Vijesti / Automobilizam

Opasnosti koje kriju električni automobili

SVE VAŽNIJE PITANJE Kako hrvatski vatrogasci gase požare na električnim vozilima?

SVE VAŽNIJE PITANJE Kako hrvatski vatrogasci gase požare na električnim vozilima?
Pixabay.com/Ilustracija

Za gašenje električnog automobila potrebne su povećane količine vode - samo za gašenje Tesle Modela S potrebno je oko 11.000 litara vode

Hrvatski vatrogasci u svojem radu susreću se i s gašenjem vozila na alternativni pogon (električnih odnosno hibridnih vozila), što predstavlja određeni izazov, ali i dodatne opasnosti koje prijete vatrogascima odnosno spašavateljima

U 2019. godini, od ukupno 62.938 novih automobila registriranih u Hrvatskoj, na električni pogon su bilo 193 vozila (0,3%) dok su hibridi činili 2,6 posto odnosno 1641 vozilo. U godini prije, od 60.041 novih vozila, električnih je bilo 145 (0,2 posto), a hibridnih 834 odnosno 1,4 posto.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, u Republici Hrvatskoj su u 2018. godini bila registrirana ukupno 452 vozila na električni pogon te 3552 vozila na hibridni pogon, a u prethodnoj kalendarskoj (2019.) godini broj se popeo na 730 električnih i 5547 hibridnih vozila.

Prilikom spašavanja iz vozila na hibridni odnosno električni pogon vatrogasci pozornost obraćaju na zone u kojima se nalaze baterije, odnosno vodovi visokog napona, kako se njihovim presijecanjem odnosno oštećivanjem ne bi prouzročila dodatna opasnost (požar) kako se ne bi ugrozilo ne samo unesrećene nego i vatrogasce/spašavatelje. Vatrogasci uz pomoć termalne kamere obavljaju kontrolu baterije.

Iskustva se uglavnom baziraju na dosadašnjim požarima vozila na električni odnosno hibridni pogon, no i takvi događaji iziskuju određene promjene u taktici i načinu gašenja, uz povećane količine vode za gašenje i lokalizaciju požara (recimo, za gašenje Tesle Modela S potrebno je oko 11.000 litara vode). Iz tog razloga potrebno je primijeniti i određene postupke odnosno redoslijed u taktici gašenja, saznajemo od Siniše Jembriha iz Javne vatrogasne postrojbe grada Zagreba.

Vječno je pitanje kako za određenu situaciju biti pripremljen. Iako se broj vozila na električni odnosno hibridne pogone povećava, sama dostupnost takvih vozila za proučavanje odnosno treniranje je mala odnosno svodi se na prezentacije ili određena simuliranja istih situacija. Suradnja s proizvođačima takvih vozila te ujednačavanje upotreba istih načina označavanja, upotrebe sigurnosnih i zaštitnih elemenata zasigurno bi pojednostavila spašavanje u takvim događajima.

Na žalost, većina proizvođača za sada koristi vlastite tehnologije i pristupe u proizvodnji i razvoju takvih vozila, što je vatrogascima otegotna okolnost. Zagrebački vatrogasci su u suradnji s Renaultom održali seminar kako ugasiti električni automobil (na raspolaganju su imali nova četiri Renaulta) dok je Toyota za njih pripremila knjižicu s uputama za hitne službe. Pomoglo bi im standardizirano označavanje, s obzirom da trenutno svaki proizvođač koristi neku svoju oznaku ili boju za takvu vrstu vozila.

Vozila na alternativne pogone predstavljaju budućnost u autoindustriji, a povećanjem njihovog udjela na tržištu pred vatrogasce stavljaju potpuno novu problematiku i pristup gašenju i spašavanju prilikom interventnih događaja. Iako izvori energije za vozila na alternativne pogone smanjuju količinu onečišćenja, za vatrogasce predstavljaju izazov za koji se moraju kvalitetno pripremiti i educirati te ista znanja primijeniti u praksi. 

U prošlosti su električni automobili koristili nikal-metalne hidridne baterije sa sklonošću samopražnjenja pri višim temperaturama. U međuvremenu su ovu zastarjelu vrstu baterija zamijenile litij-ionske baterije jer imaju veću gustoću energije, dulji vijek trajanja i veću gustoću snage. Ipak, komplicirajući faktori uključuju sigurnost, trajnost, toplotni kvar i troškove pa se za siguran i učinkovit rad treba koristiti Li-ionske baterije unutar raspona sigurne temperature i napona.

Danas se na tržištu nude potpuno električna te hibridna vozila koja za pokretanje koriste dva ili više izvora energije, umjesto jednog kao kod tradicionalnih automobila. Što prilikom požara može učiniti sam vlasnik električnog vozila? 

Uz obavezno isključivanje rada vozila, potrebno je podignuti parking kočnicu te po mogućnosti pod kotače staviti klinaste podmetače, a ključ vozila odmaknuti minimalno pet metara od vozila.

Zagrepčanin Saša Kauzlarić električne automobile vozi od 2013. godine. Vlasnik je nove Tesle Model 3 (Long Range AWD s baterijom kapaciteta 75 kW), a prilikom preuzimanja vozila iz trgovine nitko ga nije informirao niti savjetovao što učiniti ukoliko se vozilo zapali. Pročitao je uputstvo za vozilo, ali nije pronašao podatak što učiniti u slučaju požara, piše portal revijahak.hr.

Preostalo mu je da se sam informira. Iako izjavljuje da u slučaju požara sigurno ne bi ništa dirao te bi se što prije udaljio na najmanje 20 metara od vozila, ako bi primijetio da je do požara došlo u prednjem dijelu vozila, probao bi skinuti donji dio stražnjeg sjedala ispod kojeg se nalazi Pyro fuse (kill switch, to je glavni osigurač za napajanje električnog vozila). 

Prvo bi pozvao vatrogasce, ali bi kontaktirao i proizvođača Teslu s pitanjem mogu li oni daljinski isključiti napajanje vozila, s obzirom da je vozilo konstantno spojeno na internet, a servis ima mogućnost daljinskog pristupa vozilu. Vatrogascima bi sigurno mogao pomoći s određenim informacijama, ako bi im trebala neka pomoć jer već dobro poznaje vozilo.

Najnovije

Reci što misliš!

Najgledaniji video