Prekršaji vezani uz brzinu kretanja vozila neće se utvrđivati u zoni od 100 metara od postavljenog prometnog znaka za obilježavanja naseljenih mjesta ili od prometnog znaka izričitih naredbi ograničenja brzine...
Nadzor brzine vozila, jedna od uobičajenih policijskih aktivnosti
koja se tiče sigurnosti cestovnog prometa. Uobičajena za
policijske službenike, očekivana za vozače. Može li se brzina
nadzirati bilo gdje i bilo kada? Mogu li, na primjer,
stajati dva metra od znaka kojim se ograničava brzina i uredno
vam naplaćivati kazne prije nego ste stigli nogu maknuti s gasa
uslijed uočavanja tog prometnog znaka?
Promet na cestama i njegova regulacija odveć je važan segment, da
bi se tu tolerirala apsolutna sloboda postupanja. Za sve postoje
pravila, tako i za policijsko postupanje. Što, kada i gdje smije
policijski službenik činiti u obavljanju poslova nadzora i
upravljanju prometom na cestama regulirano je Pravilnikom.
Pravilnikom o načinu postupanja policijskih službenika u
obavljanju poslova nadzora i upravljanja prometom na cestama.
Slobodnim strijelcima u njemu nema mjesta. Mjesta i dionice ceste
na kojima će se obavljati nadzor, određuju se planom rada
policijske uprave odnosno policijske postaje ili dnevnim
rasporedom rada policijske postaje, sukladno
analitičko-statističkim pokazateljima stanja sigurnosti, pri tome
vodeći računa da to ne bude uvijek na istim mjestima, piše portal
revijahak.hr.
Prekršaji vezani uz brzinu kretanja vozila neće se utvrđivati u
zoni od 100 metara od postavljenog prometnog znaka za
obilježavanja naseljenih mjesta ili od prometnog znaka izričitih
naredbi ograničenja brzine. Iznimno, prekršaji vezani uz brzinu
kretanja vozila u zonama škola ili drugih ustanova gdje se
okuplja veći broj djece mogu se utvrđivati u zoni od 30 metara od
postavljenog prometnog znaka izričitih naredbi ograničenja brzine
ili prometnog znaka opasnosti djeca na cesti.
Nadzor prometa na cestama obavljaju policijski službenici
kretanjem i zadržavanjem na najugroženijim mjestima na cesti kako
bi svojom nazočnošću, upozorenjima, zapovijedima, uputama i
savjetima te primjenom tehničkih sredstava utjecali na pravilno i
zakonito ponašanje sudionika u prometu i na poštivanje prometnih
pravila. Kada u nadzoru prometa na cestama policijski službenici
zaustavljaju sudionika u prometu, dužni su zaustavljanje
obavljati na dijelu ceste uz desni rub kolnika u pravcu kretanja
tako da ostali sudionici u prometu mogu pravovremeno uočiti
zaustavljena vozila, vodeći pri tome računa da ne ometaju promet
ili ugrožavaju vlastitu sigurnost ili sigurnost drugih sudionika
u prometu. Iznimno, ako to zahtijevaju razlozi sigurnosti,
zaustavljanje se može obaviti i sa suprotne strane ceste.
Zaustavljanje vozila, obavlja se u pravilu na mjestima gdje se
vozilo cijelom svojom površinom može ukloniti s kolnika. Ako se
nadzor vozila obavlja na kolniku, na policijskom vozilu mora biti
upaljeno plavo rotacijsko svjetlo, a policijsko vozilo mora se
nalaziti iza vozila koje je zaustavljeno.
Zaustavljanje vozila na autocesti obavlja se na za to prikladnom
mjestu (izgrađeno ugibalište, odmorište, pokraj naplatne kućice,
na benzinskoj postaji i sličnim mjestima). Iznimno, u osobito
opravdanim slučajevima, a vodeći računa o sigurnosti svih
sudionika u prometu, zaustavljanje vozila na autocesti može se
obaviti i na prometnoj traci namijenjenoj za zaustavljanje vozila
u nuždi ili se promet može preusmjeravati u jednu prometnu traku,
uz prethodno postavljanje odgovarajuće prometne signalizacije te
na taj način obaviti zaustavljanje vozila. U tom slučaju, na
policijskom vozilu moraju biti uključeni svjetlosni znakovi, a
policijsko vozilo mora se nalaziti iza vozila koje je
zaustavljeno.
O svakoj izmjerenoj i prekoračenoj brzini kretanja vozila, koja
je utvrđena uređajem za mjerenje brzine, u slučajevima kada je
obavljeno zaustavljanje vozača, sastavlja se Zapisnik o
izmjerenoj brzini kretanja vozila, osim u slučaju kada je
prekoračenje brzine utvrđeno uređajem s foto ili video-foto
zapisom, kada vozač plati novčanu kaznu na mjestu izvršenja
prekršaja ili kada mu je izdana mjera upozorenja. Za vrijeme
obavljanja nadzora uređajem bez video-fotozapisa, prekršitelj se
obavezno zaustavlja. Kada vozač ne plati kaznu na mjestu
izvršenja prekršaja, o izmjerenoj brzini kretanja vozila
sastavlja se Zapisnik. Zapisnik sastavlja policijski službenik
koji je utvrdio prekoračenje brzine kretanja vozila, koji je
osposobljen za nadzor i kojem je izdano uvjerenje o
osposobljenosti za obavljanje tih poslova.
Zaustavljanje vozila i postupanje po utvrđenom prekršaju može
obaviti i drugi policijski službenik koji nije neposredno utvrdio
prekoračenje brzine. Za vrijeme obavljanja nadzora uređajem bez
video-fotozapisa, kada se prekršitelj na znak policijskog
službenika ne zaustavi, o izmjerenoj brzini kretanja vozila
sastavlja se zapisnik. Uvjerenje o osposobljenosti za rukovanje
mjernim uređajem i Certifikat o umjerenosti uređaja pohranjuju se
u policijskoj postaji.