjem kako bi se
i na njima smanjila emisija. Sva ta ulaganja i razvoj novih
tehnologija kontinuirano utječu na porast cijene automobila
– rekao je Domagoj Burić, direktor marke
Hyundai.

– Još na početku pandemije, tijekom prvog lockdowna i time
izazvanog kaosa na automobilskom tržištu odgovorno smo, unatoč
brojnim kritikama, tvrdili da cijene novih automobila neće
padati, pogotovo ne dugoročno. Već smo svjedoci da cijene svih
vozila na tržištu svakom promjenom modelske ili kalendarske
godine, uvođenjem novog modela ili čak i samo motora – rastu. I
taj rast neće se tako skoro zaustaviti. Razvoj tehnologija za
dostizanje granice prosječnog ispuha od 95 g/km
CO2 nevjerojatno je zahtjevan i skup. Optimiziranje
benzinskih, dizelskih, hibridnih i električnih pogona te
galopirajuće unapređenje korisničke i sigurnosne tehnologije u
automobilima ima, nažalost, visoku cijenu. Ono što je za nas kao
uvoznike i trgovce dodatno otežavajuće jest činjenica da mi kroz
ta poskupljenja krajnjih cijena ne ostvarujemo dodatni profit,
već suprotno, da bismo koliko-toliko rast cijena usporili
djelomično to kompenziramo iz vlastitih marži – istaknuo je
Ivo Ivančević, direktor tvrtke Porsche Croatia.

Tomaž Mikulan, voditelj Kije za Hrvatsku,
napominje da su brendovi koji u ponudi nemaju električna vozila
već povisili cijene vozila. Kia je već ispunila cilj, stoga neće
plaćati kazne.

– Poskupljenja u nabavi počela su se događati već početkom 2020.,
što je dodatni argument zašto nam treba ozbiljna reforma PPMV-a.
Udruge automobilskih uvoznika ponudile su dva prijedloga kojima
bi se supstituiralo znatno smanjenje PPMV-a na novim vozilima, s
ciljem da država ukupno uprihodi i više kroz povećanu prodaju.
Nadamo se da će takvo što biti moguće od 2022. godine, nakon što
prođe kriza izazvana pandemijom COVID-19 – otkriva
Goran Vinovrški, direktor marke Ford, te
nastavlja:

– Država je sada mogla učiniti itekakvu reformu cjelokupnog
koncepta upravljanja ukupnim voznim parkom, a konačni prijedlog
oporezivanja PPMV-om prema WLTP protokolu tu reformu ne donosi
jer se ne vidi želja za preokretanje trenda u nabavi vozila. U
Hrvatskoj se uglavnom nabavljaju starija rabljena vozila te treba
olakšavati nabavu ili novijih rabljenih ili novih vozila.
Zakonodavac se izričito držao preporuke Europske komisije te je
WLTP porez otprilike ostao na razini status quo u odnosu na
NEDC porez. Možemo stoga govoriti o kozmetičkom niveliranju
iznosa PPMV-a vezano za WLTP podatke o emisijama CO2 za što
ne očekujem da će imati ikakav poseban utjecaj na pomlađivanje
voznog parka.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije