Detalji provedbe, kao ni točan termin objave javnog poziva, još se ne znaju. Udio novoregistriranih električnih vozila daleko nam je ispod europskog prosjeka. S druge strane, iznos hrvatskog poticaja po vozilu među najvećima je u Europi
Svi koji žele kupiti električni automobil u Hrvatskoj posljednjih
godina očekuju kraj lipnja kada je Fond za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost (FZOEU) redovito raspisivao javni poziv
na koji su se s aplikacijom za sufinanciranje ekoloških
automobila mogli prijaviti građani i tvrtke. Ove je godine
prije ljeta taj javni poziv izostao zbog, kako kažu u Fondu,
promjene modela, a predstavljanje novog modela poticaja
najavljuju za jesen.
– Program Vozimo ekonomično provodimo od 2014. godine te smo
dosad za razne kategorije gotovo 8700 energetski učinkovitih
vozila osigurali nešto više od 48 milijuna eura bespovratnih
sredstava. Međutim, prije objave novog poziva u suradnji s
Energetskim institutom Hrvoje Požar provodimo detaljnu
analizu s ciljem prilagodbe dosadašnjeg načina sufinanciranja,
uzimajući u obzir europsku praksu, iskustva provedbe programa u
Hrvatskoj, prijedloge zainteresiranih dionika, ali i nacionalne
ciljeve u transformaciji prometnog sustava. Provedena analiza
rezultirat će parametrima za nastavak programa, uključujući način
provedbe, modele, korisnike, kao i iznose financiranja, a njeno
predstavljanje očekuje se ove jeseni – kazali su nam u
FZOEU-u.
Posljednje neslužbene informacije govore da će javni poziv
za dodjelu subvencija biti raspisan na samom kraju listopada
ili u studenom.
Zastupnici i prodavači automobila postojećim sustavom nisu bili
zadovoljni prije svega zbog neizvjesnosti, jer nisu mogli
planirati narudžbe vozila, odnosno velika narudžba bi im stigla
jednom godišnje nakon javnog poziva. Osim toga, ove je godine
raspisivanje javnog poziva izostalo u lipnju u terminu koji se
ustalio zadnjih nekoliko godina, pa su neki
poput Volkswagena i Mercedesa ponudili svoje
poticaje na električna vozila. Zbog svega toga pitali smo ih
pripremaju li se za novi krug poticaja. Volkswagen je jedan od
globalnih proizvođača koji najviše ulaže u elektrifikaciju, a
kako prije ljeta ove godine nije raspisan javni poziv za prijave
za sufinanciranje, hrvatski je zastupnik u lipnju ponudio
akcijske cijene, svojevrsne VW poticaje u iznosu od 7000 do
10.000 eura na svoje električne ID modele.
– Kupci su zadnjih nekoliko godina naučili da mogu očekivati
poticaje za električna vozila krajem prvog polugodišta tekuće
godine. Na temelju toga planirali su svoje budžete te kupnju
električnih vozila. Ove godine poticaji su u očekivanom vremenu
izostali. U našim salonima susrećemo se sa zbunjenim kupcima koji
postavljaju pitanja zbog čega nema poticaja, odnosno kad će
biti raspisan javni poziv za sufinanciranje ekološki
prihvatljivih vozila. Nažalost, na takva pitanja ne možemo dati
odgovor jer ga jednostavno nemamo. Postoje nepotvrđene
informacije koje govore o tome da se javni poziv može očekivati
početkom jeseni, a što smatramo izuzetno kasno za bilo kakvo
ozbiljnije planiranje te kontinuirani rad na povećanju
tržišnog udjela novoregistriranih vozila s nultom emisijom CO2.
Naime, ozbiljne pripreme ne rade se u trenutku objave javnog
poziva nego puno prije toga. Tu se poglavito misli na planiranje
proizvodnih kapaciteta, rokova isporuke i izlaganje vozila u
prodajnim salonima – rekao nam je Vicko Ljuban, član Uprave
društva Porsche Croatia, hrvatskog zastupnika za VW, Škodu, Audi
i Seat.
Što skorijim poticajima na ekološke automobile nadaju se i iz
Toyote Croatije, zastupnika Toyote i Lexusa za Hrvatsku.
– Toyota kao brend pionir je elektrifikacije s misijom da omogući
mobilnost uz nultu stopu emisija, tako da su nam poticaji na
ekološka vozila svakako u fokusu. Za sada još nemamo
konkretnih podataka o tome kada bi se trebao raspisati javni
poziv, ali svakako se nadamo da će to biti ove jeseni – kazao je
direktor Toyota Croatije Gregor Mauko.
Za novi krug poticaja priprema se i zastupnik Renaulta i Dacije,
koji je lider u prodaji električnih automobila u Hrvatskoj
s dva najpovoljnija EV modela na tržištu: Renault Twingom
E-Tech i Dacijom Spring.
– Kao i sve ostale marke s električnim vozilima u ponudi, i mi se
pripremamo za prodaju svojih modela uz subvencije, no nažalost
nemamo nikakvih informacija ni o datumima ni o iznosima
subvencija – odgovorili su nam iz zastupništva Renaulta i Dacije.
Pitali smo ih i što bi trebalo promijeniti u sustavu dodjele
poticaja.
– Dosadašnji hrvatski sustav definitivno treba mijenjati. Prije
svega treba definirati strategiju po pitanju udjela električnih
vozila u ukupnoj prodaji novih vozila u RH. Koliki udio želimo
imati u 2024., 2025. pa sve do minimalno 2030.? Na koji ćemo
način zainteresirati potencijalne investitore za ulaganje u
infrastrukturu za punjenje električnih vozila? Nakon toga
potrebno je definirati mjere koje trebaju ići odmah u realizaciju
ako želimo ispuniti strateške ciljeve. Tržišni udio
novoregistriranih električnih vozila iz godine u godinu kreće se
oko 3% što je daleko ispod EU prosjeka. U isto vrijeme sam iznos
poticaja po vozilu, a koji su u zadnjih par godina dobili
malobrojni sretnici (godišnji poticaji bi se potrošili za 30
minuta), je među najvećim u Europi. To pokazuje da postojeći
sustav treba mijenjati. Ohrabruje činjenica da putem Udruženja
trgovine motornim vozilima pri HGK imamo redovite kontakte s
Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost kao
provedbenim tijelom i da postoji želja da se postojeći sustav
unaprijedi. Mi smo dali puno prijedloga, ali jedan od ključnih
svakako je da iznađemo sustav koji će omogućiti cjelogodišnju
prodaju e-vozila s poticajima. Poticaji moraju biti dostupni
većem broju kupaca.
Jasno je da to s jedne strane iziskuje povećanje budžeta za
poticaje, a s druge strane smanjenje nominalnog iznosa
poticaja po vozilu. Dodatno smo mišljenja da treba potpuno
ukinuti poticaje za plug-in hibride, što je trend i u mnogim EU
državama, a i zakonski od 1. siječnja 2026. takva vozila se u EU
ne smiju poticati. Međutim, treba napomenuti da su poticaji samo
jedan od instrumenata za povećanje prodaje e-vozila. Postoji
cijela lepeza instrumenata koji stoje na raspolaganju zakonodavcu
i o kojima treba ozbiljno razmisliti kao što su, primjerice,
mogućnost smanjenja stope PDV-a za e-vozila, pravnim subjektima
omogućiti 100% odbitka PDV-a i priznavanje troškova održavanja i
troškova punjenja e-vozila, smanjenje ili potpuno ukidanje
davanja za primitke u naravi, a koji se generiraju korištenjem
službenih e-vozila u privatne svrhe i potpuno ukinuti ili bar
značajno smanjiti godišnje poreze na e-vozila. Zatim, trebalo bi
iznaći model koji će omogućiti korištenje poticaja i za ona
e-vozila koja se financiraju putem operativnog leasinga i
razraditi pogodnosti za e-vozila kod korištenja autocesta te
parkinga u centrima većih gradova. Sigurni smo da bi se ovakvim,
jednim cjelovitim pristupom, RH vrlo brzo pomakla sa začelja EU
kad je u pitanju udio e-vozila u voznom parku i da bi se našla u
samom vrhu po udjelu ekološki prihvatljivih vozila. Kao
turističkoj zemlji koja se ponosi svojim prirodnim ljepotama, tu
nam je i mjesto – rekao nam je Vicko Ljuban, član uprave
Porsche Croatije.
Da se strategija poticanja ekoloških vozila treba mijenjati,
slažu se i drugi zastupnici.
– Smatram kako “on/off” strategija nikada nije dobro rješenje.
Teško da se čak može nazvati strategijom. Moj bi prijedlog bio
izraditi strategiju koja će trajati dulje, s popustima na
ekološka vozila koji će vrijediti barem neko vrijeme (od 1 do 3
godine). Također, što se tiče subvencija, koliko god one visoke
bile, i one bi trebale trajati dulje. S vremenom se mogu
smanjivati njihovi iznosi kako bi se ipak uspostavili neki rokovi
za kupnju vozila ali ako želimo motivirati ljude da kupuju
ekološka vozila, trebali bi im dati više mogućnosti, ali i
vremena da donesu tu odluku – kaže direktor Toyota
Croatije Gregor Mauko.
Iz zastupništva Renaulta i Dacije pozdravljaju promjene u
protekle tri godine, ali kažu da je sustav daleko od idealnog.
– Aktivno smo uključeni u rad na sustavu poticaja u sklopu Radne
grupe za električna vozila Udruženja trgovine motornim vozilima
HGK i prilično smo zadovoljni ostvarenim promjenama u odnosu na
prvu godinu kada su poticaji objavljeni. Sustav je daleko od
idealnog, ali s obzirom na situaciju od prije tri godine, danas
je to ipak bolje i za kupce i za nas prodavatelje – kažu u
zastupništvu Renaulta i Dacije.
Iz zastupništva Fiata, Jeepa i Alfa Romea za Hrvatsku smatraju da
dosadašnji sustav nije dovoljno dobar – “od toga da pobjeđuje
‘najbrži prst’ do nepotpune transparentnosti i uskog
limita”.
– Prijedlog novog sustava je gotov i čeka se objava, svi govore
da će to biti na jesen, ali još nema točnog datuma ni detalja.
Jedna od ideja je da se PDV kod električnih vozila tretira kao
kod komercijalnih (odbitak 100%) što bi tvrtkama olakšalo nabavu
vozila, a druga ideja je da se iznos subvencije smanji, kako bi
bilo novca za puno veći broj vozila – rekao nam je Agim
Skura iz Fiatova zastupništva.
Zanimljiv prijedlog izložio nam je zastupnik Suzukija za
Hrvatsku.
– Nek se uvede pravilo “najmanjeg iznosa”, znači da ako netko
kupi električni Twingo i od države potražuje recimo 1000 eura
subvencije, ima prednost pred onim tko kupuje Porsche Taycan i od
države potražuje 10.000 eura subvencije. Time ćemo dobiti 10
električnih automobila na cesti umjesto jednog –
predlaže Miljenko Gvozdić iz Suzukija.