Vjerojatno ne postoji vozač u Hrvatskoj koji nije primio ili dao savjet da automobil nakon paljenja treba ostaviti da radi
S generacije na generaciju prenose se
‘dobronamjerni’ savjeti i trikovi o pametnom korištenju
automobila u hladnim mjesecima. Vjerojatno ne postoji vozač u
Hrvatskoj koji nije dao ili primio savjet da automobil nakon
paljenja treba ostaviti da radi i tako dođe na radnu temperaturu.
I nitko takav ritual neće osporiti jer i sama logika nalaže da
zaleđeni motor treba malo vremena da se zagrije prije kretanja.
No, istina je potpuno drugačija! Puštanje motora da se zagrije
nije ništa drugo nego potpuno pogrešno ‘bapsko
vjerovanje’ koje mu skraćuje vijek. Kada ujutro na debelom
minusu sjednete u smrznuti automobil nema potrebe zagrijavati
motor na mjestu. Takva praksa, naime, može ukloniti ulje sa
stijenki cilindara što vodi do habanja, a u istom trenutku,
upaljeni motor dok ne dođe do radne temperature nepotrebno će vam
trošiti gorivo. Također, zagrijavanje motora na mjestu traje duže
nego u vožnji, ulje se intenzivnije degradira i dijelovi više
habaju, a rad u ‘leru’ zbog lošijeg procesa izgaranja goriva
dovodi do toga da se nesagoreno gorivo pretvara u uljni film i
završava u karteru, piše portal jutarnji.hr/autoklub.
Novi motori imaju senzore koji otkrivaju niske temperature u
motoru, pa pumpa goriva radi ‘prekovremeno’ kako bi se
dosegla barem četiri stupnja, a ako se odmah krene, svi dijelovi
motora se počinju ravnomjernije zagrijavati nego u praznom hodu.
Kao utjehu za vozače koji godinama rade krivi ritual, navest ćemo
da puštanje motora da se zagrije na mjestu nije uvijek pogrešno,
dapače. Ispravno je, čak i preporučljivo ako vozite automobil
star dvadesetak godina. U tom slučaju držite se i ostalih
pravila, odnosno manjih brzina i okretaja dok temperatura dođe na
potrebnu razinu.