Sigurnost prometa

AUTOMATIZIRANI SUSTAV ZA KRIZNE SITUACIJE Na našim autocestama novih 1700 kamera

Tijekom turističke sezone najčešće dolazi do naleta vozila na vozilo ispred, požara na vozilu i slijetanja vozila s kolnika. U HAC-u navode kako je vožnja u suprotnom smjeru nedvojbeno najopasniji događaj na autocesti, ali i nalet vozila na vozilo ispred sebe klasificira se kao događaj koji može izazvati teške posljedice

Svake turističke sezone, pogotovo u njezinoj špici, na hrvatskim
autocestama se svakodnevno događaju brojne prometne nesreće, što
i ne čudi s obzirom na intenzitet prometa, ali i zamor i pad
koncentracije kod vozača koji ponekad sjede za volanom bez odmora
i puno dulje nego što bi trebali, a sve kako bi što prije došli
na odredište. I onda, umjesto uživanja na godišnjem odmoru,
nerijetko dožive tragediju na cesti. Zato je dobro znati nešto
više o sustavima prometnih kamera na autocestama koje pomažu u
reagiranju na krizne situacije. Hrvatske autoceste su tako
pokrenule implementaciju novog prometno-informacijskog sustava na
svojim autocestama, u sklopu kojeg će se postaviti više od 1700
digitalnih kamera za novi sustav video nadzora i videodetekcije,
piše portal revijahak.hr.

– U sklopu ovog projekta analogne kamere bit će zamijenjene novim
digitalnim i tehnološki naprednijim kamerama. Nove kamere moći će
brže i sigurnije detektirati potencijalno opasne situacije, poput
vožnje u suprotnom smjeru, zaustavljenog vozila, pješaka na
cesti, a samim time će biti i brža reakcija obavještavanja
korisnika o tom događaju i uvjetima na cesti. Automatska
detekcije incidenata (AID) za samo nekoliko sekundi alarmirat će
djelatnike u Centrima za nadzor i sigurnost promet (CNUP),
smještenima duž cijele mreže autocesta. AID pri incidentu pokreće
zvučni alarm, automatski prikazuje mjesto incidenta operateru i
sve snima. Osim već navedenih incidenata, AID upozorava na
zagušenje prometa, sporo vozilo i gubitak vidljivosti. U tunelu
se oglasi alarm kad se detektira gubitak vidljivosti kamera
pojavom dima zbog požara – navode u Hrvatskim autocestama.

Kako navode u HAC-u, novi sustav nadzora i upravljanja prometom
Crocodile 2 Croatia (Cro 2 Cro) dio je projekta Crocodile, koji
je pokrenut na europskoj razini. Uvođenjem ovog sustava osigurat
će se koordinirano upravljanje i vođenje prometa i time Hrvatska
postaje dio integriranog ITS-a (Inteligentni transportni sustavi)
na europskim cestovnim pravcima.

– Novim sustavom nadzora i upravljanja prometom dolazi do novog
načina nadzora i vođenja prometa duž cijele mreže autocesta te
ustrojavanjem novog Centra – Središnjeg centra za nadzor i
vođenje prometa autocestama. Spomenuti SCNVP-AC ima zadatak
vršiti komunikaciju s NPT-om (Nacionalna pristupna točka) s
ciljem pružanja adekvatnih podataka i podataka u realnom vremenu
zainteresiranim stranama (HAK, HC, MMPI, MUP, HMP, ali i druge
zemlje u okruženju – AU, IT, HU, SLO, SC i dr.), kao i provođenje
prekograničnih strategija upravljanja prometom sa zemljama u
okruženju. Također, zadaća SCNVP-AC je i nadzor, koordinacija i
harmonizacija nad prometom na svim autocestama u RH, a sve u
cilju podizanja sigurnosti prometa na istima. Novi sustav uvelike
će korisnicima olakšati  planiranje putovanja i
informiranja. Projekt sufinancira Europska unija – Instrument za
povezivanje Europe – navode u HAC-u.

No koja je zapravo procedura, odnosno što se sve događa od
trenutka kad kamere zabilježe kriznu situaciju na autocesti,
tunelu, vijaduktu… do rješavanja iste?

– U slučaju uočavanja ili alarmiranja izvanrednog događaja,
operateri u CNUP-u pokreću postupak obavještavanja sukladno
Standardno-operativnom postupniku te poziva žurne službe (Centar
112, policija, po potrebi hitna medicinska pomoć, po potrebi
vatrogasna postrojba), ophodarsku službu, po potrebi vodopravnog
inspektora, po potrebi lovoovlaštenike. Po alarmiranju
izvanrednog događaja, a sukladno klasifikaciji istoga, automatski
se pokreće algoritam i scenarij kojim se postavlja adekvatna
prometna signalizacija na svjetlosno-promjenjive znakove kako bi
se korisnike koji nailaze na događaj pravovremeno obavijestilo o
događaju i prilagodila brzina kretanja vozila. Javnost se o
stanju i uvjetima na cesti obavještava putem HAK- a i
internetskih stranica HAC-a – navode u HAC-u. Zatim, po
dolasku na mjesto događaja, isto se osigurava od strane
ophodarske službe adekvatnom privremenom regulacijom prometa, sve
dok se ne završi izvanredni događaj.

– U slučaju potrebe za zbrinjavanjem vozila poziva se ugovorni
izvođač za odvoz vozila. U slučaju potrebe za zatvaranjem dionice
autocesta pokreće se odgovarajući protokol i vrši se međusobna
komunikacija između upravitelja javnih cesta kako bi se u što
kraćem roku izvršila aktivacija odgovarajućih prometnih ploča
vođenja prometa obilaska i promet pustio istim – napominju u
HAC-u.

Na pitanje koliko vremena u prosjeku prođe od događaja koji
zabilježe kamere do same reakcije službi i dolaska na mjesto
događaja, u HAC-u navode kako po zaprimanju alarma bez odgode
započinje pozivanje žurnih i operativnih službi te iste vrlo brzo
dolaze na mjesto događaja. 

– Kako je ophodarska služba smještena u mjestima stalnog
dežurstva duž cijele mreže autocesta pod upravljanjem HAC-a, u
većini slučajeva ista prva dolazi na samu lokaciju, uvažavajući
gustoću prometa jesu li možda u trenutku dojave na drugome mjestu
događaja i sl. Tijekom turističke sezone, a zbog velike gustoće
prometa, policijski službenici su češće na dionicama autocesta, a
i organizirani su smještaji dodatnih timova hitne medicinske
pomoći kako bi u slučaju izvanrednog događaja isti stigli još
brže i pomogli unesrećenoj osobi – navode u HAC-u.

Kad smo kod najkriznijih događaja, u HAC-u navode kako je vožnja
u suprotnom smjeru nedvojbeno najopasniji događaj na autocesti te
je iz tog razloga HAC proveo pilot projekt postave 3D
horizontalne prometne signalizacije u zonama čvorova i
odmorišta. 

– Stalnim praćenjem i analizom utvrđeno je kako je postavljena
horizontalna prometna signalizacija uvelike pridonijela smanjenju
ulazaka vozila u suprotan smjer te se i dalje nastavlja ulagati u
povećanje sigurnosti prometa na autocesti – napominju u
HAC-u. 

No, dodaju, kako je i nalet vozila na vozilo ispred sebe događaj
koji može izazvati teške posljedice uzrokovan nepažnjom vozača,
umorom, nedovoljnim praćenjem prometa i signalizacije ispred sebe
te nedovoljnim držanjem razmaka između vozila. 

– U  tom smislu, Hrvatske autoceste su početkom tekuće
godine napravile kampanju ‘Veliki voze odgovorno’, gdje su
ciljana skupina bili vozači teretnih vozila. Također, proveden je
pilot projekt postavljanja dodatne prometne signalizacije i
opreme. Prometni znakovi su izrađeni kao preklopni tako da je
primarna informacija obavijest o držanju razmaka, ali u određenom
specifičnom periodu se isti prometni znak može preklopiti te na
njemu može biti prikazana obavijest o nekorištenju mobitela u
vožnji, odnosno da je vožnja pod utjecajem alkohola i lijekova
opasna po život – navode u HAC-u.

Napominju kako su izvanredni događaji, posebice u vrijeme
trajanja turističke sezone, kad je i gustoća prometa veća,
učestaliji. Doznajemo kako tijekom turističke sezone najčešće
dolazi do naleta vozila na vozilo ispred, požara na vozilu i
slijetanja vozila s kolnika. Kako bi se smanjio broj događaja,
kao i ublažile posljedice istoga, HAC veliki trud ulaže u
povećanje sigurnosti prometa uvođenjem novih tehnologija,
poboljšavanjem postojeće infrastrukture i izgradnjom nove
infrastrukture. 

Za kraj, što vozači ne bi nikako smjeli raditi na autocesti?

– Vjerujemo da možemo uz podršku i pomoć korisnika pridonijeti
još sigurnijoj prometnici, pa molimo korisnike da prije puta
provjere stanje i uvjete na cesti, da ne kreću na put umorni ili
ako tijekom vožnje osjete umor da se zaustave na prvom odmorištu,
da prije puta provjere ispravnost vozila, da prate
svjetlosno-promjenjivu signalizaciju i prilagode vožnju uvjetima
na cesti, da drže dovoljan razmak između vozila ispred, u slučaju
kvara na vozilu da se po mogućnosti zaustave na odmorištu ili
ugibalištu, a ako  se moraju zaustaviti u zaustavnom
traku, da vozilo pomaknu uz najdalji rub zaustavnog traka uz
bankinu, odmah izađu iz vozila, obuku retroreflektirajući prsluk,
postave trokut, pozovu Centar 112 te se odmaknu od vozila iza
odbojne ograde i pričekaju pomoć, da ne pretječu prije nego što
su provjerili sigurnu mogućnost obilaženja, te da ne voze tzv.
‘slalom vožnju’ – kažu  u HAC-u.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije