Zima je prošla i došlo je ljeto, a vi ste spokojni jer ste promijenili gume i ugasili svjetla? Nemojte to sasvim biti, bar ne dok detaljnije ne provjerite stanje vozila, na kontrolnom pregledu ili samostalno, jer male stvari lako mogu stvoriti velike probleme...
Znali smo viđati situacije da ljudi zimi guraju kartone iza maske
hladnjaka jer imaju problem s termostatom, pa onda s dolaskom
proljeća zaborave na njih, krenu na put, zapnu negdje u koloni, a
auto im zakuha. Imali smo tako intervenciju kad je motor
jednog starog Nissana, koji je uz to vukao prikolicu,
potpuno otkazao, i to baš zbog kartona u rešetki… Zbog takvih
je stvari između ostaloga, kako ističe tehnički savjetnik u HAK-u
Marin Morava, jednako važno automobil kao i za
zimu, pripremati i za ljeto.
Bitno je održavati vozilo putem redovnih servisa, ali bez obzira
na to uoči ljeta nije loše otići na kontrolno ispitivanje u više
točaka. Takvi se sezonski pregledi često besplatno nude u raznim
servisima i klubovima i život vam mogu učiniti bitno
jednostavnijim. Na njima se provjeravaju istrošenost obloga,
stanje guma, metlica, akumulatora, kočione i rashladne tekućine,
tekućine za vjetrobranska stakla, provjeravaju se zazori i
eventualno povećani luftovi na krajnicima, kuglama…
Vozač, dakako, može i sam provjeriti bar neke od tih elemenata,
ako ne već redovno, onda bar prije odlaska na put. Serviseri
također savjetuju da se nikad ne podcjenjuje važnost posjedovanja
ispravne i potpune opreme, kao i da se prije odlaska na odmor
valja opskrbiti gorivom, hranom i tekućinom, posebno ako se
na put kreće s djecom ili kućnim ljubimcima. U prtljažniku, k
tome, nikad nije loše imati rezervnu litru ulja i tekućine za
stakla, jer čak i ako vozite potpuno novi moderni auto to ne
znači da vam se ne može dogoditi da negdje zapnete u koloni,
ostanete bez goriva ili se susretnete s nekim drugim problemom,
savjetuje portal jutarnji.hr/autoklub.hr.
Klima-uređaj: Ne samo komforna nego sigurnosna
stavka
Svake dvije godine treba napraviti servis klime bez obzira na to
što vam se možda čini da ona dobro radi. Kontrolira se tlak u
uređaju i obavlja se zamjena plina i ulja, ulja u kompresoru,
filtera ventilacije…, jer klima nije samo komforni faktor
vožnje nego na visokim ljetnim temperaturama, ako ne radi, može
postati i sigurnosni problem. Jer, ako će prestati s radom, to će
se zasigurno prije dogoditi na ekstremnim temperaturama…
Rezervni kotač: Provjerite je li ispravno
napunjen
Vozači često posve zaborave na rezervni kotač sve dok im ne
zatreba, a onda se iznenade kad ga nađu praznog i
neupotrebljivog. Ako je smanjenih dimenzija posebno treba
obratiti pažnju na tlak u njemu, jer ga ljudi često automatski
nadopune zrakom pod tlakom propisanim za normalne kotače, a on
kod takvih treba biti i dvostruko veći. Pa, ako tlak nije
ispravan, može ubrzo pući i rezervna guma…
Rashladna tekućina: Koristite posebnu tekućinu, a ne
vodu
Rashladne tekućine u sustavu uvijek mora biti dovoljno. Prema
iskustvima HAK-ovih interventnih ekipa i danas se zna dogoditi da
neki vozači smatraju kako antifriz treba koristiti zimi, dok je
ljeti sasvim dovoljna i voda. To je, međutim, greška, jer
današnji rashladni sustavi rade na dosta visokim radnim
temperaturama, a antifriz ima nešto više vrelište i sigurno će
teže zakuhati.
Kočioni sustav: Vodite računa i o oblogama i o
tekućini
Upozorenje o potrebnoj zamjeni kočione tekućine vozači često
znaju primiti na znanje, ali odmah i zaboraviti jer na tehničkom
pregledu ona nije bila uvjet za prolazak. No, to se ne smije
ignorirati, posebno ako auto vuče priključno vozilo, pa kočnice
na nizbrdici trpe dodatna opterećenja. Tada se dodatno naprežu i
obloge, a ako još kočiona tekućina dođe na točku vrelišta,
kočnice će lako otkazati…
Brisači i pranje stakala: Redovito mijenjajte metlice i
tekućinu
Još jedna od stavki koje je lako previdjeti pri redovitom
održavanju vozila je pravodobna zamjena tekućine za pranje
vjetrobrana jer kako zimska ima otpornost na smrzavanje, tako
ljetna ima bolja svojstva na višim temperaturama. Metlice brisača
pametno je mijenjati svake druge godine, pa i češće, a i ako vam
se čini da su dobre, na njima se s vremenom pojave žuti
indikatori koji javljaju da je došlo vrijeme za zamjenu.
Obavezna oprema: Nadopunite i ne zatrpavajte
prtljagom
Žarulje, trokut, prsluci…, uvijek treba imati u autu. Vozači ih
u pravilu i imaju, ali mnogi se i dalje ne mogu oteti napasti da
ih na putu zatrpaju torbama i ostalom prtljagom. Ako ste već
koristili žaruljice iz kompleta, nadopunite ga na vrijeme, jer
nerijetko pregaraju baš one iste, a ako ste s autom dobili jedan
od onih klimavih trokuta, zamijenite ga boljim, koji je otporan
bar na slabiji vjetar, koji se neće srušiti čim pored njega prođe
prvi automobil…
Reflektirajući prsluci: Imajte više od jednoga i na
pristupačnom mjestu
Slično kao i kod ostataka obavezne opreme, vozači često znaju
previdjeti važnost posjedovanja sigurnosnog prsluka, odnosno
njegovog čuvanja na uvijek dostupnom mjestu u kabini, u pretincu
za rukavice ili ispod sjedala. U slučaju potrebe bez prsluka
nemojte ni pomoliti nosa iz auta, a kamoli izaći na prometnu
cestu jer to može biti krajnje opasno. I umjesto da imate samo
jedan, nabavite ih za svakog putnika posebno, jer to nije velika
investicija, a može spasiti život.
Akumulatori stradaju i u ljeto
Iskustva pokazuju da vozači kvar akumulatora očekuju zimi, no on
se jednako opterećuje i ljeti
Provjera razine motornog ulja u sustavu
jedna je od najjednostavnijih radnji koja vas može poštedjeti
velikih problema na putovanju. K tome, nikada nije loše imati
dodatnu litru u prtljažniku