Na udaru su svi, od radnika u tvornicama i vezanim djelatnostima do distributera i kupaca
Problemi s manjkom poluvodiča paralizirali su autoindustriju i
trenutno ne postoji proizvođač automobila koji posluje normalno.
Na udaru su svi, od radnika u tvornicama i vezanim djelatnostima
do distributera i kupaca. Štetu je nemoguće zbrojiti jer se novi
gubici gomilaju iz dana u dan.
Kako je moguće da su desetak kuna vrijedni čipovi zadali
ovakav nokaut autoindustriji Problem je složen, no
pokušat ćemo ga ukratko objasniti. U automobilu gotovo nema
funkcije koja ne ovisi o poluvodičima: motori, mjenjači, kočnice,
zračni jastuci, ovjes, multimedija, kamere, prozori, sjedala,
sigurnosni sustavi… Doslovno sve funkcionira uz pomoć malenog
poluvodiča. O važnosti dovoljno govori podatak da je u svaki
automobil ugrađeno oko 1400 mikročipova! A za proizvodnju jednog
mikročipa potrebno je četiri do šest mjeseci, piše portal
jutarnji.hr/autoklub.
Sedamdeset posto globalne proizvodnje mikročipova dolazi iz
tajvanskog TSMC. No, tih 70 posto predstavlja tek tri posto
ukupnog prometa tajvanske kompanije. I prije pandemije
autoindustrija im nije bila posebno važan kupac, ali ustaljeni
rast pružao je dobru poziciju u pregovorima. No, nakon
prošlogodišnjeg zatvaranja u borbi s epidemijom, odnosi snaga
otišli su na štetu autoindustrije koja se po broju naručenih
čipova nalazi iza kućanskih aparata. Poput grogiranog boksača na
konopcima, Europska komisija je predstavila
svoj prijedlog zakona o čipovima, koji bi trebao
povećati konkurentnost i otpornost Europe te pomoći u rješavanju
problema.
No, jedinstvenog odgovora nema, njemački europarlamentarci
najviše kritiziraju proširenje opsega državne pomoći,
socijaldemokrati se boje da će subvencije otići u ruke velikih
američkih i azijskih tvrtki koje grade tvornice diljem Europe,
dok Zeleni smatraju da planovi ne odgovaraju na aktualne probleme
klimatske krize. Dok europski parlamentarci tapkaju u mraku,
prodaja novih automobila na starom kontinentu prošle je
godine pala na razinu 1985. godine. Ako se po jutru dan
poznaje, 2022. neće biti ništa bolja.