Na prosječnih 12.000 prijeđenih kilometara godišnje, ušteda iznosi oko 1500 kuna
Dok cijene goriva divljaju i probijaju sve psihološke granice,
većina vozača u Hrvatskoj ne razmišlja o kvaliteti natočenog
goriva. Umjesto kvalitetnog goriva koje povećava trajnost i
izdržljivost vitalnih dijelova motora, aktualna vozačka realnost
je borba za svaki dodatni kilometar. No, pored ‘pištolja’ za
standardno gorivo, na svakoj domaćoj benzinskoj postaji stoji i
pištolj za premium gorivo. Pod nazivima Premium, Class
Plus, BS, QMax i Ecto, u Hrvatskoj se prodaju visokokvalitetna
goriva sa samo jednim nedostatkom. Trenutno se litra
kvalitetnijeg Eurosupera 95 plaća oko kunu, a
litra Eurodizela čak kunu i pol više od običnog. Dakle,
na pun tank od 50 litara, za premium gorivo platit ćete 70
kuna više, a na rezervoaru od 70 litara, gotovo sto
kuna!
Logično pitanje glasi: Isplati li se?
Ako vozite skuplji novi auto i raspolažete s viškom novaca
računica isplativosti postoji, no ako vozite rabljeni auto i
važna vam je svaka kuna, isplativost postaje upitna.
Krenimo od prve, idealne varijante. Činjenica je da su premium
goriva bolja, učinkovitija i produljuju radni vijek motora. Uz
to, sadrže aditive koji uklanjanju naslage nastale prilikom
procesa izgaranja te povećavaju mazivost i zaštitu od korozije.
Također, otpornija su na niske temperature i osiguravaju
bezbrižno paljenje i neometan rad motora zimi. Dugoročno, premium
goriva su pametan izbor, piše portal jutarnji.hr/autoklub.
Što se tiče druge varijante, ako spadate među vozače koji toče
‘obično’ gorivo, nemate razloga za brigu, dapače. Sva goriva na
renomiranim benzinskim postajama u Hrvatskoj su vrlo kvalitetna,
lišena svih neželjenih sastojaka i nečistoća. Razlike u odnosu na
premium goriva su zanemariva. Pritom je važno napomenuti da
premium gorivo ne pruža nikakvu dodatnu snagu ili veći doseg. I
tu dolazimo do ključnog dijela. S prosječnom potrošnjom od osam
litara, na prijeđenih 12.000 kilometara, godišnja ušteda vozača
koji toči obično gorivo iznosi oko 1500 kuna. To znači da čak i
ako dođe do kvara na vašem motoru, razlika u cijeni koju ste
godinama plaćali za jeftinije gorivo trebala bi pokriti štetu. Da
ne bude zabune, svim vozačima preporučamo premium gorivo, no ako
vas svaki posjet benzinskoj postaji baca u rebalans kućnog
proračuna, odluka o vrsti goriva ne bi trebala biti teška.
Što su aditivi?
Točan kemijski sastav aditiva (dodataka) naftne kompanije drže u
tajnosti, no zna se koje su im uloge. Aditivi sprečavaju
nastajanje naslaga na kanalima za dovod goriva i na brizgalicama,
odnosno pomažu u njihovom uklanjanju. Njima se smanjuje pjenjenje
goriva, a uloga im je da zadrže viskozitet i ostala mehanička
svojstva goriva, što je moguće konstantnijima u što širem
temperaturnom rasponu.
Gorivo višeg oktana ne znači bolju
kvalitetu
Većini je pojam oktanskog broja dobro poznat, no mali broj zna
pozadinu naziva. Otklonimo odmah jednu zabludu: gorivo višeg
oktanskog broja nije nužno bolje i čistije od onog s nižim – može
biti i obratno. Naime, oktanski broj označava otpornost goriva,
konkretno benzina, samozapaljenju, a kao analogija uzima se udio
izo-oktana, kao ugljikovodika s malom sklonošću samozapaljenju, u
smjesi s heptanom. To znači da 100-oktanski benzin ima jednaku
otpornost samozapaljenju kao čisti 100-postotni oktan. Viši
oktanski broj preporučuje se za benzince s prednabijanjem (npr.
turbo) i one s visokim omjerom kompresije, no većina motora bez
ikakve opasnosti radi i s 95 oktana.