Zbog većeg unosa rabljenih automobila i dalje nam raste prosječna starost voznog parka. Ona u 2023. godini iznosi 14,83 godine za sve kategorije registriranih vozila
U prvih šest mjeseci 2023. godine u Hrvatskoj je registrirano
ukupno 1,308.737 vozila, što u odnosu na isto razdoblje lani
porast od 5,16 posto. No, ono što je još bitnije jest da je ove
godine, prema podacima Centra za vozila Hrvatske, zabilježen
značajan porast novoregistriranih
osobnih automobila i to za 33,94 posto.
Ukupno je u prvih šest mjeseci novoregistrirano 72.905 osobnih
automobila, a od toga 34.503 novih vozila i 38.402 rabljena. Iako
se radi o malom udjelu u ukupnom broju registriranih vozila u
Hrvatskoj, svakako veseli podatak da se u našoj zemlji povećao i
broj registracija novih automobila u odnosu na prošlu godinu, s
23.777 na 34.503, što ukazuje na povećanje kupnje novih
automobila čija je moguća posljedica oporavak u
proizvodnji novih automobila, oporavak lanaca nabave te
općenito rast gospodarstva. No, prije svega, porastao je broj
registriranih rent-a-car vozila u odnosu na prošlu godinu kad ih
je nedostajalo u Hrvatskoj.
I dalje su benzinci najtraženiji kod kupaca novih
vozila, a dizelaši daleko najzastupljeniji
među rabljenima iz unosa. Od ukupno 34.503 prodanih novih
vozila u prvih šest mjeseci, 17.907 ih je bilo na benzinski
pogon, odnosno 51,89 posto. S druge strane, od ukupno 38.402
unesena rabljena vozila 28.428 (72 posto) je na dizelski pogon.
Također je zanimljivo da su hibridni automobili mnogo
popularniji od električnih, jer je od ukupnog broja
novoregistriranih osobnih automobila hibridnih 8493,
a električnih 1217. No, treba reći da se statistički
među hibride ubrajaju i blagi hibridi, koji imaju mali
elektromotor koji samo pomaže motoru na unutrašnje izgaranje. U
većem se broju temelje na benzinskim motorima, a u manjem na
dizelašima.
Najprodavanija marka novih osobnih vozila u Hrvatskoj u prvih
sedam mjeseci, prema podacima Promocije plus,
jest Volkswagen s 4741 registracija. Renault je
ubilježio 4560 registracija. Slijede Škoda (4128), Kia (2820),
Dacia (2452), pa Opel, Suzuki, Audi, Toyota, Ford… Renault
Clio i dalje uvjerljivo drži prvo mjesto među
najprodavanijim modelima na našem tržištu s 2125 registracija u
prvih sedam mjeseci, odnosno 245 u srpnju. Ukupno u 2023. Škoda
Octavia je s 1654 auta druga (277 u srpnju), a slijede Renault
Captur, Dacia Duster, VW Taigo, Suzuki Vitara, Suzuki SX4, VW
T-Cross, Dacia Sandero, VW T-Roc…
Ono što zabrinjava je prosječna starost vozila u
Hrvatskoj koja u 2023. godini iznosi 14,83 godine za sve
kategorije registriranih vozila (u cijeloj 2022. 14,59 godina),
dok je u kategoriji osobnih automobila ona 13,36 godina (u
cijeloj 2022. 13,26 godina).
Ključno održavanje vozila
– Podaci o registriranim vozilima govore nam kako starosna
struktura voznog parka nije povoljna, a broj
novoregistriranih vozila ni svojim udjelom ni svojom
prosječnom starošću još ne može značajno utjecati ni na
stagnaciju, a kamoli na smanjenje prosječne starosti voznog parka
u RH. Svi rezultati nam ukazuju na to kako je važno redovito
održavati svoje vozilo i ulagati u njega da bi ono
zadržalo izvornu tehnološku razinu sigurnosti, udobnosti i
ekološke podobnosti. Zbog toga vozilo treba redovito, samostalno
ili uz profesionalnu pomoć provjeravati kako bi se na vrijeme
prepoznali bilo kakvi nedostaci ili poteškoće. Bez obzira na to
je li riječ o novom ili rabljenom vozilu, isključivo
pravilno i redovito održavana vozila sigurna su za vožnju, za
putnike i sve sudionike u prometu, a ne treba zanemariti ni
činjenicu da su takva vozila sigurna i za okoliš te da
imaju manje štetan utjecaj na prirodu – kazao je Tomislav
Škreblin, pomoćnik Uprave za tehničke poslove Centra za
vozila Hrvatske.