Svaka guma je dobra na suhom, dok se na mokrom kolniku tek vidi koja je kvalitetna. Po kiši usporite, nemojte naglo kočiti i okretati upravljač, već lagano otpustite gas i volanom usmjerite automobil kad guma uhvati podlogu
Mokar kolnik u kombinaciji s brzinom može biti opasan ljeti, kao
što je poledica na cesti u hladnijem dijelu godine. Dokaz tome su
česta izlijetanja s kolnika po kišnom vremenu koja na autocestama
završavaju u pravilu kobno, ali opasno je i na drugim cestama.
Posebno je opasno kada kiša padne nakon dužeg
razdoblja suhog vremena, jer tada voda iz pora asfalta podiže
prašinu i ulje te formira tanak i izuzetno sklizak sloj. Zbog
toga je najopasniji baš taj početak kiše kada je prianjanje guma
s podlogom značajno smanjena, slično kao kod poledice pa treba
biti izuzetno oprezan. Najbolje bi se bilo isključiti iz prometa
na nekoliko minuta dok kiša ne ispere s kolnika tak sklizav sloj,
a ako pak, morate nastaviti vožnju to činite vrlo oprezno,
usporite i nemojte naglo kočiti.
To je ujedno i savjet za vožnju po mokrom kolniku i kada kiša
nastavi padati, uz, dakako, održavanje većeg razmaka između
vozila ispred. Najbitnije je smanjiti brzinu jer je cesta tada
nepredvidiva. Ako vam se ipak dogodi proklizavanje, nemojte
paničariti i naglo kočiti i naglo okretati volan, već lagano
otpuštajte gas i ispravite upravljač dok ne dođe do prianjanja
guma s podlogom.
Ali, prije svega morate provjeriti stanje svojih guma. Što se
tiče kupovine novih guma, svakako provjerite kako su prošle na
testovima vožnje po mokrom kolniku što je najbitnije za ljetne
gume, jer u idealnim uvjetima kad je cesta suha i prianjanje
dobro sve gume više-manje dobro drže.
Ljetne gume su neupotrebljive ako im je dubina šare manja od
1,6 mm, bilo bi dobro da baš niste na minimumu. Podsjetimo,
legalno je zimi voziti na ljetnim gumama s dubinom profila od 4
mm, uz spremne lance za pogonske kotače. Nailazak na lokvu vode
izazvat će naglo i iznenadno povećanje otpora kretanju, a kod
nepripremljenog vozača doći će do vrlo opasnog zanošenja vozila.
Zbog toga pratite stanje na cesti i vozite sporije.
Vodeni klin ili aquaplaning je možda i najopasnija pojava na
morom kolniku. Voda odvoji kotače od podloge i vozilo kao da
skija po vodi, upravljanje je u potpunosti onemogućeno, a kočenje
neefikasno. Do vodenog klina dolazi zbog tri faktora, a na
dva od njih vozač sam može utjecati. Ako naiđete na aquaplaning
nemojte naglo kočiti jer tako možete izgubiti potpunu kontrolu
nad automobilom, već otpustite nogu s papučice gasa dok auto ne
uspori i ne nađe pravu putanju. To će biti svakako lakše ako
imate ESP sustav u automobilu koji je obvezan u automobilima od
2014. godine, a i mnogi auti proizvedeni prije toga su njime
opremljeni. U svakom slučaju, kad osjetite da je guma ponovno na
asfaltu lagano prikočite i skrenite u željenom pravcu. Upravljač
se ne smije okretati, pogotovo ne naglo, dok je auto bez
kontrole.
Brzina kretanja i profil gume su razlozi na koje možemo kao
vozači utjecati, dok je količina vode na kolniku izvan našeg
utjecaja. Ne i ljudskog, jer kolotrage bi cestari trebali
sanirati, a utjecaj mokrog kolnika mogao bi se smanjiti i
hrapavijim asfaltom.
Svakako pripazite i na opasne lokve vode koje se zadržavaju na
kolotrazima na cesti, a nemojte zanemarivati prometne znakove
koji nam kazuju da možemo očekivati sklizak kolnik zbog
neočekivane kiše, odnosno opasnost od zanošenja vozila zbog
kolotraga koje je posebno izraženo za vrijeme kišnog vremena.
Nemojte zaboraviti, pogotovo ako idete na duže putovanje,
provjeriti rade li vam brisači i kakve su vam metlice
brisača, jer je vidljivost jedan od ključnih elemenata vožnje, a
pogotovo po kiši. Provjerite radi li vam uredno klima-uređaj,
grijanje i ventilacija, jer po kiši dolazi do magljenja stakla, a
pomoću tih sustava ćete ih odmagliti.
Pripazite na druga vozila, osobito kamione, jer vas oni prolazeći
kroz lokve vode mogu poprskati i trenutno smanjiti vidljivost,
ali pripazite da i vi ne zalijevate druge sudionike u prometu.
Općenito, budite oprezniji u vožnji i, dakako, osobito pazite
na pješake, bicikliste i motocikliste, koji su po takvom
vremenu u još većoj opasnosti.