Najkontroverzniji je takozvani ISA sustav ili Inteligentna prilagodba brzine
Od 6. srpnja ove godine u sve nove modele automobila, kamione i
autobuse, koji se prodaju u Europskoj uniji, bit će ugrađen niz
novih sustava, odnosno oni će biti obavezni. Cilj uredbe EU je
učiniti automobile sigurnijima. Ove godine počinje prijelazni
period kada će modeli koji su predstavljeni prije ovog roka imati
mogućnost prilagodbe, ali od 2024. godine svi novi automobili
morat će biti opremljeni navedenim tehnologijama.
Najkontroverzniji je takozvani ISA sustav ili Inteligentna
prilagodba brzine (Intelligent Speed Assistant). Ovo je sustav
pomoći vozaču koji upozorava na dopuštenu maksimalnu brzinu.
Sustav bi trebao, prateći znakove na cesti ili navigaciju,
automatski smanjivati snagu motora, ali i dopustiti pretjecanja,
odnosno trebao bi se gasiti kada vozač snažno pritisne papučicu
gasa. Premda se sustav može deaktivirati u izborniku svakog
vozila, on će ponovno biti aktivan svaki put kada se vozilo
pokrene. Kako će on funkcionirati u praksi? Vidjet ćemo… Posebno
je izazovan dio o dopuštanju i prepoznavanju pretjecanja, piše
portal revijahak.hr.
U sva vozila bit će ugrađena i ‘crna kutija’ ili službeno EDR.
Ovaj sustav, koji je već prisutan u brojnim novim automobilima,
pohranjuje podatke nekoliko sekundi prije nesreće. Bilježe se
informacije o brzini, položaju upravljača i je li automobil imao
upaljena svjetla. Zasad ovim podacima mogu pristupiti samo
državna tijela i proizvođači automobila, a nisu dostupni
osiguravateljima. Mnogi neovisni stručnjaci bunuli su se protiv
ugradnje ‘crnih kutija’ jer misle da su za njih lobirali
proizvođači automobila zbog svojih interesa.
Od 6. srpnja će se u automobile ugrađivati stražnja kamera,
automatizirano kočenje u nuždi, senzori za parkiranje, sustavi za
ostanak traci, sustavi upozorenja na umor i priprema za ugradnju
alcolocka, sustava koji bi se mogao ugrađivati u vozila
višestrukih prijestupnika. Tu se misli na vozače koji su vozili u
alkoholizranom stanju i koji su skrivili prometne nesreće.
Alcolock im ne bi dopustio da krenu s vozilom ako su pod
utjecajem alkohola. S alcolock uređajima će se zasad odvojeno
baviti svako nacionalno zakonodavstvo.
Kombi vozila, kamioni i autobusi moraju biti opremljeni nadzorom
tlaka u gumama. Automobili imaju tu funkciju još od 2014. godine.