Fond za zaštitu okoliša još radi na novom modelu programa sufinanciranja ekoloških vozila pa se još ne zna koliki će biti iznosi poticaja. Novi će model biti predstavljen ove jeseni, a električnih je modela u ponudi sve više
Svi koji žele kupiti električni automobil u Hrvatskoj zadnjih
godina čekaju kraj lipnja kada je redovito Fond za zaštitu
okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU) raspisivao javni poziv
na koji su se za sufinanciranje ekoloških
automobila mogli prijaviti građani i tvrtke. Ove je godine
prije ljeta taj javni poziv izostao zbog, kako kažu u Fondu,
promjene modela, a predstavljanje novog modela poticaja
najavljuju za jesen.
– Program ”Vozimo ekonomično” provodimo od 2014. godine te smo
do sada za razne kategorije gotovo 8700 energetski učinkovitih
vozila osigurali nešto više od 48 milijuna eura bespovratnih
sredstava. Međutim, prije objave novog poziva, u suradnji s
Energetskim institutom Hrvoja Požara provodimo detaljnu
analizu radi prilagodbe
dosadašnjeg načina sufinanciranja, uzimajući u obzir europsku
praksu, iskustva provedbe programa u Hrvatskoj, prijedloge
zainteresiranih dionika, ali i nacionalne ciljeve u
transformaciji prometnog sustava. Provedena analiza rezultirat će
parametrima za nastavak programa, uključujući način provedbe,
modele, korisnike, kao i iznose financiranja, a njeno
predstavljanje očekuje se ove jeseni – kazali su nam u FZOEU-u.
S dosadašnjim modelom nisu bili posve zadovoljni ni građani, ni
tvrtke, ali ni zastupnici automobila. Građanima je
smetao svojevrsni “najbrži prst”, odnosno odobrenje poticaja
prema onima koji prije predaju prijave, pa se događalo nekih
godina, prije modifikacije sustava kada su prijave podnosili sami
građani i tvrtke, da se budžet za poticaje probije već dvije
(!) minute od otvaranja javnog poziva. Zadnje dvije godine
prijave su se podnosile preko ovlaštenih trgovaca automobila uz
uplatu akontacije kupca od simboličnih 5000 kuna, pa se period
probijanja proračuna za poticaje koji je lani iznosio nemalih 105
milijuna kuna (14 milijuna eura), razvukao na samo 50 minuta. No,
i dalje je vrijedio “najbrži prst”, jer su poticaji odobravani
prema redu valjane prijave, samo što nisu trebali najbrži biti
kupci već trgovci, koji su tako imali svoje liste prvenstva.
Dakle, opet je bilo nezadovoljnih koji su ostali kratkih rukava.
Zastupnici i trgovci automobila postojećim sustavom nisu bili
zadovoljni prije svega zbog neizvjesnosti, jer nisu mogli
planirati narudžbe vozila, odnosno velika narudžba bi im stigla
jednom godišnje nakon javnog poziva. Prevaljivanjem prijavitelja
s kupca na trgovce došlo je do određenog reda u sustavu i bolje
iskoristivosti odobrenih poticaja koja je prije
toga iznosila samo 59%, no i dalje je on imao niz
manjkavosti. Zbog toga je Fond odlučio ove godine napraviti
veće promjene. Kakve i u kojem smjeru – još se ne zna. Fond
namjerava provesti dodatnu optimizaciju programa
sufinanciranja. Tek nakon što analiza bude dovršena, definirat će
se i način dodjele i postotak sufinanciranja, odnosno pojedinačni
iznosi poticaja, kažu iz Fonda.
Prema neslužbenim informacijama, razmatra se sustav kojim bi se
napokon izbjegao “najbrži prst”, odnosno da se poticaji mogu
zatražiti tijekom cijele godine. Isto tako, iznos poticaja više
ne bi bio tako velik kao dosad, čak 9300 eura za električni
automobil, već manji, pa bi poticaje dobilo više korisnika.
No, sve su to još špekulacije i za točne informacije morat ćemo
pričekati službenu objavu FZOEU-a. Ipak, pretpostavlja se da će
se i dalje prijave za sufinanciranje vršiti putem ovlaštenih
trgovaca. Podsjetit ćemo kako je to izgledalo lani.
Zainteresirani za poticaje, nakon što su izabrali vozilo koje
žele kupiti i za njega dobiti državne poticaje, morali su
kontaktirati neko od prodajnih mjesta koje je evidentirano u bazi
Fonda i navedeno uz listu vozila. Lani se na poziv Fonda u
program sufinanciranja prijavilo 45 zastupnika vozila s
81 markom i čak 539 modela vozila. Lista vozila za koje je bilo
moguće ostvariti sufinanciranje, kao i 301 prodajno mjesto na
kojem ih je bilo moguće kupiti, bila je objavljena je na stranici
vozimoeko.fzoeu.hr. Nakon što su se građani, odnosno tvrtke
odlučili za marku i model, bilo je potrebno u suradnji
s odabranim ovlaštenim prodajnim
mjestom pripremiti dokumentaciju. Nakon toga, sve je
obavljalo ovlašteno prodajno mjesto, koje je građane i
tvrtke prijavljivalo za poticaje.
Pretpostavlja se da će tako biti i dalje. Pa, ako ste
zainteresirani za neko ekološko vozilo, vrijeme je da se
raspitate kod trgovaca i možda predbilježite za listu prvenstva
za prijavu za poticaje, ako neki od njih rade takve neslužbene
liste prvenstva.
Lani su iznosi poticaja za električne automobile bili do
70.000 kuna (9300 eura), a za plug-in hibride do 40.000 kuna
(5300 eura) te za električna vozila L1-L7 kategorije (električni
mopedi, motocikli, četverocikli…) do 20 tisuća kuna (2650
eura). Kakvi će biti iznosi poticaja u novom krugu
sufinanciranja, još se ne zna.
Ponuda električnih automobila kao daleko najpopularnije
kategorije na tržištu je sve veća. Godinama su za dobivanje
poticaja najpopularniji najpovoljniji automobili na tržištu. Lani
je odobreno 258 poticaja za Renault Twingo E-Tech, čija
je početna cijena trenutačno 26.390 eura. Drugi najpopularniji
električni automobil bio je Dacia Spring sa 169 odobrenih
poticaja. Njegova je trenutna početna cijena 23.700 eura.
Slijedili su Tesla Model 3 s 55 odobrenih poticaja (41.990 eura),
Hyundai Kona EV s 48 odobrenih poticaja (36.590 eura) i Opel
Mokka-e s također 48 odobrenih poticaja (37.311 eura). Popularni
su bili i električni mopedi LIPO 45 i Pusa 45 sa 162 odnosno 63
odobrenih poticaja.