Već prilikom objave javnog poziva bilo je jasno da se favorizira BMW, no posao je zapeo jer je ponuda Tomića & Co. preskupa
Na kraju regularnog dijela pobjednik nije poznat, pa slijede
produžetci. Koristi li se nogometni rječnik, sve popularniji kako
se približava Svjetsko prvenstvo u Katru, tako trenutačno stoji
priča s nabavom 20 policijskih presretača u što se Ministarstvo
unutarnjih poslova upustilo još tijekom ljeta. Informacija kojih
ćemo se to auta ubuduće trebati plašiti kad ih ugledamo u
retrovizoru na autocesti, međutim, još uvijek nije poznata, iako
je još 23. rujna održano javno otvaranje ponuda.
Gdje je zapelo? Policiji je, naime, stigla samo jedna
ponuda, i to ona iz zastupništva za BMW. I ne bi to bio neki
posebni problem da ponuda tvrtke Tomić & Co. ne iznosi 11,35
milijuna kuna, osjetno više od procijenjene vrijednosti nabave od
10,56 milijuna kuna. Zakon o javnoj nabavi, naime, dopušta
situaciju u kojoj postupak nabave rezultira samo jednim
ponuditeljem, no kaže i da je javni naručitelj obavezan poništiti
postupak javne nabave “kad je cijena najpovoljnije ponude veća od
procijenjene vrijednosti nabave”.
Što je upravo ovdje slučaj. I u ovoj formulaciji, doduše, postoji
ono nezgodno “osim ako”, pa nastavak zakonske odredbe glasi “osim
ako javni naručitelj ima ili će imati osigurana sredstva”. I tako
se sad u Ministarstvu unutarnjih poslova sigurno
stresiraju ne znajući što učiniti – posegnuti za nepopularnim
rješenjem i dodati 800.000 kuna više za flotu presretača s
propelerom na prednjem poklopcu ili, pak, poništiti cijeli poziv
i krenuti iz početka u postupak nabave. Da odluka nije laka
svjedoči i to što su za njezino donošenje odlučili iskoristiti
maksimalni zakonski rok od 60 dana, kako bi provjerili “postoji
li ponuda koja zadovoljava sve tražene elemente određene
dokumentacijom o nabavi i tehničkom specifikacijom”.
Dakle, MUP je ocijenio da mu trebaju gotovo dva mjeseca da
pregleda i valorizira jednu jedinu pristiglu ponudu za nove
presretače, pa s obzirom na predviđeni rok isporuke od godine
dana već sad znamo da se novih presretača nećemo morati plašiti
barem do kraja 2023. U cijeloj priči, međutim, posebno je
nezgodno što je ovakvom pomalo tragičnom postupku nabave kumovala
specifikacija osmišljena u Sektoru prometne tehnike Ministarstva
unutarnjih poslova. Njome je traženo da novi presretači trebaju
imaju dizelski motor s najmanje 200 kW, pogon na sve kotače i
automatski mjenjač, te da mogu pojuriti do 250 km/h i stotku
dohvatiti za najviše 6 sekundi.
I da se ostalo samo na tome, MUP se sad sigurno ne bi nalazio u
problemu. No, djelatnici iz Sektora prometne tehnike propisali su
i da dužina vozila treba iznositi najmanje 4700 mm, međuosovinski
razmak 2850 mm, visina vozila 1450 mm, a zapremnina prtljažnika
480 litara. I tu su se stvari zakuhale.
Analizirajući propisane specifikacije tjednima prije 23. rujna i
javnog otvaranja ponuda točno smo predvidjeli da sudeći po
propozicijama izbor sigurno neće pasti na dosad među presretačima
prilično zastupljeni Audi A4, opet točno procijenivši da mu neće
pomoći niti što u top izvedbi 50 TDI quattro raspolaže s moćnih
210 kW (286 KS) te stotku hvata za kratke 5,2 sekunde.
Pokazalo se, naime, da ne zadovoljava propisano jer ima za 3 cm
prekratki osovinski razmak i prtljažnik od 460 litara, manji
mizernih 20 litara od traženog. Isto tako, tom smo prigodom
napisali i da policija jasno cilja na BMW 330d xDrive, čija
tehnička specifikacija savršeno odgovara traženom. Osim što
dizelaš snagom od 210 kW zadovoljava propisano, prtljažnik mu ima
u litru potrebnih 480 litara, a međuosovinski razmak mu je
milimetar duži od minimalno traženih 2850 mm. Sad ispada da smo
imali kristalnu kuglu i mogli predvidjeti budućnost, no samo smo
pažljivije pročitali ono što piše u dokumentaciji. To nam je u
konačnici omogućilo i da već tada upozorimo na potencijalni
problem nakon javnog otvaranja ponuda – da bavarska jurilica
jedina zadovoljava propisano, piše portal jutarnji.hr/autoklub.
I gle čuda, to se u konačnici baš tako i odigralo. Pokazalo se,
doduše, da Zakon o javnoj nabavi – kako smo već spomenuli –
dopušta i takav scenarij, no sasvim očito ciljanje na BMW se
policiji obilo o glavu kad se pokazalo da je ta jedina pristigla
ponuda podosta skuplja od planiranog. A to bi, u konačnici, moglo
biti presudno za ponavljanje javnog poziva, dođe li uopće to
toga. Iako treba znati da u Zakonu o javnoj nabavi postoji niz
odredbi koje bi mogle biti u suprotnosti s ovakvim načinom
vođenja postupka nabave.
Primjerice, u članku 4. stoji da javna nabava ne smije biti
osmišljena s namjerom da se “određenim gospodarskim subjektima
neopravdano da prednost ili ih se stavi u nepovoljan položaj”.
Nadalje, u članku 206. stoji da “tehničke specifikacije moraju
svim gospodarskim subjektima omogućiti jednak pristup postupku
javne nabave i ne smiju imati učinak stvaranja neopravdanih
prepreka za otvaranje javne nabave tržišnom natjecanju”.
Možda i najprigodnije, članak 210. govori da “tehničke
specifikacije ne smiju upućivati na određenu marku ili izvor, ili
određeni proces s obilježjima proizvoda ili usluga koje pruža
određeni gospodarski subjekt”. Sve ove citirane zakonske odredbe
nisu baš spojive s aktualnom nabavom presretača, no treba reći da
je ovo slučaj gdje bi trebalo pokazati i određenu fleksibilnost.
Ako se policijski službenici prilikom jurnjave za prekršiteljima
najsigurnije osjećaju za upravljačem BMW-a, to je argument koji
svakako treba uzeti u obzir.
BMW nije novost
Presretači se u Hrvatskoj koriste još od 2005., kad su za tu
svrhu nabavljeni VW Passat, Honda Accord, Ford Mondeo… Jedna od
njihovih prvih žrtava bio je legendarni Ćiro
Blažević.