Savjeti

KOLIKO BARA ZA SIGURNU VOŽNJU? Puno vozača zimi pogrešno pumpa gume, a samo je jedno ispravno

Niže temperature znače i niži tlak u gumama, stoga budite spremni na češće napuhavanje guma tijekom hladnih mjeseci

U područjima zemlje s više snijega na cestama zimi, postoji staro
uvriježeno mišljenje kako su nedovoljno napumpane gume bolje za
vožnju po snijegu jer gume tada ostvaruju veći kontakt s
podlogom. Iako to tehnički nije netočno (ponekad je primjerice
korisno za lakše izvlačenje iz dubokog pijeska), zapravo nikada
nije sigurno namjerno voziti s niskim tlakom u gumama, pa tako
niti po snijegu i niskim temperaturama. Vožnja s nedovoljno
napuhanim gumama po zimi sa snježnim padalinama višestruko
povećava vjerojatnost sudara koji je povezan s gumama, pokazala
je studija američke Nacionalne uprave za sigurnost u prometu
cestama. Dakle, samo pravilno napumpane gume bolje voze kroz
snijeg, štede gorivo i ne manje važno – traju dulje, piše portal
jutarnji.hr/autoklub.

Automobilske gume većine modela automobila obično pumpamo na tlak
od 2 do 2,4 bara, a preporučenu brojku za vaš automobil, koja je
obično istaknuta na naljepnici negdje na automobilu (obično na
limu unutarnje strane, ili okviru vrata), valja primjenjivati
tijekom cijele godine jer ne postoje različiti brojevi za ljeto
ili zimu. Međutim, vanjska temperatura ipak utječe na tlak u
gumama, pa ćete zato zimi kada stignu ‘minusi’ trebati češće
provjeravati i dopunjavati gume zrakom nego u ljetnim mjesecima,
a sve kako biste održali idealan tlak koji je jedan od bitnijih
faktora za sigurnost vožnje. Ljeti te potrebe nema jer se toplije
molekule zraka u gumi brže kreću i više se ‘sudaraju’ jedna
o drugu, podižući tlak u gumama na traženu razinu. Kada
temperatura padne, molekule zraka usporavaju i
‘lijepe’ međusobno što rezultira padom tlaka zraka i
potencijalno nedovoljno napuhanom gumom.

U praksi, mnogi proizvođači guma procjenjuju da gume gube 0,06
bara za svakih 10 stupnjeva pada vanjske temperature. Isto tako
dugotrajnije stajanje automobila na mjestu zimi obično vlasnika
dočeka s djelomično ispumpanim gumama. Korisno: ako vaš automobil
ima sustav za nadzor tlaka u gumama, svjetleće upozorenje će se
aktivirati padom tlaka od najmanje 25 posto. Ovo
‘sitnica’ je posebno korisna za praćenje tlaka u gumama po
hladnom vremenu. Ako nemate te senzore, provjerite gume već
nakon što je vaš automobil bio parkiran samo nekoliko sati
(vožnja podiže temperaturu zraka, a time i tlak zraka u gumama)
kako biste dobili što točniju brojku gubitka u odnosu na
propisanu. Obavezno pritom provjerite preporučeni tlak za prednje
i stražnje gume, jer se obično prednje zbog mase motora ispod
poklopca pumpaju oko 0,2 bara više nego stražnje. Potom brzo i
čvrsto umetnite mjerač tlaka u zračni ventil gume za točno
očitanje, a ako su vaše gume ispod preporučene brojke za vaš
automobil, upotrijebite zračni kompresor da ih napumpate dok ne
dobijete željeno očitanje.

Najbolje je provjeravati gume jednom mjesečno, jer se kod slabije
napumpanih guma s nižim bočnim profilom pad tlaka ne vidi uvijek
‘od oka’ kao kod onih s višim profilom. Drugi znakovi da su
vaše gume možda nedovoljno napumpane: volan podrhtava, ako je u
pitanju samo jedna guma ‘vuče u stranu’, ili je potrebno ‘više
ceste’ kod kočenja. Prevencija je uvijek bolja od
‘liječenja’…

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije