Deset je različitih automobila dovezeno na Dekrinu EuroSpeedway ovalnu stazu, gdje su pri stalnoj brzini od 120 km/h vozili krugove, i to od trenutka kada bi se upalila narančasta signalna lampica, pa do trenutka kada bi motor prestao raditi
Noć je. Automobil polako guta kilometre ceste daleko od
nekog grada, kada vozača iz blage letargije trgne
svjetlo lampice za rezervu. U trenutku postaje svjestan situacije
i počinje ga hvatati nervoza. Gdje je sljedeća crpka? U mislima
se odmah pojavljuju upozorenja proizvođača, u uputama za
korištenje jasno piše: ‘Ne voziti s praznim
rezervoarom! Moguća oštećenja motora’. Povrh svega se i putno
računalo uključuje u priču: ‘Doseg 0 km’. Pa ipak, motor još
radi, a automobil se, srećom, kotrlja. Pitanje je samo
koliko još tako?
Upravo je to ekipa Auto motor i sporta pokušala doznati, odnosno
točno utvrditi koliko se daleko može stići nakon što se upali
rezerva na pokazivaču količine goriva u spremniku. Deset je
različitih automobila dovezeno na Dekrinu EuroSpeedway
ovalnu stazu, gdje su pri stalnoj brzini od 120
km/h vozili krugove, i to od trenutka kada bi se
upalila narančasta signalna lampica, pa do trenutka kada bi motor
prestao raditi. Na taj je način mogla biti mjerena potrošnja
posve realno, u skladu s uvjetima koji vladaju u svakodnevnoj
vožnji. Štoviše, zbog ujednačene podloge gorivo se ne pretače u
rezervoaru, pa svi automobili imaju iste uvjete
potrošnje, zbog čega je, uostalom, upravo ovalna staza idealni
poligon za testiranje.
Prva lampica koja nam je zasvijetlila bila je ona na BMW-u X3.
Kazaljka tik pred nulom jasno je govorila da nam je dostupno još
samo nekoliko litara dizela, dok je putno računalo istodobno
tvrdilo da imamo pristojnih 110 km na raspolaganju. Kako god
bilo, posve dovoljno do sljedeće benzinske postaje.
Sljedeći koji su zasvijetlili bili su redom Mercedes B-klase,
Fiat Grande Punto, Škoda Fabia i VW Golf. Svima je njima u tom
trenutku putno računalo pokazivalo još najmanje 70 km do potpuno
praznog tanka. Opel Astra i Audi S5 svoje su potvrde dali oznakom
50 km na zaslonu nakon paljenja žaruljice. Vozači Smarta moraju,
pak, logiku preostalih kilometara u glavi drukčije preračunavati,
jer on ne pokazuje doseg, nego preostale litre u rezervoaru.
U našem slučaju, pet od moguće 33 litre ostalo je nakon paljenja
upozoravajuće lampice. Još je teže bilo očitati stanje u Daciji
Logan jer je, iako je upozorenje došlo pravodobno, prognozirati
preostale kilometre iz preostalih vodoravnih crtica na pokazivaču
gotovo nemoguće. No, najveće iznenađenje čekalo nas je u
Fordu S-Maxu. Najprije je zasvijetlila lampica, potom je
uslijedilo i zvučno upozorenje, no putni je kompjuter pokazivao
samo 36 km do prestanka rada. U stvarnosti, 40 km kasnije na
zaslonu je stajalo 0 km, no S-Max je svejedno gutao kilometar za
kilometrom.
Naposlijetku, a kao prvi na testu, motor Forda se ugasio. Deset
kilometara nakon prognoze putnog računala o nula kilometara,
potrošene su i posljednje kapi u rezervoaru. Kad sve zbrojimo,
nakon upozorenja vozaču S-Maxa ostaje skromnih 50 km na
raspolaganju. To su poprilično ograničavajuće brojke, tim više
što pješačenje do najbliže benzinske crpke noću ili po
nepovoljnim vremenskim uvjetima nije ugodno. Mercedes B-Klase,
Opel Astra i Fiat Grande Punto prešli su otprilike dodatnih 30-ak
km nakon što se na zaslonu pojavila nula. Škoda Fabia, Audi S5 i
VW Golf su prije potpunog presušivanja spremnika prošli 60 km.
Čak i za prilično nenaseljena područja, ovakav bi doseg
trebao biti dovoljan. Isto vrijedi i za BMW X3 nakon čijeg je
glasnog upozorenja putnog računala ostalo još 52 km. Sveukupno
gledajući, X3 s 2.0d motorom ostao je osamljen na vrhu, jer s
rezervom može prijeći dojmljivih 159 km.
Nove zanimljivosti počele su se otkrivati i na crpki. Umjesto
tvornički predviđenih 67 litara, u BMW smo uspjeli, doduše do
čepa, nagurati čak 83,85 litara. Pa ipak, BMW nije ostao jedini u
raskoraku, i drugi su mu se pridružili, prije svega Mercedes,
koji je zaprimio više od 20 litara od predviđenog, 75,7 l umjesto
tvorničke 54 litre. Punjenje rezervoara na ovakav način ujedno
znači i bitno povećanje dosega. Međutim, tada nije poželjno
parkirati na izravnom suncu jer će se gorivo preliti.
Koliko mogu na rezervi?
BMW X3 2,0d 159 km
Mercedes B 200 CDI 132 km
Škoda Fabia 1,4 131 km
VW Golf 2,0 TDI 126 km
Dacia Logan MCV 1,5 dCi 118 km
Fiat Grande Punto T-Jet 116 km
Audi S5 107 km
Smart Fortwo Cabrio 1,0 84 km
Opel Astra 1,6 82 km
Ford S-Max 2,0 TDCi 50 km