Krajnja lijeva traka na autocesti jest pretjecajna i spora vozila na njoj nemaju što tražiti. Vozite li se u njoj kao da ste usred grada, bez da pretječete sporije vozilo, kazna je 260 eura, jednako kao i za onoga koji vas pokušava požuriti vožnjom na repu, blicanjem svjetlima ili trubljenjem.
Iritira li vas više vozač koji na
autocesti presporo vozi lijevom prometnom trakom ili
onaj koji se na gradskoj prometnici s više traka u krajnjoj
lijevoj agresivno vozi na repu vozaču koji je od njega sporiji,
ali je u zakonskim okvirima jer vozi po propisanom ograničenju
brzine? Ili ipak ovaj treći, ovaj koji u gradu ‘štopa’ krajnju
lijevu prometnu traku, umjesto da se pomakne na srednju ili
desnu? Niti jedan ni drugi, a ni treći, nisu kandidati za vozača
godine, no treći vozač ne krši Zakon o sigurnosti prometa na
cestama, dok to prva dvojica rade.
Da pojasnimo, u gradskom prometu krajnja lijeva prometna
traka ne može se zvati pretjecajnom niti sporiji vozači (ali
ne baš toliko spori da predstavljaju opasnost u prometu ili
ometaju normalno odvijanje prometa) moraju bježati s nje i
prepustiti je bržima. Oni u gradu mogu voziti lijevom trakom, ako
time ne ometaju ostala vozila iza sebe, no podrazumijeva se da se
ta vozila iza trebaju kretati u skladu sa zakonom. Naravno,
iritantno je kad se netko zacementira na lijevoj traci s idejom
kako za pet, šest kilometara skreće ulijevo pa da se stigne
prestrojiti i onda sporije vozi, bez obzira na kolonu iza sebe.
A kazniti ga s do 130 eura mogu samo ako je baš napadno
spor i time stvara kolonu vozila koja ga nisu u mogućnosti
sigurno preteći, ali ne ako, recimo, vozi 10 km/h ispod
ograničenja. Ali, u gradu nije kršenje zakona ako se vi u
desnoj traci krećete brže od vozača u lijevoj pa se i vi
možete prestrojiti i tako zaobići sporijeg vozača. Već i sama
činjenica da je sporiji od ostalih ukazuje da je vjerojatno i
lošiji vozač, neiskusniji, pa ga agresija vozača iza njega može
samo učiniti još nervoznijim i podložnijim greškama.
Dakle, budite kulturniji u prometu, nemojte se drugima voziti na
repu. Nije pristojno, nije sigurno, i riskirate 60
eura kazne za nedržanje potrebnog razmaka. A ako ste vi ovaj
vozač čija vožnja ostale potiče da vam se voze na repu,
razmislite i vi o evoluciji na višu razinu prometne kulture pa se
sklonite bržima od sebe, iako to na gradskim prometnicama po
zakonu niste dužni, onda kad vas oni mogu na siguran način
preteći. Bit će i vama manje stresno, a za radnju prestrojavanja
realno vam nije potrebno pet kilometara, stignete to odraditi i
na bitno manje prostora…
Autocesta je već potpuno druga priča. Krajnja lijeva traka na
autocesti jest pretjecajna i spora vozila na njoj nemaju što
tražiti. Vozite li se u njoj kao da ste usred grada, bez da
pretječete sporije vozilo, kazna je 260 eura, jednako kao i
za onoga koji vas pokušava požuriti vožnjom na repu, blicanjem
svjetlima ili trubljenjem.
Ako ste u prilici i mogućnosti na siguran način preteći vozilo
koje sporije vozi ispred vas u desnoj traci autoceste,
prestrojite se u lijevu i njome vozite samo onoliko koliko je
potrebno za radnju sigurnog pretjecanja. Potom biste se trebali
vratiti u desnu traku, ispred vozila koje ste prešli. Ne vratite
li se, prijeti vam 60 eura kazne.
Prespora vozila na pretjecajnoj traci autoceste bitno usporavaju
promet i ugrožavaju sigurnost. A opet, svakodnevno smo
svjedoci takvih scena, u kojim god hoćete kombinacijama. Ima tu
kamiona koji pretječu drugi kamion s razlikom u brzini od samo
10-20 km/h. Ima kampera čiji su vozači zaboravili da su u kamperu
i da nisu najbrži na cesti.
Susreli smo i dosta vozača osobnih automobila s krovnim
kutijama koji pate od tog istog problema, budući da s
krovnom kutijom moraju voziti sporije nego bez nje, a rijetkost
nisu ni vozači automobila, mahom stranih registarskih oznaka,
koji voze u koloni pa u koloni i pretječu, iako sporo,
zadržavajući brzinu, udaljenost i prometni trak tako da i dalje
ostanu u nizu, bez da im se ubaci neki drugi vozač. Sve su
opisane situacije opasne i kao takve kažnjive Zakonom o
sigurnosti prometa na cestama.