Zakoni i propisi

TUNING VOZILA Koliko automobila u Hrvatskoj ne prolazi tehničke preglede zbog nedopuštenih promjena?

Ono što se nikako ne dopušta je da se preinakama vozilo sigurnosno i ekološki unazadi u odnosu na stanje prije preinačavanja

Zagrebačka policija je krajem siječnja 2022. provela
preventivno-represivnu akciju, a povod je bilo saznanje o
održavanju ilegalnih auto utrka. 23 vozila upućena su na
izvanredni tehnički pregled u Stanicu za tehnički pregled vozila
te su isključeni iz prometa, a razlog su prekršaji iz Zakona o
sigurnosti prometa na cestama, prvenstveno u segmentu tehničke
neispravnosti vozila.

Utvrđena je tehnička neispravnost u smislu ‘velikih nedostataka
na vozilima’, tj. nadogradnje i preinake koje nisu odobrene
sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama i Pravilnika o
ispitivanju vozila. Navedena vozila su isključena iz daljnjeg
sudjelovanja u prometu na cestama dok su protiv vozača odnosno
počinitelja spomenutih prekršaja poduzete odgovarajuće mjere te
su prekršajno sankcionirani temeljem članka 236. st. 1. Zakona o
sigurnosti prometa na cestama, za koji je propisana novčana kazna
u iznosu od 2.000 kuna do 5.000 kuna.

Mnogi vozači nisu niti svjesni opasnosti koje mogu proizaći iz
novog spojlera na prtljažniku, za samo jedan inč veće dimenzije
naplatka, stavljanja krućih opruga, povećanja snage motora. Iako
se svi ti dijelovi mogu legalno kupiti u trgovinama ili preko
interneta, razni dodaci uz koje se tunira motor ili uljepšava
karoserija nisu dopušteni ukoliko nemate odgovarajući atest.

Mnogi se namršte već i na spomen riječi atest (službeni naziv je
‘ispitivanje vozila’), na što im je vjerojatno prva asocijacija
poveći novčani iznos koji trebaju izdvojiti, ali stvari su u
praksi bitno drugačije. Ovisno o broju i složenosti preinaka na
vozilu, atest može koštati od 300 kuna do 7000 kuna. Praktično
sve preinake na vozilu su dopuštene, ali moraju biti izvedene u
skladu s propisima, uputama proizvođača i pravilima struke,
saznajemo od Tomislava Škreblina, pomoćnika
uprave za tehničke poslove u zagrebačkom Centru za vozila
Hrvatske (CVH).

– Ono što se nikako ne dopušta je da se preinakama vozilo
sigurnosno i ekološki unazadi u odnosu na stanje prije
preinačavanja – kaže Škreblin.

Najčešće nepravilnosti koje uočavaju su ugradnja neodobrenih
dijelova i izrada i ‘pripasivanje’ dijelova u kućnoj
radinosti. Vrlo često se radi o neodobrenim spojlerima i
svjetlima, improvizacijama na ovjesu i slično. S obzirom da se
tradicionalno radi o malom broju vozila za čije se preinake
moraju izdvajati značajna sredstva, broj tuniranih vozila u RH se
značajno ne mijenja kroz godine. Prilikom tehničkog pregleda
vozila, uz vizualne provjere na vozilima, od softverskih provjera
obavljaju se samo provjere kôda spremnosti i aktivnost MIL
lampice. Kao i u većini država članica EU, i sustav stanica za
tehnički pregled u Hrvatskoj se priprema i za provjeru verzije
upravljačkog softvera.

U 2021. godini nedopuštene promjene su pronađene na 14.006
osobnih automobila (kategorija M1). U tu brojku, osim tuniranih
automobila ulaze i obični automobili koji su obavili
‘uobičajene’, ali neodobrene preinake, kao što su preinake na
svjetlima, kotačima ili ugradnja plinske instalacije, piše portal
revijahak.hr.

Od preinaka koje su zbog svoje nedostatne izvedbe vrlo opasne
možemo navesti kada se kod velikog povećanja snage motora ili kod
ugradnje motora veće snage ne zamijene kočnice i ne ojača se
ovjes. Tada u ekstremnim uvjetima vožnje i pri učestalom kočenju
kočnice koje su bile predviđene za manju snagu motora ne
uspijevaju apsorbirati veću snagu što može dovesti do prometne
nesreće, a ovjes ne uspijeva ukrotiti veći moment motora zbog
čega se deformira i ugrožava stabilnost vozila.

Za ljepotu i dodatne performanse svojeg limenog ljubimca mnogi se
odriču svakodnevne kave, nove majice, izlazaka s prijateljima pa
i gableca na poslu. Svoje vrijeme nesebično ulažu u istraživanje
i nadogradnju vozila, ali savjesni vlasnici pri tome paze da na
automobilu bude sve prema slovu zakona. I educiraju i sve oko
sebe. Tuning i styling u krvi su Ivana Medveda,
predsjednika SWAGGERcrew udruge ljubitelja automobila, koji
izuzetno pazi na svoj automobil te mu ne pada na pamet napraviti
nešto što nije po zakonu. Vrlo često će na to upozoriti mlade
vozače koje na žalost nema tko educirati – mnogi od njih misle
kako svojevoljno mogu povećati snagu motora, ali iz neiskustva ne
razmišljaju o kočnicama i ovjesu na automobilu.

– Posebno opasni mogu biti dijelovi sumnjivih proizvođača i
porijekla, čak bez obzira na namjenu istog u ili na vozilu.
Dijelovi nerenomiranih proizvođača nemaju certifikat za atest pa
se i sami proizvođači odriču odgovornosti u okviru natpisa
‘Offroad use only’ ili nije za cestovnu upotrebu. Samim time ne
odgovaraju za nikakvu štetu uzrokovanu njihovim dijelovima – kaže
Ivan koji je u ovom svijetu već 15 godina te dodaje da je ponuda
renomiranih proizvođača toliko opširna i dostupna svima da
premašuje i ponudu originalnih autodijelova. Čak i renomirani
proizvođači imaju određene stavke u ponudi koje i sami ne
preporučaju za cestovnu upotrebu te za nešto malo više novca
svakako možete kupiti dio uz koji proizvođač izdaje certifikat
koji kasnije prilažete prilikom atesta.

Ivan Medved velikim problemom u Hrvatskoj ističe needuciranost
mladih vozača i entuzijasta o temi tuninga te predlaže zajedničke
akcije s policijom kako bi se sve modifikacije na vozilima
legalizirale, ukoliko su u skladu sa zakonom. Već od same pomisli
na riječ atest ljudi na žalost misle da će morati izdvojiti
velike novce i proći proceduru kao za dobiti građevinsku dozvolu.

U posljednjih desetak godina atest kompletnog vozila košta između
800 i 1100 kn, ovisno što se atestira, a procedura je
pojednostavljena te od vozača zahtijeva samo volju i dolazak u
stanicu za tehnički pregled, a tehničari ih dalje upute kakve
papire trebaju. Ivanovo iskustvo s atestom je izuzetno pozitivno
– predao je certifikate proizvođača naplataka, distancera i
podesivih amortizera te je sve bilo riješeno za nekoliko dana.
Naravno da možete naići i na prepreke prilikom atesta ako nešto
ne odgovara određenim uvjetima i pravilima koja propisuju
proizvođači i zakonodavac, ali vas stručnjaci iz CVH-a upute u
daljnje korake kako bi i sebi i vama pojednostavnili i ubrzali
proces atestiranja vozila.

Tuning scena je bila vrlo popularna i prije pojave aktualnih
‘brzih i žestokih’ o kojima mediji bruje posljednjih dana.
Oduvijek su fanatici sređivali svoje limene ljubimce i pretvarali
ih iz hrpe lima u strast, emociju i stil života.

– Potreba za divljaštvom na cesti je često vezana uz mlade, ali
uvjeravam vas kao predsjednik udruge ljubitelja automobila da je
vrlo mali postotak ‘divljaka’ među entuzijastima – kaže Ivan
Medved koji poput mnogih drugih entuzijasta ulaže znoj i godine
te neprospavane noći po mnogim internetskim forumima tražeći
odgovore na pitanja o svojim modifikacijama. Ono što su nekome
lopta, reket ili štap za ribolov Ivanu i kolegama su automobili.
Svoje kolege potiču i na humanost organizirajući razne
humanitarne akcije i događaje potrebitim obiteljima i nezbrinutoj
djeci.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije