Statistika CVH otkriva da su najbolje rezultate ostvarile japanske marke Suzuki, Mazda i Toyota
Statistika Centra za vozila Hrvatske pokazuje da je u 2021. u
stanicama za tehnički pregled ispitano 2,2 milijuna vozila, a
neispravnima proglašeno njih čak 448.386. Gotovo svako peto… Na
prvu taj podatak zvuči zastrašujuće, no kada se brojke malo
prouče i usporede s onima iz prethodnih godina, ipak se vidi i
nešto ohrabrujuće. Konkretno, pozitivan trend – iako je udjel
tehnički neispravnih u odnosu na ukupan broj pregledanih vozila i
dalje velik, on već godinama naočigled kopni. Sitno, ali ipak
primjetno. Još je 2019., primjerice, iznosio 21,9 posto, u 2020.
brojao je 20,3 posto, a u 2021. pao je na 19,7 posto. Dakle, čini
se da se u pogledu tehničke ispravnosti domaćeg voznog parka ipak
napreduje, za što dio zasluga, vjerujemo, imaju i svojedobne
izmjene Pravilnika o tehničkim vozilima na cesti iz 2018. Tada
je, naime, uvedena nova kategorija manjih nedostataka koji se
bilježe, ali ne vode u pad, i vlasnici ne moraju ponavljati
tehnički pregled.
Tako su jasno razdvojeni oni opasni i manje opasani, te za
sigurnost vožnje ne toliko značajni nedostaci, što je – sva je
prilika – imalo i edukativni karakter. Vozači su, naime, tako
dobili priliku jasnije vidjeti s kojim sklopovima nema šale i na
što moraju posebno pripaziti, žele li povećati svoje izglede za
prolazak na tehničkom pregledu. Dokaz? Uređaji za kočenje,
vjerojatno i najvažniji sklop za sigurnost vožnje, godinama su
bili uvjerljivo vodeća kategorija po broju neispravnosti, s
udjelom od čak 30 posto grešaka (2018.). Prošle godine taj je
udjel iznosio osjetno manjih 23,3 posto, što pokazuje da je dio
vozača – koliko god to nekom zvučalo smiješno – konačno spoznao
važnost učinkovitih kočnica. Pritom nitko ne tvrdi da po broju
utvrđenih neispravnosti sad vodeći uređaji za osvjetljavanje i
svjetlosnu signalizaciju (24,3 posto grešaka) nisu bitan sklop u
vozilu i važni za sigurnost vožnje, no greške u toj kategoriji
ipak nisu toliko potencijalno fatalne poput onih na kočnicama,
piše portal jutarnji.hr/autoklub.
Skroman, ali ipak primjetan pad broja neispravnih vozila ne
tehničkim pregledima ima težinu zbog još jednog razloga. Vozni
park sve nam je stariji, u 2021. prosječan automobil prvi je put
premašio granicu od 13 godina, a poznato je da sa starošću vozila
neizbježno kopni i njegova pouzdanost. Koliko su stariji
automobili podložniji raznoraznim problemima pokazuju sami
rezultati tehničkih pregleda – čak i u kategoriji starih od pet
do deset godina, najnepouzdaniji Chevrolet (17,4 posto
neispravnih), još uvijek je bolji od najpouzdanije Toyote u
kategoriji starijih od 10 godina (20,9 posto neispravnih). Pritom
se još jasnija slika dobiva pogledom na kategoriju automobila
starih do pet godina; tu vodeća Mazda ima tek 1,7 posto
neispravnih, a najlošiji Fiat još uvijek itekako prihvatljivih
5,7 posto. Uvjerljivo najlošiji rezultat ukupno imaju još živuće
Lade i Zastave. Postići veću tehničku ispravnost u uvjetima kad
cestama voze sve starija vozila, tako je pravi pothvat.
Tablice prema godištu:
Do 5 godina starosti (Broj ispitanih /
Neispravnih %)
Najbolji
1. Mazda 5036 1,71%
2. Audi 8547 2,29%
3. Suzuki 10448 2,49%
4. Toyota 6686 2,78%
5. BMW 7671 2,82%
Najlošiji
1. Fiat 2500 5,36%
2. Renault 15.869 5,29%
3. Citroën 5534 5,13%
4. Opel 13.758 4,75%
5. Ford 6932 4,73%
Od 5 do 15 godina starosti
Najbolji
1. Mazda 9218 5,86%
2. Volvo 4379 6,30%
3. Audi 25.912 6,43%
4. Suzuki 6859 6,82%
5.Mercedes 17814 6,91%
Najlošiji
1. Chevrolet 5687 17,41%
2. Fiat 5968 14,18%
3. Dacia 8224 13,45%
4. Smart 2683 13,27%
5. Renault 41.459 12,75%
10 i više godina starosti
Najbolji
1. Toyota 31.650 20,93%
2. Suzuki 11.634 21,70%
3. Honda 13.631 21,94%
4. Mini 2280 22,28%
5. BMW 31.671 22,83%
Najlošiji
1. Lada 2864 41,13%
2. Zastava 2743 37,70%
3. Daewoo 8588 36,92%
4. Fiat 69.141 33,97%
5. Kia 12.452 30,33%