U Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih cesta od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine
Od 1. studenoga obavezno je paljenje dnevnih ili kratkih
svjetala, a vrijeme je da vas podsjetimo i na zimsku opremu. Gume
su jedan od najvažnijih dijelova vozila, a budući da posreduju
između automobila i ceste, presudne su za sigurnost. Neupitno je
trebamo li zamijeniti ljetne gume, zimskima čim počnu zimski
uvjeti vožnje, odnosno čim se temperatura zraka spusti ispod
+7°C. Tada ljetne gume gube elastičnost kao i svojstva prianjanja
na podlogu koja imaju u uvjetima za koja su predviđena.
Ljetna guma po snijegu gotovo da nema nikakve šanse. Najbitnije,
njome se produljuje zaustavni put, što može biti opasno. Kod
temperature od -10°C, automobil s ljetnim gumama, pri brzini od
60 km/h zaustavit će se nakon 55 metara, dok će se automobil koji
na kotačima ima zimske gume zaustaviti nakon 44 metra. Na nižim
temperaturama put kočenja još je duži, piše portal revijahak.hr.
Zimska oprema u Hrvatskoj od 15.11. do
15.4.
U Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih
cesta od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja
iduće godine. Obvezna uporaba zimske opreme na tim dionicama
odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske
uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike
Hrvatske.
Uređeno je to Odlukom o obveznoj zimskoj opremi. Prema
spomenutoj Odluci u zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2
km autocesta i 1.863,3 km državnih i županijskih
cesta te 68,1 km državnih cesta za tranzitni
promet iz luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije
Sisak.
Na HAK-ovoj interaktivnoj karti možete
pogledati koje su to zimske dionice u Republici Hrvatskoj.
Prema članku 104. Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u
prometu na cestama (NN 85/2016) pod zimskom opremom motornih
vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od
3,5 tona, podrazumijevamo četiri zimska pneumatika (M+S) ili
četiri ljetna pneumatika s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s
lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.
Zimska oprema za autobuse podrazumijeva:
– lanci na pogonskim pneumaticima ili
– zimski pneumatici (M+S) postavljeni na pogonske kotače.
Autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu
postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S)
na pogonskim kotačima.
Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom (na
kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno) bez zimske opreme
na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna,
naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom ili da
vozilom nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste
vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu. U
suprotnom, vozaču prijeti novčana kazna od 1000 kuna.
Kakva je propisana zimska oprema u europskim zemljama?
U mnogim državama Europe zakoni u pogledu zimske opreme vozila
vrlo su različiti. U većini država ta je obveza datumski
određena, a kod je drugih, obavezna zimska oprema kad su na snazi
zimski uvjeti na cestama, odnosno kad je na kolniku snijeg,
ugaženi snijeg ili kad je poledica. U većini europskih
država, zimsku opremu čine četiri zimske gume, no u pojedinim
državama, kao i u Hrvatskoj pod zimskom opremom dopuštene su
četiri ljetne gume, minimalnog utora do 4 mm, s lancima za snijeg
u prtljažniku.
Detaljnu tablicu s informacijama o zimskoj opremi u Europi
možete vidjeti na portalu revijahak.hr.