Napravili smo manje prometnih prekršaja, posebno prekoračenja brzine, no zabrinjava povećanje prekršaja povezanih s obijesnom vožnjom. Najveći pad, veći od 24%, zabilježen je upravo u najopasnijoj brzinskoj kategoriji
Tijekom protekle godine ukupno smo počinili 693.668 prometnih
prekršaja, što je 0,4 posto manje nego godinu ranije, kad smo se
zbog zatvaranja povezanih s pandemijom ukupno manje i vozili. Pad
je malen, ali svejedno je to dobra vijest, a proizlazi iz
evidencije Ministarstva unutarnjih poslova.
Ovdje smo se usmjerili samo na prekršaje u kojima su vozači
zatečeni tijekom redovne kontrole prometa ili su ih snimile
sigurnosne kamere. Dakle, u ove brojke nisu ušli prekršaji koji
su prethodili prometnim nesrećama. Detaljniji pogled na prekršaje
koje su vozači radili na cestama diljem Hrvatske bacaju, pak,
sjenu na ovu zraku optimizma. Jer, iako smo ukupno manje jurili,
manje je zabilježenih prekršaja vezanih uz prekoračenje dopuštene
brzine vožnje, manje je neustupanja prednosti pješacima, kao i
vožnje bez položenog vozačkog ispita i vožnje neregistriranih
vozila, više je ozbiljnih prekršaja povezanih s obijesnom
vožnjom.
Tijekom 2021. godine hrvatski su vozači tako više nego
godinu ranije prolazili kroz crveno svjetlo na semaforu, češće su
vozili u suprotnom smjeru, više su puta uhvaćeni kako voze pod
utjecajem alkohola i droga, češće su vozili tehnički neispravno
vozilo, a u naviku im je ušlo i nepoštivanje prometnih znakova.
Zabrinjavajuće, bilo je i više onih koji su vozili brzinskim
limitom automobila, dakle daleko iznad svih postavljenih
ograničenja brzine. Na tu su se opasnu akciju – koju bi zakonom
valjalo povezati i s obveznim psihijatrijskim liječenjem, jednako
kao i vožnju u alkoholiziranom stanju – lani odlučila 323 vozača,
5,6 posto više nego godinu ranije. Ignorirajući crveno svjetlo,
kroz raskrižje je projurilo 3826 vozača. Naravno, to su oni koji
su u tom nedjelu uhvaćeni, no s obzirom na alarmantan porast od
21,2 posto, zaključujemo da je bahatim vozačima to neki suludi
hobi koji bi svakako trebalo ažurnije sankcionirati.
Navedene brojke govore da prometni policajci na terenu dobro
odrađuju svoj dio posla, no naplativost kazni za ove prekršaje –
koje su našim Zakonom o sigurnosti prometa na cestama dobro
odmjerene te, ovisno o prekršaju, sežu i do 20.000 kuna – uvelike
ovisi o ažurnosti sudstva. Bez provođenja kazni u djelo teško će
se divljaci i ponavljači teških prometnih prekršaja maknuti s
prometnica i teško će se ostalima poslati poruka da je takvo
ponašanje u prometu neprihvatljivo. Još su 32.022 vozača uhvaćena
kako voze pod utjecajem alkohola – četiri posto više nego
prethodne godine. I tu na uzbunu zvoni činjenica da je najveći
rast (+10,3 posto) uočljiv u kategoriji vozača koji su uhvaćeni
kako voze s 0,51 do 1,00 promila alkohola u organizmu, a s rastom
od sedam posto prate ih vozači čije se pijanstvo našlo u rasponu
između 1,01 i 1,50 promila.
Naime, upravo u tim kategorijama valja tražiti najopasnije
vozače, one koji precjenjuju svoje mogućnosti i podcjenjuju
opasnost. Brine i 11,6 posto više vozača koji su vozili pod
utjecajem droga i lijekova, a i za 2192 vozača koja su odbila
alkotest za pretpostaviti je da su u organizmu imali supstanci
nepovezivih sa sigurnom vožnjom.
Najveći pad broja prekršaja, veći od 24%, zabilježen je upravo u
najopasnijoj kategoriji, u prekoračenju brzine u naselju većem od
50 km/h. U tome je lani uhvaćeno 1820 vozača, dok ih je 29.907
(-12,9%) zaradilo kaznu zbog vožnje u naselju brzinom 30 do 50
km/h većom od dopuštene. Najveći broj vozača ipak je uhvaćen kako
vozi 10 do 20 km/h preko ograničenja (101.865 vozača), odnosno 20
do 30 km/h preko dopuštenoga (75.583 vozača).
Parkirnih mjesta u većini gradova kronično nedostaje, pa dijelom
i ne čude 40.532 kazne ispisane zbog nepropisnog parkiranja. Ne
odustajemo ni od vožnje s mobitelom u ruci. Zbog toga je lani
kaznu zaradio 46.251 vozač, što je 2,6 posto više nego godinu
ranije. Više je i vozača koji su prekršajno prijavljeni zbog
nekorištenja sigurnosnog pojasa (77.833; +7,1%), a valja znati da
su u toj kategoriji zbirno oni koji su, nevezavši se, propustili
zaštititi sebe i oni koji dijete nisu prevozili na siguran način.