Vijesti / Automobilizam

Zakoni i propisi

TUNING VOZILA Koliko automobila u Hrvatskoj ne prolazi tehničke preglede zbog nedopuštenih promjena?

TUNING VOZILA Koliko automobila u Hrvatskoj ne prolazi tehničke preglede zbog nedopuštenih promjena?
Pixabay.com/Ilustracija

Ono što se nikako ne dopušta je da se preinakama vozilo sigurnosno i ekološki unazadi u odnosu na stanje prije preinačavanja

Zagrebačka policija je krajem siječnja 2022. provela preventivno-represivnu akciju, a povod je bilo saznanje o održavanju ilegalnih auto utrka. 23 vozila upućena su na izvanredni tehnički pregled u Stanicu za tehnički pregled vozila te su isključeni iz prometa, a razlog su prekršaji iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama, prvenstveno u segmentu tehničke neispravnosti vozila.

Utvrđena je tehnička neispravnost u smislu 'velikih nedostataka na vozilima', tj. nadogradnje i preinake koje nisu odobrene sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama i Pravilnika o ispitivanju vozila. Navedena vozila su isključena iz daljnjeg sudjelovanja u prometu na cestama dok su protiv vozača odnosno počinitelja spomenutih prekršaja poduzete odgovarajuće mjere te su prekršajno sankcionirani temeljem članka 236. st. 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, za koji je propisana novčana kazna u iznosu od 2.000 kuna do 5.000 kuna.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Mnogi vozači nisu niti svjesni opasnosti koje mogu proizaći iz novog spojlera na prtljažniku, za samo jedan inč veće dimenzije naplatka, stavljanja krućih opruga, povećanja snage motora. Iako se svi ti dijelovi mogu legalno kupiti u trgovinama ili preko interneta, razni dodaci uz koje se tunira motor ili uljepšava karoserija nisu dopušteni ukoliko nemate odgovarajući atest.

Mnogi se namršte već i na spomen riječi atest (službeni naziv je 'ispitivanje vozila'), na što im je vjerojatno prva asocijacija poveći novčani iznos koji trebaju izdvojiti, ali stvari su u praksi bitno drugačije. Ovisno o broju i složenosti preinaka na vozilu, atest može koštati od 300 kuna do 7000 kuna. Praktično sve preinake na vozilu su dopuštene, ali moraju biti izvedene u skladu s propisima, uputama proizvođača i pravilima struke, saznajemo od Tomislava Škreblina, pomoćnika uprave za tehničke poslove u zagrebačkom Centru za vozila Hrvatske (CVH).

– Ono što se nikako ne dopušta je da se preinakama vozilo sigurnosno i ekološki unazadi u odnosu na stanje prije preinačavanja – kaže Škreblin.

Najčešće nepravilnosti koje uočavaju su ugradnja neodobrenih dijelova i izrada i 'pripasivanje' dijelova u kućnoj radinosti. Vrlo često se radi o neodobrenim spojlerima i svjetlima, improvizacijama na ovjesu i slično. S obzirom da se tradicionalno radi o malom broju vozila za čije se preinake moraju izdvajati značajna sredstva, broj tuniranih vozila u RH se značajno ne mijenja kroz godine. Prilikom tehničkog pregleda vozila, uz vizualne provjere na vozilima, od softverskih provjera obavljaju se samo provjere kôda spremnosti i aktivnost MIL lampice. Kao i u većini država članica EU, i sustav stanica za tehnički pregled u Hrvatskoj se priprema i za provjeru verzije upravljačkog softvera.

U 2021. godini nedopuštene promjene su pronađene na 14.006 osobnih automobila (kategorija M1). U tu brojku, osim tuniranih automobila ulaze i obični automobili koji su obavili 'uobičajene', ali neodobrene preinake, kao što su preinake na svjetlima, kotačima ili ugradnja plinske instalacije, piše portal revijahak.hr.

Od preinaka koje su zbog svoje nedostatne izvedbe vrlo opasne možemo navesti kada se kod velikog povećanja snage motora ili kod ugradnje motora veće snage ne zamijene kočnice i ne ojača se ovjes. Tada u ekstremnim uvjetima vožnje i pri učestalom kočenju kočnice koje su bile predviđene za manju snagu motora ne uspijevaju apsorbirati veću snagu što može dovesti do prometne nesreće, a ovjes ne uspijeva ukrotiti veći moment motora zbog čega se deformira i ugrožava stabilnost vozila.

Za ljepotu i dodatne performanse svojeg limenog ljubimca mnogi se odriču svakodnevne kave, nove majice, izlazaka s prijateljima pa i gableca na poslu. Svoje vrijeme nesebično ulažu u istraživanje i nadogradnju vozila, ali savjesni vlasnici pri tome paze da na automobilu bude sve prema slovu zakona. I educiraju i sve oko sebe. Tuning i styling u krvi su Ivana Medveda, predsjednika SWAGGERcrew udruge ljubitelja automobila, koji izuzetno pazi na svoj automobil te mu ne pada na pamet napraviti nešto što nije po zakonu. Vrlo često će na to upozoriti mlade vozače koje na žalost nema tko educirati – mnogi od njih misle kako svojevoljno mogu povećati snagu motora, ali iz neiskustva ne razmišljaju o kočnicama i ovjesu na automobilu.

– Posebno opasni mogu biti dijelovi sumnjivih proizvođača i porijekla, čak bez obzira na namjenu istog u ili na vozilu. Dijelovi nerenomiranih proizvođača nemaju certifikat za atest pa se i sami proizvođači odriču odgovornosti u okviru natpisa 'Offroad use only' ili nije za cestovnu upotrebu. Samim time ne odgovaraju za nikakvu štetu uzrokovanu njihovim dijelovima – kaže Ivan koji je u ovom svijetu već 15 godina te dodaje da je ponuda renomiranih proizvođača toliko opširna i dostupna svima da premašuje i ponudu originalnih autodijelova. Čak i renomirani proizvođači imaju određene stavke u ponudi koje i sami ne preporučaju za cestovnu upotrebu te za nešto malo više novca svakako možete kupiti dio uz koji proizvođač izdaje certifikat koji kasnije prilažete prilikom atesta.

Ivan Medved velikim problemom u Hrvatskoj ističe needuciranost mladih vozača i entuzijasta o temi tuninga te predlaže zajedničke akcije s policijom kako bi se sve modifikacije na vozilima legalizirale, ukoliko su u skladu sa zakonom. Već od same pomisli na riječ atest ljudi na žalost misle da će morati izdvojiti velike novce i proći proceduru kao za dobiti građevinsku dozvolu.

U posljednjih desetak godina atest kompletnog vozila košta između 800 i 1100 kn, ovisno što se atestira, a procedura je pojednostavljena te od vozača zahtijeva samo volju i dolazak u stanicu za tehnički pregled, a tehničari ih dalje upute kakve papire trebaju. Ivanovo iskustvo s atestom je izuzetno pozitivno – predao je certifikate proizvođača naplataka, distancera i podesivih amortizera te je sve bilo riješeno za nekoliko dana. Naravno da možete naići i na prepreke prilikom atesta ako nešto ne odgovara određenim uvjetima i pravilima koja propisuju proizvođači i zakonodavac, ali vas stručnjaci iz CVH-a upute u daljnje korake kako bi i sebi i vama pojednostavnili i ubrzali proces atestiranja vozila.

Tuning scena je bila vrlo popularna i prije pojave aktualnih 'brzih i žestokih' o kojima mediji bruje posljednjih dana. Oduvijek su fanatici sređivali svoje limene ljubimce i pretvarali ih iz hrpe lima u strast, emociju i stil života.

– Potreba za divljaštvom na cesti je često vezana uz mlade, ali uvjeravam vas kao predsjednik udruge ljubitelja automobila da je vrlo mali postotak 'divljaka' među entuzijastima – kaže Ivan Medved koji poput mnogih drugih entuzijasta ulaže znoj i godine te neprospavane noći po mnogim internetskim forumima tražeći odgovore na pitanja o svojim modifikacijama. Ono što su nekome lopta, reket ili štap za ribolov Ivanu i kolegama su automobili. Svoje kolege potiču i na humanost organizirajući razne humanitarne akcije i događaje potrebitim obiteljima i nezbrinutoj djeci.

Najnovije

Reci što misliš!