U svim slučajevima ISA mora obavijestiti vozača vozila o brzini koju treba poštovati
Potvrđeno je da će svi novi automobili u Europskoj uniji, a time
i u Hrvatskoj, biti opremljeni tempomatom od srpnja 2022., što je
obveza koja će utjecati na sve nove automobile od 2024. Ovaj
sustav, koji se može deaktivirati, može imati nekoliko oblika,
uključujući autonomni limitator brzine. Europska komisija
usvojila je nacrt uredbe kojom se utvrđuje obvezna prisutnost
uređaja za inteligentnu prilagodbu brzine (Intelligent Speed
Assistance – ISA) na svim novim vozilima (automobili,
gospodarska vozila, teška teretna vozila) od 6. srpnja 2022. Za
modelske generacije vozila koje će biti u prodaji prije srpnja
sljedeće godine (na primjer, Volkswagen Golf VIII) oprema će biti
nužna od početka 2024.
Da bi se defnirala najveća dopuštena brzina na pojedinim
dijelovima ceste, ISA se može temeljiti na kartografskim podacima
navigacijskog sustava vozila i/ili na kamerama vozila koje
omogućuju prepoznavanje prometnih znakova. Kombinacija ova dva
izvora informacija nudi najbolju učinkovitost, tvrdi EK.
Proizvođači moraju osigurati pouzdanost određivanja brzine (na
primjer putem ažuriranja karte navigacije) tijekom 14 godina od
proizvodnje vozila. Također, EK potiče države EU da u svrhu
boljeg funkcioniranja sustava vode brigu o prometnim znakovima
ograničenja brzine i njihovoj vidljivosti na cestama, piše portal
revijahak.hr.
U svim slučajevima ISA mora obavijestiti vozača vozila o brzini
koju treba poštovati. Ove informacije moraju biti dopunjene,
prema izboru proizvođača, zvučnim ili haptičkim signalom ako je
definirana najveća brzina prekoračena, odnosno funkcijom
automatske regulacije brzine koja ima za cilj sprječavanje bilo
kakvog prekoračenja. Uvijek će biti moguće bajpasirati
limiter, na primjer snažnijim pritiskom papučice gasa.
Predviđeno je da vozač može potpuno ili djelomično deaktivirati
sustav. Osnovno načelo treba biti da je vozač uvijek odgovoran za
poštivanje važećih prometnih pravila – ističe se u uredbi.
Međutim, ISA se automatski ponovno aktivira svaki put kada se
uključi kontakt ili se vozilo otključa. ISA prikuplja informacije
koje se šalju nadležnim tijelima na analizu. One bi službeno
trebali biti anonimne i nisu povezane s motornim vozilom ili
pojedinim vozačem.