Servis vozila

KOJE ULJE KORISTITI? Specifikacija mora odgovarati motoru

Na tržištu se nude mineralna, polusintetička i sintetička ulja, a odgovor kakvo je najbolje za vaš auto piše u uputama proizvođača

Glavna je uloga motornog ulja podmazivanje dijelova motora koji
su u bliskom kontaktu i kližu jedni po drugima, poput klipova u
cilindrima, radilice i klipnjača u ležajevima, bregastih
vratila… Tanki uljni film sprečava njihov izravni kontakt i
smanjuje trenje među tim dijelovima te tako olakšava rad motora i
smanjuje trošenje. No, jedna podjednako važna, a često
zanemarivana funkcija ulja je – hlađenje. Ulje u motoru prodire,
naime, do nekih vrućih dijelova i bliže od same rashladne
tekućine, a zahvaljujući svojem visokom toplinskom kapacitetu,
može s kritičnih mjesta odvesti velike količine topline.

Upravo zbog hlađenja od iznimne je važnosti da količina ulja u
motoru nikada ne bude manja od propisane, bilo po kilometraži,
bilo po vremenskom limitu. Ako primijetite da motoru nedostaje
ulja, treba ga nadopuniti istim tipom koje je originalno u
motoru. Različite vrste ulja nikako ne treba miješati, no u
kritičnim situacijama bolje je dopuniti bilo kojim uljem, nego da
motor radi bez ulja, savjetuje portal jutarnji.hr/autoklub.

Načelno postoje tri tipa ulja, mineralna, polusintetička i
sintetička. Mineralna ulja su u pravilu viskoznija, imaju uži
temperaturni raspon korištenja i kemijski su manje postojana, pa
zato u pravilu zahtijevaju i kraće intervale zamjene. Stariji
motori niže specifične snage sa svojim većim tolerancijama i
zazorima konstruirani su kako bi se podmazivali mineralnim
uljima, a glavna prednost tih ulja je niža cijena.

Polusintetička ulja nastaju miješanjem mineralnih i sintetičkih
ulja. Sintetička ili umjetno dobivena komponenta poboljšava
značajke ulja, od kemijske postojanosti, preko temperaturnog
raspona područja primjene, pa sve do sposobnosti čišćenja i
zaštite motora. Intervali zamjene u pravilu nisu duži nego kod
mineralnih ulja, no sveukupno polusintetička ulja pružaju dobar
omjer cijene i kvalitete.

Sintetička ulja namijenjena su modernim motorima visoke
specifične snage, kako benzincima, tako i dizelašima koji u
pravilu imaju turbopunjače. Njihov je viskozitet vrlo postojan,
pa lako teku na niskim temperaturama te olakšavaju pokretanje
motora, istovremeno zadržavajući dobra maziva svojstva i na
visokim temperaturama. Kemijski su vrlo stabilna, pa dopuštaju
duže intervale zamjene ulja.

Ukratko

Različite vrste motora traže ulja različitog viskoziteta, a
postojanost viskoziteta u odnosu na temperaturu označena je,
primjerice, sa 10W40, pri čemu prva brojka označava donju
temperaturnu granicu korištenja, a druga gornju.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije