PAMETNI SUSTAVI POBOLJŠAVAJU SIGURNOST
PROMETNE NESREĆE Najčešći uzrok su ljudske pogreške, a ovo su sustavi koji to pokušavaju ispraviti
Trendovi na hrvatskim cestama pokazuju da se broj prometnih nesreća smanjuje, ali već do sada je život izgubio čitav grad veličine Rovinja ili Dugog Sela
Nadam se da se ovo više nikada neće dogoditi – rečenica je koju je 1896. godine naivno izrekao liječnik Coroner W.P. Morisson kad je jednog ponedjeljka u kolovozu pregledao tijelo prve pješakinje poginule u prometnoj nesreći u Londonu. Automobil ju je udario brzinom manjom nego što ju danas postiže električni romobil. Toga dana, postala je dio statistike koja je donedavno predviđala kako će 2030. godine prometne nesreće postati peti uzrok smrtnosti u svijetu. Srećom, statistika se mijenja, a broj prometnih nesreća danas je u padu i to zahvaljujući sve modernijim sustavima ADAS-a. Napredni sustavi za pomoć pri upravljanju vozilom (eng. ADAS) u upotrebi su već od 1950-ih. Usprkos starosti automobila, svaki je opremljen nekim oblikom ADAS sustava, a razlika je u njihovoj sofisticiranosti. Od pojasa za vezanje do danas je evoluirao do sustava koji vozačima kamerom snima izraze lica. Ali od onda do danas, cilj ovog skupa sustava je jedan – smanjiti učestalost ljudske pogreške koja je vodeći uzrok prometnih nesreća.
Vjerojatnost da čovjek doživi prometnu nesreću je visoka. Prema trenutno poznatoj statistici, svaki stanovnik Europe će barem jedom u životu u njoj sudjelovati. Pa ipak, stope smrtnosti zbog prometnih nesreća se u razvijenim zemljama konstantno smanjuju, a u porastu su u državama s nižim dohotkom. U Hrvatskoj se stope snižavaju, ali od 1991. godine na cestama je život izgubilo više od 17.000 ljudi. To je čitav grad veličine Rovinja ili Dugog Sela.
Sadržaj se nastavlja...
Upravo se čita
-
U Varaždinskoj županiji registrirano je 170 električnih vozila, a 949 hibridnih.
-
Promet se tijekom noći odvijao obilaznim smjerovima kako bi se omogućilo policijskim službenicima da obave svoj posao i utvrde uzrok nesreće.
-
Mnoštvo Varaždinaca pohrlilo je na koncert popularnog glazbenika.
Kako zapravo funkcioniraju? Računalni vid odgovoran je za
skeniranje lica vozača. Kada procijeni da je vozač umoran,
zvučnim signalima, DDD sustav će mu sugerirati da uzme stanku.
Skenirati se mogu i prometni znakovi, a ovo radi takozvani TSR,
pa zato pojedina vozila mogu upozoravati i na prebrzu vožnju,
nadolazeći oštri zavoj ili pak zabranu pretjecanja. Ove moderne
značajke trenutno posjeduju samo moderniji automobili, ali i
dalje postoje sustavi koji se nalaze u gotovo svakom automobilu.
Zasigurno ste se u prometu našli u situaciji u kojoj ste morali
naglo okrenuti upravljač. Bilo jeste li zaobilazili psa koji se
upravo našao na cesti, ili ste u zadnji čas shvatili da morate
skrenuti, spasio vas je elektronički program stabilnosti odnosno
ESP. Nagli pokreti vozilo dovode do nestabilnog stanja zbog kojeg
je u riziku od proklizavanja.
Zadaća sustava je prepoznati kritičnu situaciju i prikočiti neke
od kotača čime će se vozilo dovesti do stabilne i usmjerene
vožnje umjesto da se isto krene zakretati oko svoje osi.
Proklizavanje na cesti nikako ne sluti na dobro, a sustav
kontrole proklizavanja ili ASR rijetko kome nije poznat. Njegova
zadaća je da se kotači uvijek vrte u funkciji kretnje umjesto da
se isti vrte na mjestu. Pogotovo je važan pri izlasku iz zavoja i
povećanja brzine te kod situacija u kojima je smanjeno prianjanje
gume za asfalt. Ipak, morate ga ugasiti kada vozite s lancima za
snijeg jer je onda klizanje kotača neizbježno. Upravljati se može
samo vozilom čiji se kotači okreću – u slučaju njihovog
blokiranja pri naglom kočenju gubi se kontrola, a zadaća ABS- a
je upravo spriječiti blokadu kotača. Radi na način da neposredno
prije trenutka u kojem bi se kotač zablokirao, kratkotrajno
onemogući kočenje kako bi on nastavio s vrtnjom.
I dizajn karoserije utječe na ishod sudara Zračni jastuk
kemijskom se reakcijom zapaljenja pojedinih spojeva napuni
dušikom u 30 milisekundi. On je zapravo dopuna zaštitnom pojasu
koji prilikom naglog kočenja štiti glavu i kralješnicu
distribuirajući silu na jače dijelove tijela poput ramena i
kukova. Potrebu za punjenjem prepoznaje zbog naglog usporavanja
ili deformacije nekih dijelova karoserije, a upravo je njezina
konstrukcija još jedan od pasivnih sustava sigurnosti ADAS-a. Ona
mora biti dizajnirana da maksimalno upije silu od udara na svim
mjestima, osim kod putničkog prostora. Zbog toga se događaju
situacije u prometnim nesrećama kada su automobili potpuno
smrskani, ali putnici unutar njih prolaze s manjim ozljedama.
Primjereno ponašanje i oprez te pravilna procjena vozačkih sposobnosti od iznimne su važnosti na cestama, a pogotovo kod mladih vozača koji pripadaju u rizičnu skupinu jer nakon prekoračenja određenih granica, čak ni uz pomoć navedenih sustava, fiziku nije moguće prevariti. I distrakcije u vožnji, poput mobitela, već su se mnogo puta dokazale kao kobne, a nema vozača koji nije upoznat s utjecajem alkohola na vozačke sposobnosti. Uzroci i rizici prometnih nesreća poznati su, a unatoč svim ovim sustavima pomoći, najveća odgovornost i dalje ostaje na vozačima.
Sadržaj nastao u suradnji s Centrom za vozila Hrvatske
Najnovije
-
Prema istraživačima, zagrljaj pun ljubavi doprinosi našem mentalnom zdravlju, poboljšava imunološki sustav, pa čak i podiže prag boli...
-
Varaždinske barokne večeri tek su počele - evo kako je prošao drugi dan.
-
Od 47 planinarskih domova i kuća koje se nalaze na zemljištu u vlasništvu RH, s njih 46 formalno ili neformalno upravljaju planinarske udruge.
-
Sezona je tek krenula.
-
Sredinom sljedećeg tjedna temperatura se ponovno vraća na 25 stupnjeva.
Reci što misliš!