Prekogranične transakcije su rizičnije jer mnoge zemlje ne dijele podatke. Prema carVerticalovom indeksu transparentnosti tržišta, 56,4% svih automobila provjerenih u Hrvatskoj bilo je oštećeno u prošlosti
Mnogi automobili započinju svoj život u jednoj državi, a zatim se
u nekom trenutku presele u drugu. To posebno vrijedi za
automobile iz zapadne Europe koji čine veliki dio
tržišta rabljenih automobila u istočnoj Europi. Iako Njemačka
izvozi najviše polovnih automobila na kontinentu, specifična
situacija razlikuje se u različitim dijelovima Europe.
Istraživanje tvrtke carVertical koja se bavi podacima iz
automobilske industrije otkriva iz kojih zemalja automobili
dolaze u Hrvatsku. Tvrtka se bavi rizicima koje predstavljaju
uvezena vozila. Utvrdili su da čak 40% rabljenih automobila u
Hrvatskoj dolazi iz Njemačke, koja tako ima najveći udio na
tržištu, a slijede ju Francuska (14,7%), Italija (13,5%), Belgija
(10,8%) i Austrija (5,3%). Ovi su podatci dobiveni analizom više
od milijun izvješća o povijesti automobila.
– Kupci rabljenih automobila traže automobile iz Njemačke jer
vjeruju da njemački vozački vode računa o svojim automobilima
bolje od drugih. Ljudi misle da vozači najvećeg tržišta
rabljenih automobila ne propuštaju termine servisa,
kvalitetno popravljaju vozila i kupuju automobile s boljom
opremom – kaže Matas Buzelis, voditelj
komunikacija u carVerticalu.
Stanje vozila i uobičajeni problemi uvelike ovisi o regiji iz
koje automobil dolazi. Vozila iz nordijskih zemalja kao što je
Švedska obično imaju više korozije zbog snijega, soli i
niskih temperatura. U isto vrijeme, automobili iz Italije možda
nemaju korozije, ali boja mnogih rabljenih vozila iz Italije
može izblijediti zbog intenzivne sunčeve svjetlosti.
Općenito, nagle temperaturne promjene nikada nisu dobre za
automobil. To objašnjava zašto Hrvati vole njemačke aute.
Njemačka ima blagu klimu i dobre ceste, što smanjuje rizik od
korozije, blijeđenja boje i problema s ovjesom. No, valja
znati da su prekogranične transakcije s automobilima rizičnije.
Kada se automobili kreću iz jedne zemlje u drugu teško je pratiti
njihovu povijest. Većina zemalja ne dijeli podatke o
vozilima, što znači da automobil može pretrpjeti ozbiljnu štetu u
Njemačkoj ili Italiji, a zatim ponovno zasjati u Hrvatskoj. Prema
carVerticalovom indeksu transparentnosti tržišta, 56,4% svih
automobila provjerenih na ovoj platformi u Hrvatskoj bilo
je oštećeno u prošlosti, a njih 10,3% imalo je vraćenu
kilometražu. Ove statistike dokazuju da je tržište
rabljenih automobila u Hrvatskoj daleko od transparentnog i kupci
bi trebali biti svjesni uobičajenih prevara.