Treba uvažiti svaku nastalu promjenu na upravljaču koja nije bila prije prisutna i obratiti se servisu kako bi se pregledalo vozilo i kako bi se izolirao nastali problem
Tehničkog savjetnika u Hrvatskom autoklubu Marina
Moravu pitali smo o problemima koji se javljaju sa
servom upralvjača u automobilima. Prestanak rada servo uređaja na
vozilu u toku vožnje može biti neugodan doživljaj koji ostavlja
osjećaj kao da se upravljačn može okretati. Nastala neispravnost
na upravljačkom mehanizmu može uzrokovati kobne posljedice s
nemogućnošću upravljanja vozilom tijekom vožnje zbog mogućih
nastalih problema na vezi između kola upravljača i kotača.
Kretanje neupravljivog vozila može sve sudionike u prometu
dovesti u životnu opasnost uz moguće brojne materijalne štete.
Definitivno se radi o ključnom mehanizmu na vozilu i obaveza je
da se isti temeljito pregledava u sklopu obveznog tehničkog
pregleda na potencijalne neispravnosti u smislu vidljivih
oštećenja ili povećane istrošenosti na određenom sklopu
upravljačkog mehanizma i ostalih mogućih nepravilnosti koje mogu
biti prisutne na upravljačkom mehanizmu.
Servo upravljanje nam olakšava zakretanje upravljačkih kotača
prilikom okretanja obruča upravljača, dok zakrećemo upravljač u
mjestu ili prilikom pokretanja vozila pri malim brzinama pa prema
tome nam servo uređaj olakšava fizički okretati obruč upravljača.
To omogućuje lakše upravljanje s vozilom za veći komfor i manje
zamaranje vozača te brže reakcije što povećava razinu sigurnosti
bržim izbjegavanjem neželjenih događaja u kontekstu bržeg
zaobilaženja iznenadnih prepreka tijekom sporije vožnje. U osnovi
prvi servo uređaji za upravljače su bazirani na hidrauličkom
prijenosu, a najčešći problemi koji bi se događali su oni koji
općenito prate hidrauličke prijenosnike:
– Otkazivanje pogonskog remena za pogon hidrauličke pumpe,
preventiva može pomoći kontroliranjem stanja remena i primjena
intervalne zamijene remena.
– Otkazivanje hidrauličke pumpe, najčešće ju uzrokuje niska
razina ulja u hidraulici, unos nečistoća iz okoline prilikom
popravak, a preporuka je kontrolirati redovito razinu uljaservo
upravljača i paziti da se kod otvorenog sustava ne unese
nečistoća.
– Pucanje hidrauličkih crijeva (najčešće zbog starosti gumenih
crijeva ili nepravilno položena hidraulička crijeva).
– Neispravne gumene manžete ili brtvenice koje štite upravljački
mehanizam letve upravljača od ulaska vode ili prljavštine iz
okoline, koje se preventivno ne zamijene, rezultiraju skupocjenim
popravcima zbog propuštanja hidrauličkog ulja na tim mjestima. To
se događa zbog korozije ili abrazije klipa i brtvi zbog ulaska
nečistoće iz okoline.
– Udarna opterećenja na upravljački mehanizam izazvanih lošim
stanjem cestovne infrastrukture mogu utjecati na puštanje ulja.
Kod današnjih osobnih vozila hidraulika je postala prošlost. Kod
novih servo uređaja prednost su dobili elektromotri slične
veličine kao elektromotor za brisač stakla. Oni osiguravaju
ujednačeno i lagano okretanje upravljača. Električni servo
upravljač stvorio je niz prednosti poput manjeg broja potrebnih
sastavnih dijelova, on osigurava manju masu uređaja, moguće je
uređaj uključiti po potrebi što vozila čini štedljivijima,
dijagnostika servo uređaja je moguća s dijagnostičkim uređajem, a
i jeftiniji su u proizvodnji. Zvuči idealno, ali nažalost u
praksi i ovi sustavi mogu zakazati u radu i imaju svoje
nedostatke u odnosu na hidrauličke servo uređaje:
– Zakazivanje kod elektro upravljanja često nastupa naglo, a kod
hidraulike upravljač najčešće može imati određenu najavu
nastupanja problema pa upravljač polako postaje sve teži zbog
nedostatka ulja ili proklizavanja remena ili slabijeg tlaka uljne
pumpe.
– Električni servo upravljač je jedan od većih električnih
trošila na vozilu i povećava broj ciklusa punjenja i pražnjenja
akumulatora te više opterećuje generator za punjenje akumulatora.
Servo upravljač je ovisan o ispravnom akumulatoru, generatoru i
pogonskom remenu generatora koji znaju često otkazati,
pogotovo u kombinaciji s brojnom dodatnom električnom opremom kod
današnjih vozila. Nasuprot tome, hidraulična pumpa može s
pogonskim remenom biti neovisan uređaj od generatora i
akumulatora.
– Nastale neispravnosti na električnom servo upravljaču većinom
se javljaju uz otežano upravljanje s kolom upravljača i većinom
se uključi ikonica na kontrolnoj ploči crvene ili narančaste boje
koja općenito javlja da je nešto neispravno s upravljačem i
potrebno je priključiti vozilo na dijagnostički uređaj u servisu.
Bez uređaja nije lako dijagnosticirati neispravnost dok se kod
hidraulike većinom problemi javljaju na mjesta propuštanja ulja.
Često je moguće doliti ulje kako bi proradio upravljač i
nastaviti vožnju.
– Većina proizvođača ne nudi rezervne dijelove za električne
upravljačke mehanizme, a često je razlog sigurnost u prometu, sve
s ciljem kako bi se izbjegli potencijalno nestručni popravci na
upravljačkom mehanizmu koji bi mogli utjecati na smanjenu
upravljivost vozila. Proizvođač zahtijeva zamjenu cijelog sklopa
stupa upravljača ili letve upravljača što nam znatno može
povisiti cijenu popravka kod dok je za hidraulične sustave
uglavnom lakše pronaći pojedinačne rezervne dijelove u
specijaliziranim servisima za održavanje hidrauličkih
prijenosnika.
Uglavnom, kako piše revijahak.hr, treba uvažiti svaku nastalu
promjenu na upravljaču koja nije bila prije prisutna i obratiti
se servisu kako bi se pregledalo vozilo i kako bi se izolirao
nastali problem s ciljem izbjegavanja potencijalne neispravnosti,
koja možda može utjecati na smanjenju ili potpunu neupravljivost
vozila.